Tregt reklamemarked og dyre rettigheter tynger TV 2

Resultatfall for den norske kommersielle allmennkringkasteren.

DYRERE: Økende pris på sportsrettigheter er blant elementene som gir svakere lønnsomhet i TV 2.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
Publisert:,

TV-selskapets driftsresultat etter av- og nedskrivninger endte på 116 millioner norske kroner i 2016, hvilket medfører en nedgang på snaut 65 prosent sammenlignet med året i forveien.

Dette til tross for en inntektsøkning på rundt 356 millioner kroner til 4.251 millioner.

TV 2 beskriver selv 2016 som et «ekstraordinært sportsår», med blant annet norsk fotball, den britiske fotballserien Premier League, europamesterskap i fotball og olympiske leker i Brasil.

Dette preger både TV 2s inntekts- og kostnadsutvikling. Kanalen opplyser at rettighetskostnadene øker, samtidig som reklamemarkedet «stagnerer eller faller».

– Det koster mer å lage godt innhold og viktig journalistikk i dag enn for bare få år siden. Det påvirker naturligvis TV 2 og vi må omstille virksomheten. Derfor har jeg vært tydelig på at 2016 ikke ville bli et år med sterk lønnsomhet. Det ser vi også av dette årsresultatet, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes i en kommentar.

Resultatutviklingen er dyster lesning for TV 2, men resultatet i seg selv kan være noe bedre enn fryktet. Dagens Næringsliv har tidligere «avslørt» at kanalen kunne ende 2016 med et underskudd på 288 millioner kroner.

Smertefulle kutt

Gjennom andre halvår iverksatte TV 2 det selskapet selv beskriver som «omfattende effektiviserings- og restruktureringstiltak».

Les også

DN: Ansatt saksøker TV 2

Eieren Egmont skriver på sine sider at deler av resultatfallet skyldes kostnader knyttet til reorganiseringen.

I klartekst har dette blant annet betydd betente nedskjæringer i arbeidsstokken. Opp mot 50 ansatte i TV 2 har fått beskjed om at de mister jobben. Tidligere er det kommunisert et mål om en samlet bemanningsreduksjon på 177 ansatte over tid.

Kostnadsgrepene har hatt som mål å redusere kostnadsbasen med 350 millioner kroner innen 2020. I 2016 økte TV 2s kostnader med 547 millioner kroner.

Kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2 ønsker ikke å svare på spørsmål om verken reorganiseringskostnadene eller bunnlinjen.

«Vi kommenterer ikke detaljer i årsresultatet utover det som er beskrevet i pressemeldingen» skriver Dahl i en tekstmelding til E24.

Les også

TVNorge-sjef Harald Strømme går av

Les også

Medier: TV 2 vil si opp klubbleder

Les også

Rundt 40 ansatte kan miste jobben i TV 2

Her kan du lese mer om