Har du AutoPASS–brikke?: Se opp for denne bompengefellen

Det holder ikke å fjerne AutoPASS–brikken når du selger bilen din. Du må også melde fra om eierskiftet til bompengeselskapet. Hvis ikke risikerer du å få bomregningen til den nye eieren.

Disse vet ikke automatisk at din bil har fått ny eier. Bompengeselskapene er ikke koblet opp mot motorvognregisteret, så du må selv melde fra til bomselskapet når du har solgt bilen.

Foto: Scanpix
  • Kent Øksnes
Publisert:

Mulig fallgruve. Dine Penger har fått henvendelser fra lesere som sier de har blitt belastet for bompasseringer de ikke har gjort. Felles for alle er at de nylig har solgt bilen sin.

– Dersom du har AutoPASS–avtale og selger bilen din, må du si i fra om dette til oss. Dette er for at vi kan fjerne den fra din avtale, sier driftssjef Grethe Kleppe i Bro- og Tunnelselskapet AS i Bergen (B&T).

B&T er Norges eldste og største uavhengige driftsselskap for bompengeanlegg.

Les også:Slik blir bompengene skattefrie

Holder ikke å fjerne brikken. Alle som har henvendt seg til oss opplyser at de har fjernet AutoPASS–brikken før overleveringen av bilen til ny eier.

Det holder ikke å fjerne brikken altså?

– Nei. Så lenge avtalen er aktiv, vil det bli tatt bilde av bilnummer, om ikke brikke blir lest av ved passering, svarer Kleppe.

Hvorfor er ikke dere koblet opp mot motorvognregisteret og således kan se hvem skiltene tilhører til enhver tid?

– Dette skyldes at det ikke er et krav at det er bileier som tegner AutoPASS–avtalen på et gitt bilnummer, opplyser Kleppe.

Mange er uvitende.Blir det kommunisert til brukerne av AutoPASS at dere skal ha beskjed om eierskifte? Jeg vil tro det er mange som glemmer å melde fra til dere.

– Det står i avtalebetingelsene når du oppretter AutoPASS–avtale, kontrer Kleppe.

Men får dere mange henvendelser fra folk som glemmer å melde fra til dere?

– Det har vi ingen konkrete tall på, men det er noen ja, bekrefter driftssjef Grethe Kleppe i B&T.

Les også:Unngå årsavgiften på bilen

Vegdirektoratet ser at det er et problem. Det er Statens vegvesen som eier AutoPASS–systemet, det vil si den tekniske spesifikasjonen, brikkene og alt utstyret i bompengeanleggene.

Merete Kjærnli er rådgiver i Statens vegvesen – Vegdirektoratet. Hun bekrefter at den som inngår AutoPASS–avtale også har ansvaret for å avslutte den.

– Det er ikke alltid at kjøretøyets eier og den som inngår AutoPASS–avtale på et kjøretøy er samme person, selv om det veldig ofte er det. Det er dette som er begrunnelsen for at ikke avtalen følger kjøretøyets eier, for eksempel gjennom motorvognregistret, sier Kjærnli.

Mulig forbedringspotensiale. Hun mener imidlertid disse to systemene til Statens vegvesen burde samarbeide bedre, eller at avtaler bare kan tegnes av kjøretøyets eier.

– Jeg har ingen formening om hvorfor det ikke er slik i dag. I det minste burde vi bli bedre til å informere om dette, forteller Kjærnli.

Heller ikke Vegdirektoratet har oversikt over hvor mange som blir rammet av denne problemstillingen, men Kjærnli opplyser at de fra tid til annen får klager fra kunder som har glemt å melde fra til bomselskapet.

Les også:Leasing kan lønne seg

Dette gjelder ikke alle. Ettersom bomselskapene leser av AutoPASS-brikken i de bilene det finnes en, vil de derfor kun lese av skiltene på biler som mangler denne brikken.

Viktig ved salg av bil. Sørg for at melding om eierskifte blir levert i tide, oppfordrer advokat og seniorrådgiver Andrè Fimreite i Norges Automobilforbund (NAF).

Foto: NAF

Det betyr at en slik fallgruve som beskrevet ovenfor først inntreffer når den nye eieren ikke har montert brikken sin i din gamle bil.

I dag bruker mange også avtalegiro ved betaling av regninger. For de som ikke er like oppmerksomme, kan slike «småbeløp» forbli uoppdaget over lengre tid.

Viktig å levere melding om eierskifte. Advokat og seniorrådgiver Andrè Fimreite i Norges Automobilforbund (NAF), sier at de også er kjent med problemstillingen.

– Det som er viktig når du selger en bil er å sørge for at Statens vegvesen får melding om eierskifte. Ikke stol på at kjøper skal levere meldingen etter at oppgjøret er foretatt, råder Fimreite.

Er du uheldig kan nemlig den nye eieren pådra seg både parkeringsbøter, skader på andre kjøretøy og passere bomringen uten å gjøre opp for seg.

– I slike tilfeller er det greit at du ikke lenger står oppført som eier i motorvognregisteret, sier Fimreite til Dine Penger.

Når uhellet først er ute. Hvis du oppdager at du har blitt belastet beløp for andres bompasseringer, bør du snarest kontakte bomselskapet.

Når du kan dokumentere at du har fått en regning på passeringer som skjedde etter at bilen fikk ny eier, vil bomselskapet stryke kravet mot deg.

Bomstasjonstips: Følg med på lysene når du passerer en bomstasjon

Hvis batteriet i AutoPASS-brikken er dødt, vil du oppleve at det ikke kommer noe lys ved passering. Det blir da tatt et bilde av passeringen. Du må snarest sørge for å få en ny brikke, om du ikke allerede har fått tilsendt en fra ditt bompengeselskap.

Hvis du passerer i en bomstasjon der det både er AutoPASS-felt og felt for manuell betaling, kan du få tilleggsavgift hvis du passerer i AutoPASS-feltet uten å ha gyldig AutoPASS-avtale.

Passerer du derimot gjennom en bomstasjon der det kun er AutoPASS-felt får du ikke tilleggsavgift, kun faktura tilsendt i posten for selve passeringen.

Tilleggsavgift er vanligvis på 300 kroner per passering. Levetid på batteriene er 5-7 år.

Publisert:

Flere artikler

  1. Begravelsesbyrå føler seg lurt: Mistet rabatt ved bompasseringer

  2. Her får du bomsjokk

  3. Vegvesenet skroter IBMs bompengeløsning

  4. Lastebileiere raser: Mener bomkostnadene her har økt med en halv mill.

  5. Bompengegjelden tilsvarer nesten ett forsvarsbudsjett