Sterk annonsevekst på nett i 2011

Omsetningen for annonsering på digitale flater vokser fortsatt sterkt, viser samlede tall fra fjoråret.

FORTSETTER OPP: Pilene peker fortsatt oppover for omsetningen av annonser på nett.

  • Mona Bristøl
Publisert: Publisert:

Annonseomsetningen økte med 13 prosent fra 2010 til 2011.

Det viser tall fra norske nettsteder som samles inn hver måned av INMA og MBL Nettforum.

Positiv uro

Den finansiell uroen i Europa ser ikke ut til å ha påvirket det norske annonsemarkedet i negativ retning.

- Vi ser fortsatt sterk vekst i annonsørenes bruk av digitale flater til markedsføring, sier Anders Willstedt, daglig leder i bransjeforeningen for Interaktiv markedsføring, INMA, i en pressemelding.

- Nettet er overlegent når det kommer til målbarhet og i tider med finansiell uro blir return on investment enda viktigere. Det er nok dette som driver veksten, sier han.

Store endringer

Ifølge senioranalytiker i Nordea Markets Tore Østby er det historisk sett en sterk sammenheng mellom BNP-utviklingen og annonsemarkedet.

- Den solide veksten i nettannonseringen i 2011 drives av to faktorer; en positiv utvikling i fastlands-BNP som økte med 2.5% i 2011, samt det strukturelle skiftet fra print og tradisjonelle medier til nettannonsering, sier Østby.

Ledige stillinger

Rubrikkannonsering på nett har hatt den sterkeste veksten med 21,8 prosent - med «Stilling ledig»-annonsene som den største vinneren.

- Virksomheter i Norge har en stadig økende etterspørsel etter nye medarbeidere og veksten ser ut til å fortsette i 2012. Rubrikkannonsering på nett har befestet posisjonen som den viktigste annonsekanalen for å nå kandidater, sier Henrik Sandberg, daglig leder i rekrutteringsbyrået Mediabemanning.

Ned i desember

Tallene for desember måned isolert sett er ikke like gode nyheter for bransjen - med en avtagende vekst.

- Vi opplevde, som resten av markedet, at annonsørene var litt forsiktige med sine annonseinvesteringer mot slutten av året. Ifølge Mediebyråforeningen faller mediebyråenes reklameinvesteringer med hele 15 prosent i desember, sammenlignet med tilsvarende måned året før, sier Ole Morten Hauge, leder for INMAs Display-Ad-gruppe.

Publisert:

Flere artikler

  1. Opplags- og resultatfallfor Edda Media

  2. Annonsørene flokker seg rundt nett-TV

  3. Norske medier selger flere annonser - for første gang på ett år

  4. DN går på annonsesmell

  5. Google: - Det er nesten så vi ønsker oss en ny krise