Perfeksjon

Det finnes neppe noen bil som klarer å blande fornuft og moro på en mer overbevisende måte enn den nye Volkswagen Golf GTI.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Mange biler er bra på noe, men svært få, om noen, er gode på så å si alt. Sportslige biler er gjerne en smule ukomfortable, takket være stramme understell, og det er sjeldent de er praktiske. Fornuftige biler kan gjerne være komfortable og praktiske, men morsomme å kjøre er de ikke.

De bilene som blander fornuft, følelser og økonomi på best mulig måte er de kompakte GTI-bilene. Biler som har mye praktisk med seg, samtidig som de har en motor og et understell som gir mye kjøreglede.

Siden 1976 har sjangeren vært blant oss, da Golf GTI kom. En bil med 110 hestekrefter i en tid da biler på den størrelsen hadde 60 til 70 hestekrefter. I takt med en esende befolkning er dagens, helt nye, Golf GTI hundrevis av kilo tyngre og langt større en den første generasjonen.

Raffinering

Dette er kompensert med en motor i en hel annen klasse. Den sjuende generasjonen Golf GTI har en toliters turbomotor på 230 hestekrefter, en økning på 20 fra forrige utgave, og den er naturligvis basert på den helt nye plattformen som først kom med Audi A3 og sent på høsten i fjor med Golf.

Test av Volkswagen Golf 1,4 TSI

Det har gjort Golf og A3en til de beste bilene å kjøre i kompaktklassen, og med raffineringen som GTI-emblemet medfører, snakker vi om en bil som klarer å samle det beste fra flere verdener. Det er så man kan lure på om dette er den eneste bilen man trenger.

I en årrekke har Golf vært Norges desidert mest solgte bil, noe som må bety at den tilfredsstiller folks behov for bil, og med GTIen får du i tillegg en bil som er nesten skremmende godt satt opp.

Fin balanse

Her har de siste versjonene av Golf GTI funnet en veldig fin balanse. Etter noen generasjoner der bilene ble tyngre uten at motorene fulgte opp, er det nå mer enn nok trøkk fra motorrommet.

Bilen vi prøvde hadde det de aller fleste vil gå for, en DSG-automatgirkasse, og selv om manuelt gir er gøy, er det ikke lett å se noen grunn til å velge det etter å kjørt mange mil med DSG-løsningen.

Den er programmert på en svært overbevisende måte, med helt riktige girskift. Særlig imponerer den med å oppfatte kjørerytmen, den foretar helt korrekt timete nedgiringer inn i svinger, noe som ikke er en selvfølge selv med de mest moderne dobbeltkløtsjkassene. Selvsagt kan den og styres via hendler på rattet, og da får man lynraske skift.

Helt i starten av tiden med bilen var jeg litt skuffet, det virket som de hadde polert den litt mer enn forrige utgave. Den fremsto som litt tammere, men dette snudde seg etter en skikkelig bra tur over noen titalls mil på svingete og morsomme veier.

Komfort

Den trenger rett og slett å bli litt pisket. Når man presser den opp mot rødlinjen blir det en svært heftig bil. På tørr asfalt sitter den som en sportsbil, med lite sideveisbevegelser og selv med rufsete asfalt holder den sporet gjennom svingen. Styrefølelsen er god og hele bilen kommuniserer godt uten at den blir ukomfortabel. Den spiser ujevnheter samtidig så kjenner man det når nærmer seg det uforsiktige.

TOPPMODELL: I Norge er Golf GTI kun tilgjengelig med «Performance Pack», som har ti hestekrefter mer enn grunnmodellen.

Noe som beskriver hvor godt de har truffet med oppsettet til bilen er hvordan den oppfører seg i når man setter den i sport-modus. Svært ofte er dette en innstilling som gir et inntrykk av bilen ikke lenger har støtdempere. En innstilling som til nød egner seg for banekjøring eller masochisme.

I Golfen endte jeg opp med å ha den i sport hele tiden, også i byen.

Det er en helt annen strategi enn for eksempel Mercedes-Benz har valgt med sin A250 Sport, som ikke har noen mellomting av for daff og helt rabiat når det gjelder kjøreinnstillinger.

Perfekt blandet

Da er den passe stram, uten at det går på bekostning av komforten. Det sier mye om bilen. For dette er ikke en sportsbil, og det prøver de heller ikke å lure oss til å tro. Det er derimot en bil som et batteri av tyske ingeniører har veid og målt til minste detalj for å få den til å fungere som en bil i den virkelige verden.

Golf GTI er ingen spennende bil, mange bensinhoder vil sikkert mene at den er rent ut kjedelig, men det er ikke til å komme i fra at det er en bil som er veldig god. Ingen andre biler på markedet klarer å blande fornuft og moro på en så overbevisende måte.

Les også:

Det stopper opp for Volkswagen i USA

30 millioner Golf

Volkswagen satser på luksus for å bli størst

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Tysk humor

  2. Årets beste bilopplevelser

  3. Audi med en råtass

  4. 630.000 kroner. For en Golf

  5. Enkel GTI-bil