Maksimum A6

Med en ny monsterdiesel har Audi laget den beste A6en noensinne.

KRAFTIG: Med en biturbodiesel på 313 hestekrefter er dette en av de raskeste familiebilene på markedet.
TREKLØVER: Diesel V6-motorene på tre liter fra Audi strekker seg nå fra 204, via 245 til denne på 313 hestekrefter. De er satt opp med forskjellige girkasser. Den minste med en trinnløs multitronic, midterste med S tronic og denne med tiptronic.
HANDSFREE: Bagasjerommet har plass til 565 liter, og denne modellen har en fiks detalj. En sensor gjør at du kan åpne bakluken med å veive foten under støtfangeren til høyre.
STØRST: Inntil S- og RS-versjonene kommer er dette den kraftigste A6en. Største bensinutgave er 3,0 TFSI på 300 hestekrefter, den koster 70.000 mindre og nesten like rask.
BRA: Innvendig er det som forventet. Alt er ordnet på fornuftig vis og det knirker ikke.
STORFAMILIE: Dagens A6 har større akselavstand og er bredere enn modellen den erstattet. Den er nesten fem meter lang, en voksen bil med andre ord.
PÅ TUR: Når bilen ikke er skitten foran, men på sidene, tyder det på en morsom tur.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Nylig prøvde vi en Porsche Panamera med en «fornorsket» diesel på 211 hestekrefter. For å slippe litt billigere unna i det norske avgiftssystemet var den strupet ned fra 250 hester. Dette gjør at bilen kryper under millionen i veiledende pris.

Porsche lager ikke dieselmotorer selv, så V6-enheten på tre liter er hentet fra Audi.

Audi på sin side kommer nå med en ganske heftig oppgradering av samme motor, og løfter ytelsene til 313 hestekrefter. Det hjelper ikke Porsche stort, for det er rett og slett ikke plass til denne versjonen i en Panamera.

Prestisjemaskin

Det er det derimot i en A6, hvor det naturligvis og er rom for firehjulstrekk, noe som er utelukket i en diesel-Panamera, også det grunnet plassproblemer. A6 Avant med denne nye dieselmotoren har en startpris som ligger noe under Panamera Diesel, på 926.000 kroner.

I utgangspunktet to veldig forskjellige biler, men mon tro om ikke kundemassen er ganske lik. Folk som ønsker store, tyske prestisjemaskiner med rikelig motorisering og høyt kvalitetsnivå.

Plassmessig er det walk-over til A6en, og ser man på ytelsene en gang til, så er det en like kraftig fordel Audi her og. Motoren er skikkelig en bamse brakar. Den sender A6 fra null til hundre på 5,3 sekunder. Noe som er fort, veldig fort, og nær to sekunder raskere enn Panamera Diesel. For å komme under dette i en Panamera må man gå for 4S-modellen med 400 hestekrefter, den koster over 1,6 millioner.

Hva med BMW?

Et sted Audien ikke er nærheten av Porschen er på interiørkvalitet, og det sier mer om Panamera enn om kvalitetsnivået i en Audi A6. For det er solid premium, mens en Panamera er på nivå med en Bentley her.

Men jeg tror ikke det ville være noen fordel for Porsche om en potensiell Panamera-kunde tar seg i en tur i en A6 med denne motoren før han har bestemt seg.

Flere biltester

En mer opplagt konkurrent for A6en er BMWs 5-serie. Her får man passende nok en 535d xDrive, med, nettopp, 313 hestekrefter. Den har en veiledende pris som ligger rundt 20.000 over A6en. I forbruk og prestasjoner er de to temmelig like.

Vi har ikke prøvd akkurat denne BMW-modellen, men vi har vært ute med 530d xDrive, med 258 hestekrefter. Det er en veldig god maskin. Komforten i A6 og 5-serien er på samme nivå. Både på veien og inni.

Det er dog en liten, men ikke ubetydelig forskjell. Skal det kjøres hardt, er 5-serien best. Den nye A6 er et langt steg opp fra den forrige A6-modellen, mens den nye 5-serien er et lite steg opp fra modellen den erstatter, men det holder.

Detaljer

A6 er en bil som, også med firehjulstrekk, kjennes ut som en forhjulsdrevet bil. I svinger kommer dette særlig klart frem. Nå skal de sies at bilen her har piggfrie vinterdekk som ikke har all verdens grep på tørr asfalt, men vi har prøvd andre A6 med sommerdekk tidligere og den har en langt større tendens til å understyre. Det er greit inni svingen, men den klarer ikke å få en like balansert overgang mot overstyring gjennom svingen som BMWen er i stand til. Styreenheten er og hakket hvassere i BMWen.

Mer bilstoff på E24 BIL

GODT SKJULT: Ikke så lett å se at denne A6en parkerer de aller fleste andre kjøretøy.

Samtidig er dette helt ned på detaljplan, og kanskje noe mange ikke kommer til å bry seg om, det er jo en familiebil. På den annen side, går man for en slik bil med denne motoren er neppe planen å forbli i høyre fil.

Voldsomt drag

For det er ikke bare fra stillestående det går unna her. Med et dreiemoment på 650 newtonmeter, som er på topp mellom 1450 til 2800 omdreininger per minutt, og en diesel motor som kan dras over 5000 omdreininger før det sperrer, er det dramatisk god dynamikk her. Dette er koblet via en tiptronic girkasse som er rask nok, og akselerasjonen i forbikjøringshastigheter er kort og godt formidabel.

A6 en med 313 hester byr og på et artig partytriks. Settes den i den sportslige konfigurasjonen «dynamic», sendes eksosen via en resonansenhet som gir bilen noe i nærheten av en V8-buldring. Dette er det lengste steget unna dieselklapring i drivstoffets historie.

FORSIKTIG PRESTISJE: Audi har klart å lage en bil som ikke er prengende, men samtidig forteller om velstand med A6.

Snasen

Bilen her er den klart mest imponerende og heftige A6 vi har kjørt. Og da inkluderer vi forrige generasjon S6. Uten å ha prøvd alle dagens A6-utgaver, våger vi den påstanden at dette er den beste A6 som kan skaffes for (mye) penger.

Her er det mer enn nok av det aller meste. Den nye A6en er en snasen bil. Det man ikke får er en rendyrkete kjøremaskin, noe som trolig er bevisst. Skal man dit er BMWs 5-serie veien å gå. Eller en Panamera til 1,6 millioner kroner.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. For de spesielt interesserte

  2. BMWs komfortsone

  3. Nesten verdt pengene

  4. Dieselmoro

  5. Panamera på sparebluss