Ny rekord i 2016: Så mange elbiler er det på veiene
I fjor økte antallet elbiler globalt med 60 prosent, men fortsatt er det bare to millioner elbiler på veiene. Det tallet kan tidobles innen 2020, ifølge en fersk rapport.
De to millioner elbilene utgjør bare 0,2 prosent av verdens bilpark.
Det kommer frem i det internasjonale energibyrået IEAs ferske elbilrapport «Global EV Outlook 2017».
Men veksten har vært kraftig så langt, og salget av elbiler økte med hele 60 prosent i fjor, ifølge IEA.
750.000 elbiler ble solgt i 2016.
Den høyeste markedsandelen hadde elbilene i Norge, mens Kina var det største markedet målt i antall solgte elbiler.
Nå lanserer en rekke bilprodusenter nye elbilmodeller, inkludert Volkswagen som slipper hele 30 elbilmodeller frem til 2025.
Les mer: Her er VWs Tesla-utfordrer
Forventer flere elbiler
Finansielle goder for å lokke folk til å kjøpe elbiler samt skatt på fossile drivstoff vil være viktig i den fasen elbilene er i nå, for å drive teknologiutviklingen og redusere elbilenes kostnader ytterligere, ifølge energibyrået.
IEA forventer at mellom 9 millioner og 20 millioner elbiler vil bli tatt i bruk innen 2020, og mellom 40 og 70 millioner biler innen 2025, basert på tall fra bilprodusentene.
IEAs hovedscenario har tidligere vært at antallet elbiler vil øke til rundt 30 millioner i 2025 og 150 millioner i 2040.
Men dersom elbilen skal få noen vesentlig innvirkning på å begrense klimautslippene, må tallene bli langt større, ifølge energibyrået.
Ligger etter klimamålene
For å nå målet om å begrense global oppvarming til to grader fra førindustrielt nivå må det komme 150 millioner elektriske personbiler på veien innen 2030 og 600 millioner innen 2040, ifølge IEA.
I 2060 ville dette tallet øke til 1,2 milliarder elbiler, i et scenario hvor verden når det gamle og mindre ambisiøse målet om å begrense oppvarmingen til to grader.
I dag: 1,3 millioner elbiler – Paris-mål krever 1,5 milliarder
For å nå det enda mer ambisiøse Paris-målet om temperaturøkning på godt under to grader må bilparken globalt ha over 200 millioner elbiler i 2030, og innen 2060 må elbiler utgjøre 85 prosent av den globale personbilflåten, mens tohjulinger (mopeder og motorsykler) er fullelektrifisert innen 2045, ifølge IEA.
Les mer: Trenger 1,5 milliarder elbiler for å nå Paris-målet
Kina er ledende
Den ledende nasjonen innen elektriske drivverk i verden er Kina, som også er det største markedet for elbiler globalt, med 40 prosent av salget i fjor, skriver IEA i rapporten.
Slik fordeler salget seg i de største markedene, i antall biler:
- Kina: 257.000 elbiler, 79.000 plugin-hybrider
- USA: 86.731 elbiler, 72.885 plugin-hybrider
- Norge: 29.520 elbiler, 20.660 plugin-hybrider
- Storbritannia: 10.509 elbiler, 27.403 plugin-hybrider
- Frankrike: 21.758 elbiler, 7.749 plugin-hybrider
I tillegg har Kina hele 200 millioner elektriske sykler og mer enn 300.000 elektriske busser.
Til sammen utgjør elbilsalget i Kina, USA og Europa over 90 prosent av det globale salget.
Leder i markedsandel
Men på elbilens markedsandel i nybilsalget er det helt klart Norge som leder, med 29 prosent elbiler, mot 6,4 prosent i Nederland og 3,4 prosent av nybilsalget i Sverige.
Elbiler er sammen med CO₂-fangst, fornybar energi og energieffektivisering noen av de viktigste virkemidlene for å oppnå målene fra Parisavtalen, ifølge energibyrået.
Denne uken la IEA for første gang frem et scenario som fører utslippene i den globale energisektoren til null i løpet av prognoseperioden, som varer frem til 2060.
Les mer: Fersk IEA-rapport: Kan nå nullutslipp i 2060
IEA: – Oljen bør trosse klimarisiko
Byer går foran
Mange byer legger til rette for elbiler for å fjerne skadelig luft. I USA leder Los Angeles, Seattle, San Francisco og Portland et partnerskap av over 30 byer som vil gjøre masseinnkjøp av elbiler til tjenester som politi, gaterydding og søppelbiler.
Denne gruppen av byer skal kjøpe 110.000 elbiler, noe som er betydelig tatt i betraktning at hele elbilsalget i USA i fjor var på 160.000 biler.
En rekke bilprodusenter kommer til å levere nye bilmodeller fremover, og dermed gi konkurranse til tidlige suksesser som Tesla Model S, E-Golf og Nissan Leaf.