Jason Henry / E24

– Det har bare eksplodert

Samme måned som alt stengte ned på grunn av pandemien, lanserte det norske selskapet SafetyWing en omfattende, global helseforsikring. Nå har inntektene nådd en million dollar.

  • Linn Kongsli Hillestad
  • Jason Henry (foto)
Publisert:

SAN FRANCISCO (E24): Det begynte egentlig med noe helt annet.

I januar for fem år siden flyttet Sondre Rasch og Fredrik Thomassen til vestkysten av USA. De to studiekameratene fra Handelshøyskolen i Bergen hadde sammen startet selskapet Konsus, og de var blitt plukket opp av det prestisjetunge, amerikanske akseleratorprogrammet Y Combinator.

Konsus (nå Superside) ble beskrevet som et slags Uber for frilansere, med mål om å koble kunder og frilansere over hele verden. Noen måneder senere var det ett av de raskest voksende selskapene i Silicon Valley.

– Det var oppfyllelsen av en drøm, sier Sondre Rasch.

Men de to gründerne oppdaget raskt en utfordring: Mange av frilanserne bodde ikke i hjemlandet, og Konsus ønsket å tilby alle et sikkerhetsnett på tvers av landegrenser, med blant annet helseforsikring og pensjonssparing.

Noe slikt tilbud fantes ikke på globalt nivå.

Rasch har en fortid som politisk rådgiver for Høyre på Stortinget, og både han og Fredrik Thomassen er politiske engasjerte. Så i ett års tid prøvde de å få flere andre til å starte et selskap som kunne tilby disse løsningene.

– Vi sa vi ville være den første kunden. Men vi klarte ikke å overbevise noen, sier Rasch.

Til slutt fant han ut at han ville gjøre det selv.

Les også

På innsiden av Google-opprøret

Prøvde mye

Sondre Rasch tok kontakt med Sarah Beyahte Sandnes og Hans Nyvold Kjellby, som han kjente litt fra før, og sammen startet de SafetyWing. Visjonen var å eksportere den norske folketrygden til hele verden.

Til sammen hadde de bakgrunn innen økonomi, juss og programmering, men ingen av dem hadde noen erfaring fra forsikringsbransjen, med et komplisert nettverk av lover og regler på tvers av landegrensene.

– Så vi brukte den generelle start-up-metoden, som er å prøve veldig mange ting inntil en av dem fungerer, sier Rasch og ler.

Metoden skulle vise seg å fungere raskt. To måneder etter at han sluttet i Konsus, signerte SafetyWing en avtale med den japanske forsikringsgiganten Tokyo Marine HCC. Samme dag ble selskapet tatt opp i Y Combinator. For Raschs del ble det andre gang han fikk delta i det berømte inkubatorprogrammet, som har vært med å fostre selskaper som Dropbox, Airbnb og Reddit.

På veggen i hjemmet hans i San Francisco henger en innrammet med deres enkle, men vanskelige motto: «Lag noe folk vil ha».

– Y Combinator er veldig gode på å sørge for driv inn i alle selskapene, det er kanskje noe av det viktigste de gjør, sier Rasch.

Samtidig får man jobbe sammen med andre høyt kvalifiserte gründere og lettere tilgang til investorer, påpeker han.

Da SafetyWing var midtveis i inkubatorprogrammet, i slutten av februar 2018, lanserte de sitt første produkt for frilansere og fjernarbeidere, en helseforsikring til ca. 400 kroner i måneden (litt dyrere i USA), som kan bestilles via nettsidene deres. I motsetning til vanlig reiseforsikring, er det ingen tidsbegrensning på antall dager.

Les også

Edvard har Chelsea Clinton og Will Smith bak seg: – Målet vårt er å revolusjonere helsevesenet

I mars i fjor, tilfeldigvis samme måned som verden stengte ned på grunn av pandemien, lanserte de en mer omfattende helseforsikring rettet mot bedriftsmarkedet, som dekker utvidede kostnader og innleggelse på private sykehus.

– Vi lanserte på verdens beste tidspunkt, sier Rasch.

– Det har bare eksplodert. I mars hadde dette produktet 50.000 dollar i årlig beregnet omsetning. I desember var den på en million dollar, sier han.

NORSKE VERDIER: Teamet bak SafetyWing har vært sterkt inspirert av den norske folketrygden.

Samlet sett hadde selskapet en årlig beregnet omsetning på 7,5 millioner dollar (ca. 64 millioner kroner) i desember 2020, en vekst på 270 prosent de siste seks månedene. Samtidig har de rundet 10.000 aktive kunder.

– Kan bli veldig stort

I forrige uke annonserte SafetyWing i Forbes at de hadde hentet sin første store investorrunde, en såkalt Serie A, ledet av det nordiske venturefondet Creandum. De har tidligere investert i blant andre Spotify, Klarna og Kahoot.

INVESTOR: Carl Fritjofsson leder Creandums San Francisco-kontor og går nå inn i styret i SafetyWing.

Johan Knobe / Creandum

– Det å bygge et sikkerhetsnett for fjernarbeidere over hele kloden er en av de mest ambisiøse og meningsfulle ideene vi har hatt gleden av å være en del av, sier Carl Fritjofsson, som leder Creandums San Francisco-kontor.

Han går nå inn i selskapets styre. Han mener teamet bak SafetyWing har en dyp markedsinnsikt og et talent for å bringe «et kjedelig og komplekst forsikringsprodukt» inn i «en sømløs og fantastisk teknologiopplevelse».

– Vi tror overgangen til fjernarbeid er de største endringene som noensinne har skjedd for kunnskapsarbeidere, og SafetWing er i posisjon til å bli ett av de viktigste selskapene når det gjelder å tilby infrastruktur for å støtte denne utviklingen, sier han.

– Dette kan bli veldig stort.

Les også

Har bygget milliardbedrift – helt uten kontor

En av dem som applauderer fremgangen, er Gro Eirin Dyrnes, avtroppende direktør for Innovasjon Norge i Amerika. Hun har fulgt Sondre Rasch og SafetyWing i flere år og betegner arbeidet deres som «inspirerende».

– På en måte eksporterer de jo en norsk modell hvor helseforsikring skal være tilgjengelig for alle, til et marked hvor dette ikke tidligere har vært tilfellet, sier Dyrnes.

– En demokratisering av helseforsikring til et marked som trenger det.

Global pensjonsordning

Med åtte millioner dollar (ca. 65 millioner kroner) i frisk kapital, vil selskapet nå bygge videre på sin modell av den norske folketrygden.

BYTTET SELSKAP: Sondre Rasch flyttet til San Francisco med oppstartsbedriften Konsus (nå Superside). Nå er han daglig leder i SafetyWing.

Jason Henry / E24

I vår lanserer de virtuelle legekonsultasjoner, dekket av SafetyWings helseforsikring, og til høsten skal de etter planen komme med et globalt pensjonsprodukt med Storebrand som fondspartner. Samtidig er de i sluttspurten med å bygge sitt eget forsikringsselskap, så de ikke lenger er avhengige av partnere.

Den siste måneden har de gått fra 20 til 35 medarbeidere, spredt over hele verden, og målet er å ytterligere doble staben i 2021. De tre gründerne holder selv til i tre ulike byer, i tråd med den økende trenden med mer distribuerte selskaper.

Og samtidig som pandemien har ført til en stor vekst i antall frilansere og fjernarbeidere, er det blitt mye større bevissthet rundt viktigheten av å ha helseforsikring, påpeker Rasch.

– Vår tidslinje er blitt fremskyndet et sted mellom to og fem år, sier han.

– Så blir det interessant å se hvordan det normaliserer seg etter pandemien.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Teknologi
  2. Silicon Valley
  3. Forsikring

Flere artikler

  1. Har bygget milliardbedrift – helt uten kontor

  2. Her lager de bensin av luft

  3. Wework åpner nytt kontor etter vanskelig oppstartsår

  4. Betalt innhold

    Tre gründere forteller: Slik var det å starte opp midt i pandemien

  5. Betalt innhold

    Ringrev fra IT-bransjen startet ny bedrift 10. mars: – Timingen kunne ikke vært bedre

  6. Norfund vil drive 900 mobiltårn med sol for Orange i noen av verdens fattigste land