Var best - har blitt enda bedre

Det kan ikke være morsomt å være noe annet enn Golf i Golf-klassen.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Så langt i år er den desidert mest solgte bilen i Norge Volkswagen Golf. Det i et år hvor en helt ny generasjon kom på markedet sent på høsten. Det sier mye om modellens posisjon.

Der andre merker opplever et ras i salget når nyhetens verdi avtar etter ett år eller to, selger altså den utgående Golf-modellen bedre enn noen annen bil.

Det som er litt spesielt er at sjette generasjon Golf, den som nå fases ut, ble lansert i 2008, med andre ord en bil som har et ekstremt kort livsløp. Normalen er seks til syv år. Og den byttes helt klart ikke ut fordi den har vært en flopp. Når den nå pensjoneres er den klassen beste bil.

Så det må være litt frustrerende for konkurrentene å notere seg at generasjon syv kommer valsende. Den hadde ikke blitt lansert om den ikke var betydelig bedre enn forgjengeren. Omtrent som om Lionel Messi skulle komme tilbake etter sommerferien 15 centimeter lengre.

Større og lavere

De første hintene om hvor det ville bære kom med den helt nye A3-modellen til Audi som ble lansert for et par måneder siden. Den er konstruert på en ny plattform fra Volkswagen-konsernet, som løftet A3-modellen mange hakk, og har gjort den til en virkelig god bil å kjøre. Den samme plattformen som Golf generasjon syv og bygges på.

Mer bilstoff på E24 BIL

Som vanlig med en ny modell har den vokst i forhold til den forrige. Denne er lengre, bredere, har større akselavstand og bagasjerom, men er 2,7 centimeter lavere. Det gir den et litt mer sporty ytre. Samtidig gjør den økte akselavstanden, 5,9 centimeter, at kjøreopplevelsen blir enda nærmere en langt større og dyrere bil.

Det samme kan sies innvendig. Den har fått et par tidsriktige oppgraderinger, som startknapp og elektronisk brekk, men viktigere er selve utformingen og kvaliteten den byr på. Det kan ikke være lett å være A3, når det som skal være en litt enklere og rimeligere bil i samme segment fra samme konsern har et nivå som Golfen har.

For folk flest

Kjøremessig er en bil som Ford Focus fullt på høyde, men den faller fullstendig gjennom på estetikk og opplevd kvalitet. Innvendig virker det som er det flere klasser og noen hundretusen mellom de to bilene.

(saken fortsetter under bildet)

STØRRE, MEN IKKE HØYERE: Sjuende generasjon Volkswagen Golf har blitt større på alle måter bortsett fra en, den er lavere enn tidligere.

Alfa Romeos Giulietta ser langt mer snasen ut, men der har de rota det til med sittestillingen og kjøreegenskapene er på ingen måte bedre enn i en Golf, så det blir i høyere grad et eksentrisk valg. Noe vi gjerne applauderer, men opplagt ikke noe folk flest kommer til å gjøre.

Morsomt alternativ

Golfen vi prøvde har modellrekkens foreløpig sterkeste motor, en turbodiesel på 150 hestekrefter, men det er neppe den mest anbefalelsesverdige motoren. Heller ikke kombinasjonen med den DSG-girkasse fremstår som det ideelle. Motormessig er det én nyvinning som virker veldig lovende, en 1,4 liters bensinturbo og kompressformatet motor som yter 140 hestekrefter. Prismessig ligger den 20.000 under 150 TDi, den starter på 289.000, og er samtidig to tideler kvikkere fra null til hundre, som den gjør unna på 8,4 sekunder.

Flere biltester

RENT: Med elektronisk brekk er det mer plass til andre ting på midtkonsollen.

Denne motoren har og sylinderkutt-teknologi, hvor den deaktiviserer deler av motoren under rolige forhold, slik man finner i for eksempel Audi S8 og Bentley Continental V8. Dette gir den et temmelig forsiktig forbruk, snittet skal ligge på under én halvliter på mila.

Om man vil gå for en DSG-automatkasse er selvsagt litt smak og behag, tillegg til et økonomisk spørsmål, den koster snaut 20.000 mer enn manuell. Under sportslig kjøring er DSG fine greier, med raske og kontante skift, men i by er den litt mer rufsete. Volkswagens manuelle girkasser er presise og et vel så bra valg.

Svært gode kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er virkelig gode, den utvidete akselavstanden hjelper på stabiliteten og motoren vi prøvde den med gjør bilen dugelig sprek. Den oppleves som sterk, ikke veldig sportslig og veldig forutsigbar. Kjørekomforten tilsier at man sitter i en større bil.

Etter hvert vil motorprogrammet fylles opp, både med store og mindre motorer. Så i begynnelsen av 2014 kommer en helelektrisk, trolig den bilmodellen som vil avgjøre om elbilene kan bli noe mer enn en norsk suksesshistorie.

Ett problem med Golf er at det føles så dørgende kjedelig å fortelle at den nok en gang er så bra. Men hva skal man gjøre?

Les også:

VW satser enorme summer

Kjemperesultat for VW

VW vil bli størst - satser stort i Brasil

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Fra handlevogn til designkjerre

  2. Rabiat Mercedes

  3. Stor Mini-moro

  4. Fornuft med noe ekstra

  5. Mer Mini