Telekom

Ice har bygget nett og kapret privatkunder: – Nå er vi klare for å innta bedriftsmarkedet

Mobilselskapet Ice bygger ut det tredje nasjonale mobilnettet i Norge og vil være den store utfordreren til Telenor og Telia. For å få det til må selskapet både bygge mer nett og få en annen viktig brikke på plass: En solid posisjon i attraktive bedriftsmarkedet.

Hans Heggenhaugen gikk nylig over fra å være produktdirektør til å bli direktør for bedriftsmarkedet i mobilselskapet Ice.

Ice
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

– Fokuset har vært å bygge nett og skape vekst. Det har vi klart i privatmarkedet der vi har hatt rekordhøy vekst. Nå har vi et topp moderne 4G-nett, bygger ut 5G og er klare for å innta bedriftsmarkedet, sier Ice sin ferske sjef for bedriftsmarkedet, Hans Heggenhaugen.

Heggenhaugen har opp gjennom årene vært sentral i oppbyggingen av det «moderne» Ice.

Selskapet drev tidligere et CDMA-basert nett for mobilt bredbånd, men i 2013 suste selskapet inn og klarte å få tak i attraktive mobillisenser. Det la grunnlaget selskapet trengte for å starte arbeidet med å bli den eneste utfordreren til Telenor og Telia med eget mobilnett.

Heggenhaugen har tidligere jobbet i blant andre Telia (den gang NetCom), men de siste syv årene har han jobbet i Ice der han har hatt ansvaret for produktporteføljen. Den er nå splittet mellom privat- og bedriftsmarkedet i en ny organisering.

Bedriftsmarkedet er svært viktig i det norske mobilmarkedet, og særlig for de to største aktørene. Selv om Ice har vokst kraftig de siste årene, har selskapet fortsatt ikke gjort et stort innhugg i denne delen av markedet. Det vil de nå gjøre noe med.

Les også

Telia Norge nedbemanner: 70 stillinger kuttes

– Viktig å ta en del av bedriftsmarkedet

Selv om Ice har passert 630.000 kunder totalt utgjør bedriftskundene fortsatt en svært liten andel av kundemassen.

Selskapets nyeste kvartalsrapport viser at selskapet gjennom 2019 økte antallet bedriftskunder fra 37.000 til 38.000. I 2020 økte tallet til 41.000 bedriftskunder.

Til sammenligning økte antallet privatkunder i de to årene fra 420.000 til 498.000.

Heggenhaugen ønsker ikke å si hvilken markedsandel Ice har som mål i bedriftsmarkedet, men er klar på at andelen skal opp:

– Bedriftsmarkedet er en viktig del hvis vi skal nå målet vårt om en samlet markedsandel på 20 prosent, sier Heggenhaugen.

Ice kunne nylig melde om at selskapet i 2020 hadde et positivt brutto driftsresultat (EBITDA) for første gang.

En viktig driver er at stadig mer av trafikken til kundene går over selskapets eget nett. Selskapet hadde ved utgangen av 2020 totalt 2.887 basestasjoner og i 2021 planlegger de å bygge 300 til 500 til.

– Hvor viktig er bedriftsmarkedet i arbeidet deres med å gå med overskudd på bunnlinjen?

– Rundt en tredjedel av mobilmarkedet er bedriftskunder. Så når man skal bygge opp et tredje landsdekkende nett i Norge, er det viktig for oss å ta en del av bedriftsmarkedet, sier Heggenhaugen.

Les også

Ice med milepæl i 2020: Snudde driften til pluss for første gang

Ber offentlige aktører tenke nytt

I satsingen på bedriftsmarkedet ønsker selskapet å gå «skritt for skritt» fremover.

– Det er fordi bedriftsmarkedet er mer komplisert enn privatmarkedet. Samtidig ser vi også at en bedrift med 5 ansatte ikke nødvendigvis skiller seg så mye fra en bedrift med 40 ansatte, fortsetter han.

– Så du sikter deg ikke inn mot å vinne anbud hos de virkelig store bedriftskundene med det første?

– Det er ikke fokus med det første, men vi ser at vi også kan spille en rolle i det segmentet, blant annet gjennom at offentlige kunder etterspør redundans og reserveløsninger. Der kan vi spille en rolle, sier Heggenhaugen.

– Men selv om vi fokuserer på de litt mindre bedriftene, betyr ikke det at vi ikke kan levere til de større. Vi har flere store kunder i dag og har ingen begrensninger på antall abonnement, understreker han.

Les også

Regjeringen frister teleselskapene med byttehandel: Tilbyr 560 mill. i rabatt mot bedre distriktsdekning

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Reynir Jóhannesson, peker på at norske myndigheter har et uttalt mål om at vi skal ha tre mobilnett i Norge. Samtidig mener han at det offentlige har en vei å gå for å følge opp dette i sine egne innkjøp.

– Vi ser at man i markedet for offentlige innkjøp ofte ber om anbud der man kobler fastnett, integrasjon med ulike IT-løsninger og mobil. Vi har lite til overs for slike koblinger. Offentlige aktører bør tenke gjennom hvordan de legger til rette for reell konkurranse. Her gjør de seg selv ofte en bjørnetjeneste, sier Jóhannesson.

Bransjeavisen Inside Telecom (krever innlogging) har nylig omtalt en anbudsrunde hos NRK, der rikskringkasteren spesifikt ba om et tilbud på tilgang til Telenor og Telias nett, men ikke Ice.

– Kundene deres blir sendt automatisk over til Telias nett der dere ikke har dekning. Er det en utfordring for dere når dere vil styrke dere i bedriftsmarkedet?

– Jeg opplever ikke det som et reelt problem i dag, men konkurrentene våre er kanskje opptatt av det. Vi opplever av kundene våre er fornøyd med nettet vårt, sier Heggenhaugen.

Les også

Aksel Lund Svindal satser på Happybytes mobil: Nå vil de selge strøm og bredbånd

Hemmelighetsfull om nye tjenester

Ice-direktøren vil ikke røpe hvilke nye bedriftsløsninger som Ice har under planlegging. Et nytt produkt som har kommet til i nyere tid er trådløst bredbånd.

Dette skiller seg fra mobilt bredbånd ved at man ikke har en tradisjonell datakvote, samtidig som bruken er låst til en adresse.

Både Telenor og Telia har lansert dette i bedriftsmarkedet og Nortel har annonsert at de kommer med løsningen i andre halvår.

– Jeg vil være forsiktig med å love noe konkret her, men vi har en tradisjon i Ice for å levere mobilt bredbånd. Det var jo utgangspunktet vi hadde da vi begynte med mobil. Vi har fortsatt en gode kundebase på det produktet og ønsker å ta den videre, sier Heggenhaugen.

Heggenhaugen poengterer at Ice ikke bare konkurrerer mot de mindre bedriftsaktørene Talkmore (tidligere Dipper, journ.anm.), Phonero og Nortel, men også Telenor og Telia.

– Alle disse har forskjellige styrker og svakheter. Veldig mange bedriftskunder er hos Telia og Telenor, så der er det naturligvis også flest kunder å hente. Det viktige for oss er å få flere bedriftskunder i vårt nett for alle de andre leverer jo tjenester i de to andre nettene, sier han.

– Målet mitt er å sørge for skikkelig konkurranse i bedriftsmarkedet også. Det er et problem at det ikke er tre likeverdige nettleverandører i det markedet, og at det bare er serviceprovidere som utfordrere inntektene til duopolet, fortsetter han.

Han referer til aktører som blant andre Nortel og Unifon, som leier nettilgang og konkurrerer om bedriftskundene mot Telenor og Telia.

Les også

Mobilselskapet Nortel sikrer viktig salgsavtale med Mobit-kjeden

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Telekom
  2. Ice
  3. Mobilnett
  4. Mobilmarkedet
  5. Telekom
  6. Mobil
  7. Mobilt Bredbånd

Flere artikler

  1. Telenor dropper Dipper-navnet: Nå samles bedrift og privat i Talkmore

  2. Aksel Lund Svindal satser på Happybytes mobil: Nå vil de selge strøm og bredbånd

  3. Mobilselskapet Nortel endte første år med vekst og underskudd

  4. Regjeringen frister teleselskapene med byttehandel: Tilbyr 560 mill. i rabatt mot bedre distriktsdekning

  5. Regjeringen vil la industrien bygge egne 5G-nett: Mobilselskapene må leie ut frekvenser