Årets beste bilopplevelser

Hvert år tester og kjører vi en mengde biler, på vei og på bane, vinter og sommer. Dette er de ti som gjorde størst inntrykk i 2015.

SPENNENDE: Motoråret 2015 har hatt sine høydepunkter.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

De senere årene har det blitt lansert en helt enorm mengde nye bilmodeller og -utgaver. De store bilprodusentene vil dekke hver minste krok og sjanger, mens en rekke av de mer spesialiserte produsentene har ekspandert og dermed har økonomi til å rulle ut nye modeller.

Antallet nyheter i 2015 kunne rettferdiggjort en ny biltest hver eneste dag, og vi prøvde en lang rekke biler det aldri ble plass til å lage en testsak om. Av de kjøretøyene som fikk plass i vår ukentlige test er de ti som følger bilene som ga de aller beste opplevelsene. Og det er mange veldig gode biler som ikke nådde helt opp.

Mer bilstoff på E24 BIL

Som Peugeots veldig vellykkede 308 GTI. Den helt nye Ford Mustangen, som blir litt for tam med fire sylindret motor. Lommeraketten Mini John Cooper Works, den både elegante og kjøremessig artige Jaguar XE, manglet begge det lille ekstra til å rulle inn blant de ti. Det samme gjaldt Lexus sin muskelbil RC F, som er litt vel tung til å være en fulltreffer.

Nye luksus-SUVer som Volvo XC90 og Audi Q7 er strøkne biler i sin sjanger, men de gir ikke kjøregleden som trengs for å være helt i toppen. Mens BMWs X6 M ikke helt klarer å vise hva den skal med en vanvittig kraftig motor.

Selv ikke BMW M3 Sedan havnet på listen, men det var bare så vidt.

10. Audi RS 3

Maksutgavene av A3-serien til Audi har en femsylindret motor på 2,5 liter som yter friske 367 hestekrefter. RS 3 har lett oppjazzet ytre, med en liten hekkvinge og kraftigere luftinntak foran, sportsstoler innvendig og ikke minst et eksosanlegg som virkelig vet hvordan man lager sporty lyd.

Den har et veldig ryddig understell og et drivverk som er eksepsjonelt. Styreenheten er rask, presis og styrefølelsen er det beste vi har prøvd i en Audi på denne siden av R8.

Motoren gir fra seg et hyl av hvinende motor og knatrer og spraker ved nedgiringer, selvsagt helt tøysete, men fryktelig moro.

9. Mercedes-AMG C63T S

I sitt segment er dette toppen av kransekaken, glasuren, den drøyeste av dem alle. Den har med sine 510 hestekrefter 80 mer enn BMW M3, som i tillegg ikke er tilgjengelig som stasjonsvogn.

Dette er en drøy muskelbil i pen og elegant innpakning. Alle kreftene skal ned i bakken via bakhjulene, og det er nok ikke noe problem å bruke opp bakdekkene i et ekstremt høyt tempo om man er av den typen.

Det er noe med blandingen av en komfortabel familiebil og superbilkrefter som gjør denne bilen så fascinerende. Det er ikke noen spøk og få to så ulike elementer til å fungere i en bil, men sjeldent har det blitt bedre gjort enn her.

8. Mazda MX-5

Den helt ferske fjerde generasjonen av Mazda MX-5 følger selvsagt den gode, gamle resepten med små dimensjoner, to seter, et tak som kan tas av, bakhjulstrekk og lav vekt. Faktisk er vekten så lav at man må tilbake til første generasjon for å finne en lettere en.

Med 1090 kilo trenger ikke motoren å være stor for å levere en gjennomført artig kjøreopplevelse. 131 hestekrefter er i nærheten av latterlig lite i dag, den lave vekten gjør likevel at den fikser sprinten fra null til hundre på pene 8,3 sekunder.

Bilen er ganske mykt satt opp krenger en god del, noe som er i positivt i den forstand at det er lett å kjenne bilens grenser rett i korsryggen. Det gir og en blanding av en levende og relativt komfortabel kjøring.

Det er vanskelig å se at det er noen andre biler på det norske markedet som gir mer moro for pengene enn Mazda MX-5. Et ideelt lavterskeltilbud for dem som ønsker å prøve seg som sportsbilsjåfør.

7. Tesla Model S P85D

Hvor mange hestekrefter denne bilen egentlig har, får være et åpent spørsmål, men at det er mer enn nok er hevet over enhver tvil.

Ytelsestallene, burde uansett tilsi en bil som er temmelig uhåndterlig, men med vekten – batteriene – plassert lavt og trekk på alle fire hjul så fremstår den som veldig enkel å ha med å gjøre.

Les også

Her kjører vi Tesla - uten hender!

De tidligere P85-modellene fikk antispinnsystemene til å jobbe overtid for å holde hekken sånn noenlunde på rett spor, nå tar en differensial over og sender kraften til det eller de hjulene som har best grep. Bilen føles som en gigantisk gokart, og veigrepet fremstår som både bra og forutsigbart.

6. Jaguar F-type AWD 3,0 S Coupé

Det Jaguar har klart med F-type er å lage en bil som føles som en attraksjon. Det er en opplevelse både øyet og øret. Bare det å trykke på startknappen føles fantastisk. Den starter med et skarpt snerr som gjør omgivelsene oppmerksom på at noe uten om det vanlige er på gang.

Et par år etter introduksjonen av F-type, er den nå på veien i en helt perfekt miks. Coupé-utgave med firehjulstrekk og V6-motoren på 380 hestekrefter. Null til hundre tar 5,1 sekunder.

Med trekk på alle fire føles F-type som en komplett bil. Nå har den en unik blanding av akseptabel brukervennlighet og underholdningsverdi som få andre kan matche.

5. Volkswagen Golf R Stasjonsvogn

Dette er en bil som på mange måter gir deg veldig mye for pengene, og muligens veldig mye mer enn du trenger. For med 300 hestekrefter og firehjulstrekk er den et veldig langt stykke unna Golfene som selges som julemat på tilbud i det norske markedet.

I normalmodus er bilen behagelig, som en vanlig Golf. Setter man den i Sport blir den langt mer aggressiv, både gjennom understell og drivverk, og det snerrer morsomt fra eksosanlegget. Det siste er nok hjulpet av litt syntetiske saker, men det gjør ingenting.

At det er nær tullete med biler som har så mye muskler i det daglige er ganske opplagt. Og det samme kan man vel si om en Golf stasjonsvogn til rundt 700.000 kroner, men det er samtidig en bil som byr et så stort spenn i gode egenskaper er at der er fristende å si at det faktisk er et godt kjøp.

4. Porsche 911 Carrera 4 GTS

Hvordan Porsche i generasjoner har klart å lage så gode sportsbiler til tross for at de har satt motoren inntil den bakre støtfangeren, er en av bilhistoriens større mysterier. Det skal rett og slett ikke bli så velbalansert som i denne 911 GTSen.

Veigrepet er helt sensasjonelt, og selv dårlig vei forstyrrer ikke bilens zen-aktige veiholdning. Det er mye som tyder på at denne har den mest perfekte blandingen av brukervennlighet og sportslighet i 911-familien.

911 GTS har 430 hestekrefter, den kraftigste Carrera-modellen, og den er superrask uten at den føles helt hinsides, slik som det er i for eksempel 911 Turbo.

3. Porsche Cayman GTS

Som en ren kjøremaskin er det vanskelig å tenke seg noe bedre enn denne bilen. Gassresponsen er ekstremt umiddelbar, men ikke på en måte som gjør at det blir vanskelig å modulere. Maks effekt er ved 7.400 omdreininger per minutt, hvilket sier en god del om hva slags kjøring denne motoren vil ha.

Ta den med på en svingete tur, og du føler seg som en racingsjåfør. Bilen er så god at man får økt selvtillit for hver meter. Styringen er superpresis og direkte. Man setter bilen der man ønsker, og den følger det uten noe annet en bevegelse dit man skal. Balansen er perfekt og det er som om man styrer bilen med korsryggen. Det virker som bilen er utstyrt med en form for evig veigrep.

2. Mercedes-AMG GTS S

Mercedes-AMG GTS ser ekstremt heftig ut, og det er den også. Under det svært heftige ytre er det mye som viser at dette er en bil som mener alvor.

Motoren er en helt nyutviklet V8 på fire liter med to turboer, hvor de har plassert eksosuttak og turboene på innsiden av «V-en», den har også en transaksel, det vil si at motoren er foran og girkassen bak, for å optimalisere vektfordelingen.

Stiller man bilen i den mest aggressive motorstyringen er det umulig å kjøre rolig. Da biter pedalen så kraftig at man er oppe i hundre før man rekker å tenke at det ikke nødvendigvis egner seg.

Som en svært kraftig sportsbil er den av de aller aller beste. Både kjøremessig, hvor den både kan eksellere på bane og cruise på en motorvei, og ikke minst utseendemessig. Skal du ha en bil som vekker mer oppmerksomhet, må du velge svært eksotisk for å overgå en AMG GTS.

1. Lamborghini Huracán LP 610–4

Huracán er Lamborghinis nyeste modell. Selve formen er i den klassiske Lamborghini-superbil malen. Lav, bred og tegnet med linjal. Innvendig er det også slik man forventer det. Med et frontvindu langt der fremme, små sidevinduer og et bakvindu som knapt har noen funksjon.

Motoren har 610 hestekrefter, ved 8250 omdreininger per minutt, maks moment, 560 newtonmeter, ved 6500 omdreininger. Dette er kort fortalt en motor som skal og vil ha høye turtall.

Lamborghinier skal være ekstraordinære, og det er Huracán. Den føles drøyere enn en Ferrari 458 Speciale, mer skremmende og ekstrem. De er i samme landskap når det kommer til pris og ytelser, men er to vidt forskjellige biler. Lamborghinien vekker mer oppsikt og med firehjulstrekk føles den noe safere på vanlig vei.

Det er en ekstraordinær bil, en teatralsk bil, akkurat slik en Lamborghini skal være.

Les også

Dette er Årets feteste bil 2015

Les også

Årets beste bilopplevelser

Les også

De beste bilopplevelsene i 2013

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Årets beste bilopplevelser

  2. Audi med en råtass

  3. De mest spennende bilnyhetene i 2016

  4. Mercedes' nye SUV: Til forveksling lik de andre

  5. Helt ny Jaguar – selv om det ikke ser sånn ut