Mellomklassebil fra Jaguar

Denne modellen kan øke Jaguar sitt volum betraktelig.

VOLUMMODELL: Med XE Jaguar tilbake i det lukrative mellomklassemarkedet.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Etter at Jaguar pensjonerte X-type i 2009 har de ikke hatt noe kjøretøy i mellomklassestørrelse. Det var en bil fra Fors-epoken, basert på Mondeo og den ble vel aldri den suksessen de håpet på.

Siden den gang har indiske Tata tatt over driften og designen har dreid fra retro til moderne. Først vist med XF som kom i 2007, senere med XJ og sist med F-type i fjor.

Nå er tiden inne for å prøve seg på mellomklassen igjen. XE har klare fellestrekk med storebror XF, men er altså en mindre bil, som skal prøve å ta markedsandeler fra BMW 3-serie og Audi A4.

Jaguar XE ble for første gang vist på Earls Court i London denne uken.

(saken fortsetter under bildet)

PREMIERE: Jaguar XE ble vist for første gang på Earls Court i London denne uken.

Det står i pressemeldingen at den vil koste fra 27.000 pund, men den norske importøren har ennå ikke noen norske priser klare. Den britiske prisen ligger noe over billigste BMW 3-serie, men det kommer ikke helt klart frem hva slags motor det er snakk om hos Jaguar.

- Jaguars posisjon som den ledende premimummerke-produsenten av aluminiumskjøretøy, har gjort oss i stand til å utvikle en lett og stiv karosseristruktur som er banebrytende i sin klasse, sier Kevin Stride, utviklingssjef for Jaguar XE, i en pressemelding.

Det skal være den første mellomklassebilen som er bygget i aluminium.

Toppmodell

De sier det er en sportssedan, og den kommer med bakhjulstrekk. Foreløpig har Jaguar kun sluppet spesifikasjonene på toppmodellen, XE S, som leveres med en treliters bensin V6 med kompressor, som yter 340 hestekrefter. En motor man også finner i de andre Jaguar-modellene.

I XE S skal den gjøre at bilen flytter seg fra null til hundre på 4,9 sekunder.

(saken fortsetter under bildet)

NESTE SOMMER: Jaguar XE kommer til Norge neste sommer.

Det nevnes og en toliters dieselmotor som skal være svært drivstoffgjerrig, med et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer.

Luftmotstandskoeffisienten er på 0,26, noe som gjør den til den mest aerodynamiske Jaguar, noensinne.

Mer bilstoff på E24 BIL

Bilen bygges på deres fabrikk i Solihull, Storbritannia, i en helt ny avdeling som er spesialbygd for XE. Den er en del av en investering på 1,5 milliarder pund, og har skapt 1700 nye arbeidsplasser.

- Vi har store ambisjoner og vi jobber nå med prognose for salget. Bilen har estimert Norgeslansering i juni 2015, sier Jacob Moer Aanonsen, salgssjef hos Jaguar Land Rover Norge, i en epost til E24.

Motorutvalg og andre detaljer blir sluppet i starten av oktober, under bilutstillingen i Paris.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Jaguar

Flere artikler

  1. Jaguar med «folkebil» til under 400.000 kroner

  2. Ny Jaguar på trappene

  3. Nye SUVer fra uventet hold

  4. Tidenes raskeste Land Rover

  5. De største billegendene