Annonsørene flokker seg rundt nett-TV

Historien kverner nådeløst videre: Papirmediene taper til fordel for digitale kanaler, og TV på nett er sensommerens store vinner.

VERDENS LENGSTE INTERVJU: Det skjer mye nytt på nett-TV, som for eksempel da VG-TV gjennomførte verdens lengste intervju med Hans Olav Lahlum i mai i fjor. Annonsørene følger etter seerne.

Cornelius Poppe
  • Jo Andre Aakvik
Publisert:

Det er fortsatt en liten annonsekanal, men annonsesalget for nett-TV vokser i et forrykende tempo.

Det viser august-statistikken fra Mediebyråforeningen. Foreningen presenterer hver måned salgstall for annonser som går via deres medlemmer, og som derfor utgjør en betydelig del av det totale annonsevolumet i Norge.

Ved utgangen av august var annonsesalget for nett-TV nesten tre ganger større enn på samme tid i fjor.

På årets åtte første måneder ble det vist annonser for 102 millioner kroner i Norge. I fjor var tallet 36 millioner kroner.

Selv etter rekordveksten er det likevel langt igjen til nett-TV er på nivå med tradisjonell TV. Det samlede annonsemarkedet var i årets åtte første måneder på 5,8 milliarder kroner, med TV som desidert største kanal. Tradisjonell TV-annonsering viste reklame for 2,1 millioner kroner i årets første måneder.

Det var en liten tilbakegang - 1,5 prosent - fra i fjor. Det totale annonsemarkedet var uendret fra i fjor til i år.

Bildet er for øvrig det samme som tidligere tall har vist, digitale kanaler spiser annonsekroner på bekostning av tradisjonelle medier. Annonseomsetningen i papiraviser falt med 15,2 prosent til 798 millioner kroner.

For mediehusenes digitale produkter går det motsatt vei.

Totalomsetningen for internettannonsering økte med 29 prosent, til 1,4 milliarder kroner. Nett-TV er allerede nevnt, men veksten er fortsatt svært, svært god også for mobil og «display» - altså hovedsakelig PC. Her var annonseveksten på 87 og 12 prosent.

Les også:

Rekordresultat for EgmontVi er hekta på sosiale medier vi ikke er fornøyd medDanske TDC kjøper GetNy undersøkelse: Disse er mest poppis blant nett- og TV-kundeneNetflix åpner Europa-satsting med egen TV-serieHBO forbigått av Netflix

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Coronautbruddet gir nettboom: Nå kan digitale reklamer for første gang bli størst

  2. Mediereklamekronene går til Facebook og Google

  3. Adblock Plus åpner markedsplass for annonser

  4. Twitter fikk skambank på børsen igjen

  5. – Podkastmarkedet vokser sterkt på to områder