Porsche-salget i Norge 20-doblet

I 2002 ble det solgt 16 Porscher i Norge. 10 år senere er salget 20 ganger så høyt.

SALGS-BOOM: Porsche selger som aldri før. Bestselgeren er Porsche Cayenne.

Jan Petter Lynau,
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

På forsommeren passerte Porsche sitt all-time high salg i Norge for ett helt år. Nå som året nesten er omme er det med 316 biler solgt nøyaktig dobbelt så mange som i fjor, som var merkets beste år noensinne i Norge.

- I år har vi hatt rekord på alle modeller, bortsett fra 911, sier Christian Stenbo, salgs- og markedsføringssjef hos Porsche-importøren Autozentrum Sport AS

Han er kjapp til å si at grunnen til at 911 ikke har solgt mer er at den først på slutten av året var tilgjengelig med firehjulstrekk.

- Vi har rett og slett solgt det vi har klart å få tak i. 90 prosent av bilene vi selger er bestilt på kundespekk, vi bygger ikke lager, sier Stenbo.

Ved årets start hadde de et mål om å selge 200 biler, et mål som var passert i juli.

- Jeg tror noe av fordelen vår er at vi er nøkterne. Vi har et jordnært forhold til dette. I 2008 solgte vi 44 biler, året etter 45, så gikk vi til rundt 150 de to neste årene, før det tok av i år.

Test av Porsche Boxster

For ti år siden, året før Cayenne ble lansert, ble det solgt 16 Porsche på et helt år, og 2001 13.

Siden den gang er det bygd ett helt nytt Porsche-senter ved Ryen i Oslo, i tillegg er resten av forhandlernettverket bygd ut.

I dag er de representert i Oslo, Bergen, Stavanger, Tromsø og Son. Neste år ønsker de å utvide til Trøndelag, Agder og Telemark eller Vestfold.

- Dette er en viktig faktor i salgsøkningen. Det er greit for folk å dra langt når de skal kjøpe en bil, men det er ikke like greit når de skal ha service. Tilgjengelighet er viktig.

Mer bilstoff på E24 BIL

FORNØYD: Christian Stenbo, salgs- og markedsføringssjef hos Porsche, opplever uventet stor vekst i salget.

Morten Abrahamsen

En annen medvirkende årsak til volumøkningen er og at flere av modellene har fått nye innstegsmodeller, som har fått prisene ned.

For Cayenne er rundt 70 prosent av de solgte bilene dieseldrevet, et drivstoff som Porsche for få år siden nektet for at noensinne skulle brukes på en Porsche-modell.

- Det klart dette har gitt oss en større kundegruppe. Mange tror en Cayenne koster 2,5 millioner kroner, men så kan man få den til under én million.

Les også: Årets ti beste bilopplevelser

Stenbo tror heller ikke at de vil gå på en skrell ved at interessen rundt Cayenne eventuelt skal avta. Det er Cayenne-modellen som drar lasset. Vel to tredjedeler av Porsche-salget i Norge er denne modellen.

Om to år kommer nemlig Porsche med en mindre suv, Macan, som han antar vil øke totalvolumet betraktelig.

LOKOMOTIVET: Cayenne står for to tredjedeler av salget.

Achim Hartmann

- Vi har som mål å selge rundt 1000 biler i 2018. Macan regner vi med å selge 500 til 600 av i året. Fordelen med modellrekken vår er at de nye modellene i liten grad kannibaliserer de eksisterende. Samtidig så forventer vi samme volum neste år, som i år. Det kommer nye modeller fra våre konkurrenter, i tillegg så er det uro i markedet ellers i Europa.

Stenbo er ikke redd for at de nye modellene skal vanne ut Porsches merkenavn.

- Vi bygger sportsbiler. Macan skal også fremstå som dette. Selv om den i utgangspunktet bygger på det samme som Audi Q5, blir det større forskjell på de to modellene enn det er på Cayenne og Touareg i dag. Men noe kommer til å forandre seg når Macan kommer, den kommer vi og til å ha på lager. Samtidig så glemmer vi ikke at vi kommer fra ingenting.

Les også:

  • Kjemperesultat for VW
  • Cayenne med diger diesel
  • 911 klar med firehjulstrekk
Publisert:

Flere artikler

  1. Ny salgsrekord for Porsche

  2. Mener denne modellen vil mangedoblePorsche-salget i Norge

  3. Ny salgsrekord for Porsche i 2013

  4. Annonsørinnhold

  5. Porsche kommer til å runde 200.000 biler for første gang

  6. Venter tidenes Porsche-salg