Fryktelige tall for Europas bilindustri

Det hoper seg opp med splitter nye biler på lagrene til europeiske bilprodusenter.

HOPER SEG OPP: Bilsalget gikk i 2012 ned med over én million enheter i Europa. Dermed hoper bilene seg opp ved fabrikkene. Her fra PSA, Citroën og Peugeot, sin fabrikk i Mulhouse
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Det står dårlig til med europeisk bilindustri. Det viser ferske salgstall samlet inn fra 30 europeiske land.

I 21 av landene gikk nybilsalget ned i 2012 i forhold til året før.

Analysen, som er gjennomført av det amerikanske analysebyrået Jato, viser at det totalt ble solgt 12,6 millioner biler i fjor. Det er 7,9 prosent mindre enn året før.

Verst er det i Hellas, hvor salget stupte med 40 prosent, til 58.296. Til sammenligning ble det i Norge, med omtrent halve befolkningen, solgt 137.967 biler.

Få lyspunkter

Av de fem største markedene er det kun i Storbritannia det går frem, med 5,3 prosent .

For Frankrike falt salget med nær 14 prosent, Italia gikk ned 20 prosent og Spania sank med 13 prosent.

Europas største bilmarked, Tyskland, gikk også på en smell. Med drøye 3 millioner solgte biler havnet de 2,9 prosent bak 2011.

I høst gikk Sergio Marchionne, president i organisasjonen for europeiske bilprodusenter, ACEA, og sjef for Fiat, ut med et ønske om at produsentene går sammen for å bremse overproduksjonen av biler i Europa.

Det er beregnet at ekstrakostnaden av en altfor høy produksjon er 7,4 milliarder euro, vel 55 milliarder norske kroner.

Les også: BMW vant premiumkappløpet

Blant de ti største merkene er det kun Audi og Mercedes-Benz som ikke hadde en tilbakegang.

- Til tross for det utfordrende økonomiske klimaet i Europa og hjemme, er det tydeligvis fortsatt apetitt for nye biler fra tyske premiummerker, sier Gareth Hession, visepresident i Jato, i en pressemelding.

Noen modeller er på gang

Av enkeltmodeller trekker de frem Peugeot 208, som ble lansert sommeren 2012. På ett halvår solgte den 159.000 eksemplarer, og den havnet på andre plass i desemberstatistikken, bak Volkswagen Golf.

Les også: Toyota størst i verden

- Peugeot 208 har klatret jevnt oppover salgstatistikken siden den ble lansert tidligere i 2012. Å kapre andreplassen bak Golf i den måneden er sterkt, det viser at PSA er i stand til å levere et konkurransedyktig og ettertraktet produkt, sier Hession.

Mer bilstoff på E24 BIL

Andre modeller som har trosset markedet er BMW 3-serie, med et totalsalg som var drøyt åtte prosent over 2011. Dette kan blant annet forklares med at en helt ny utgave kom på tampen av 2011.

Dårlig desember

Jato nevner og den nye generasjonen Renault Clio den havnet på tredje plass i desembersalget, etter Golf og Peugeot 208, som en modell som øker sin markedsandel.

Les også: Katastrofetall for Fiat

Desember var ellers en veldig svak måned i de fleste markedene, hvor eksempelvis salget i Tyskland var 16,4 prosent svakere enn i 2011, med 40.000 færre biler. Ifølge Jato henger dette sammen med at det var færre arbeidsdager i desember 2012 enn året før.

Landet med størst økning var Island, med solide 56,5 prosent, men det utgjør ikke allverden i totalen, da det i løpet av 2012 ble solgt 7.882 biler, godt under det som selges på én normalmåned i Norge.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. 50 år med årets bil

  2. Dette er europas mest solgte bilmodell i 2012

  3. Dårligste bilsalg i Europa på 23 år

  4. Tyske premiummerker setter rekorder

  5. Tyske myndigheter vil undersøke 50 bilmodeller for «uvanlige utslippstall»