Verdens beste Golf
Volkswagen Golf R stasjonsvogn er dyr, men det er også en av markedets mest komplette biler.
Volkswagen Golf kjøpes av et nær absurd antall nordmenn. Denne ene modellen har i år solgt flere biler enn noen andre bilmerker har vært i stand til i Norge. Dette kan kanskje forandre seg i tiden som kommer, men den kommer garantert til å være årets mest solgte bilmodell, uansett hva som skjer de kommende månedene.
Dette en bilmodell som kommer i en rekke forskjellige varianter, og med alle tenkelige drivlinjer, slik at svært mange finner en modell som passer akkurat dem. Og så har de en utgave som knapt noen kommer til å kjøpe, men som samtidig er den mest imponerende av dem alle.
For hvem er det som vil kjøpe en Golf til rundt 700.000 kroner? Det er nesten tre ganger så mye som de rimeligste utgavene.
Norske forhandlere kan tjene 130 millioner på Volkswagen-skandalen
(Saken fortsetter under bildet)
Samtidig er dette en bil som på mange måter gir deg veldig mye for pengene, og muligens veldig mye mer enn du trenger.
Golf R stasjonsvogn er spydspissen av Golf-utgavene, og det er den raskeste bilen fra Volkswagen. Den har samme drivlinje som Golf R i kompaktutgave, det vil kort fortalt si 300 hestekrefter og firehjulstrekk, i det etter hvert ganske så voksne stasjonsvognkarosseriet. I brosjyren står det at den rommer over 600 liter i bagasjerommet, noe som gjør at denne modellen gjør Passat en smule overflødig.
Her kan du sjekke om din bil er rammet av VW-jukset
Veldig sprek familiebil
Trenger man mer plass enn det, er det strengt tatt varebil man er ute etter.
Motoren er den samme toliteren man blant annet finner i Golf GTI, men her det 70 hestekrefter mer. Det er mye. Vi snakker rett og slett om en av de kvikkeste stasjonsvognene på markedet.
(Saken fortsetter under bildet)
Og akselerasjon er gøy. I dette tilfellet tar null til hundre 5,1 sekunder. Samtidig er dette verken det viktigste eller det mest imponerende med bilen. Det som gjør dette til noe mer en enn meningsløst sprek familiebil, er måte den er satt opp på.
Se video av bilen øverst i saken
Ofte er det slik at biler i den mer ekstreme enden av skalaen enten er for komfortable til å være sportslige eller for sportslige til å være komfortable. Her har Volkswagens ingeniører vært flinke. For i normalmodus er bilen behagelig, som en vanlig Golf. Setter man den i Sport blir den langt mer aggressiv, både gjennom understell og drivverk, og det snerrer morsomt fra eksosanlegget. Det siste er nok hjulpet av litt syntetiske saker, men det gjør ingenting. Det er lenge siden MTV-unplugged var relevant.
Mer bilstoff på E24 BIL
Dette gjør at bilen har en imponerende bredde. Som leketøy er den veldig artig. Kjøreegenskapene er ekstremt ryddige når man presser på, med en nøytral forutsigbarhet. Firehjulstrekket gir veigrep ut av svinger, den flytter kraft bakover, men ikke slik at hekken tar av. Grepet til ytre forhjul er stødig, den unngår understyring på en måte som er sjeldent for biler i denne størrelsen og prisklasse.
(Saken fortsetter under bildet)
Jeg har sett tester der den, i femdørsutgave, kommer seg fortere rundt en bane enn Audi RS3. En bil med nær 70 hestekrefter mer. Og det er i svinger den vinner tideler, med veldig gode bremser og evner til å bære mye fart gjennom svingen.
På morsom landevei er det stor stas å forsere svinger, det er uhyre lett å finne en god rytme, og den er veldig stødig. DSG-girkassen er kvikk både opp og ned og skal man ut med familien er det bare å sette den i automat og resten i normalmodus, så har man en romslig langtur bil.
At det er nær tullete med biler som har så mye muskler i det daglige er ganske opplagt. Og det samme kan man vel si om en Golf stasjonsvogn til rundt 700.000 kroner, men det er samtidig en bil som byr et så stort spenn i gode egenskaper er at der er fristende å si at det faktisk er et godt kjøp.