Tidenes dyreste Jaguar og andre ville salg

Denne helgen ble det holdt en flere bilauksjoner under arrangementet Pebble Beach Concours d’Elegance, med en rekke ekstreme resultater.

OVER 100 MILLIONER: For første gang gikk en Jaguar for et tresifret antall millioner på auksjon, da denne 1953-modellen Jaguar C-Type Works Lightweight ble solgt i helgen som var.
Publisert:

Allerede før helgen var det klart at det kom til å bli solgt biler for voldsomme summer under arrangementet, da samlingen kalt «The Pinnacle Portfolio» omsatte for over en halv milliard. Den ble med det tidenes mest verdifulle bilsamling. Her gikk to av bilene for mer enn 100 millioner kroner.

Mer bilstoff på E24 BIL

Da RM Sotheby's fortsatte sine auksjoner i helgen ble det igjen klokket inn summer som rundet 100 millioner kroner. Det ble blant annet satt ny rekord for en Jaguar solgt på denne måten. En Jaguar C-type Works Lightweight fra 1953 108 millioner kroner, mens en 1956-modell Ferrari 250 GT «Tour de France» noterte seg for samme sum.

(Saken fortsetter under bildet)

REKORDBILEN: Her setter en 1953-modell Jaguar C-Type Works Lightweight ny auksjonsrekord for merket med 108 millioner kroner.

Dyrest denne helgen ble de likevel ikke, det var auksjonshuset Goodings & Company som kunne cashe inn de høyeste enkelt summene. Aller dyrest ble en 1961 Ferrari 250 GT SWB California Spider som gikk for 138 millioner. De kan også skilte med den nest dyreste, også det en Ferrari, en 250 GT SWB Berlinetta Speciale som ble spesiallaget til bildesigneren Bertone, som oppnådde 135 millioner.

Rekorddag

– Dette er den mest suksessrike enkelt dagen i vårt selskaps historie, sa David Goodin, president i Gooding & Company, i en pressemelding etter lørdagen.

Der trakk han og frem at Ferrarien som gikk for 135 millioner var rekord for dem. Dagen etter slo de også den rekorden.

(Saken fortsetter under bildet)

LIKE DYR: Bilen her, en 1956 Ferrari 250 GT «Tour de France», oppnådde samme sum som Jaguaren.

Hos Bonhams, ett annet stort auksjonshus, ble det også en Ferrari som oppnådde høyeste pris. Der gikk en 1959-modell Ferrari 250 GT for 70 millioner kroner.

Mens Mecums hadde en bil det særlig knyttet seg store forventninger til før helgens arrangement, det var riktignok ikke ventet at den kom til gå for summer som bilene ovenfor, men den hadde en helt spesiell historikk. Det var Steve McQueens siste, og spesialbestilte, Porsche 911 Turbo.

Den gikk for 16 millioner kroner, noe som skal være rekord for biltypen. Forrige gang det ble solgt en Porsche 911 som hadde vært i McQueens eie, for fire år siden, ble det satt rekord for modellen. Hans Porsche 911 S fra 1970 gikk for det som da tilsvarte 7,45 millioner

(Saken fortsetter under bildet)

DYR OG SPESIELL: 135 millioner kroner ble prisen for denne Ferrari-modellen som ble spesialbestilt av bildesigneren Nuccio Bertone.

Det betyr at det i løpet av disse auksjonsarrangementene ble solgt fire kjøretøy som havnet blant de ti dyreste solgt på denne måten gjennom tidene, og at syv av ti biler på listen er omsatt der de siste to årene.

I en pressemelding tirsdag melder RM Sotheby's at de omsatte for over 1,4 milliarder kroner over de tre dagene arrangementet varte. 20 prosent mer enn i fjor.

Mens Gooding & Company, som hadde to dager med auksjoner, melder om en omsetning på 1,056 milliarder kroner.

Bonhams solgte mer enn hundre biler, med en salgsrate på 90 prosent. Deres omsetning var på 385 millioner kroner.

Les også

Tidenes bilauksjonsarrangement

Les også

Dette er verdens dyreste bil

Les også

Klart for en av åretsdyreste bilauksjoner

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om