Derfor verdsettes de for milliarder

De tjener ikke penger. Allikevel prises sosiale medier som Snapchat og Pinterest i milliardklassen.

HENTER PENGER: Flere av de mindre sosiale mediene har meldt at de nå henter penger. Både Snapchat og Pinterest prises nå i milliardklassen.

  • Cecilie Storbråten Gjendem
Publisert:

Torsdag kom nyheten om at det populære sosiale nettverket Pinterest ønsker å hente 500 millioner dollar fra investorer, om lag 3,7 milliarder kroner med dagens valutakurs.

Får de pengene kan selskapet bli verdsatt til 10 milliarder dollar, skriver Wall Street Journal. Det vil si, vel 76 milliarder kroner.

Nyheten kommer bare et døgn etter at en annen bilde-app og sosialt nettverk, Snapschat, gikk ut med at de også ønsker å hente 500 millioner dollar.

Snapchat, hvis tjeneste går ut på å sende bilde, video eller tekst som raskt forsvinner, vil kunne verdsettes til mellom 16 og 19 milliarder dollar om pengene kommer på plass, skriver Bloomberg.

Det vil si rett i underkant av massive 150 milliarder kroner.

Liten inntjening

Det som kjennetegner de sosiale mediene, som Snapchat, Pinterest og også Facebook, Twitter og LinkedIn - er store, og i flere tilfeller stadig voksende, brukertall.

SNAPCHAT-GRÜNDER: Evan Spiegel.

Jae C. Hong

Sosiale medier-ekspert og daglig leder i Areca Social, Ståle Lindblad, forstår derfor hvorfor investorene står i kø for å kjøpe seg inn i sosiale medier. Dette selv om flere av dem, som Twitter og Snapchat, ennå ikke tjener særlig med penger.

– Selskaper som Snapchat er så populære og verdifulle fordi de har de unges oppmerksomhet.

– I tillegg er Snapchat og delvis Instagram en plattform som ikke har klart å utnytte sitt kommersielle potensial ennå. Det skaper store forventninger om fremtidige inntekter som investorene er villige til å betale for å få en del av, sier han.

Giganten Facebook på sin side tjener penger, og har da også kjøpt opp andre nettverk som Instagram og WhatsApp.

Les også

Spotify på pengejakt

Kommet for å bli

Pinterest er et digitalt fotoalbum, som lar brukerne feste bilder og fremtidsplaner til oppslagstavler med forskjellige tema.

Pinterest-sjef Ben Silbermann.

Scott Olson

Ståle Lindblad er sikker på at slike tjenester er kommet for å bli.

– Jeg tror sosiale medier vil bli enda viktigere fremover, men det vil nok anta litt andre former etter hvert som teknologi og bruksmønstre modnes. Nye plattformer vil gi oss nye varianter av sosial kommunikasjon, sier han.

Lindblad legger til at tjenester som for eksempel Snapchat og Instagram har erstattet tekstmeldinger i deler av kommunikasjonen til de yngre.

Ikke alene

Pinterest er langt ifra alene om å satse hardt på å hente inn penger, og kommersialisere tjenestene sine.

Les også

Derfor er Facebook suveren

Det vil i så fall gjøre Snapchat til det tredje mest verdifulle selskapet støttet opp av privat risikokapital, bare slått av bilbookingtjenesten Uber og den kinesiske smarttelefon-produsenten Xiaomi, ifølge forskningsbyrået CB Insights.

Facebook-sjef Mark Zuckerberg.

Robert Galbraith

Über meldte også selv torsdag at de vil hente mer penger. Denne gangen ønsker selskapet at investorene skal punge ut hele én milliard dollar for Übers videreutvikling, skriver Business Insider.

Populære investeringsobjekter

Helt siden Facebook registrerte seg på Wall Street i mai 2012 har interessen for sosiale medier og lunknede applikasjoner vært enorm på børsene verden over.

Da Twitter, som den siste av de største sosiale mediene kom på børs i 2013 så det lenge ut til at selskapet ville bli den største IT-registreringen noensinne til tross for at selskapets inntekter og kapitalflyt var svært lav.

Som følge av dette har Twitter hatt problemer med å holde aksjekursen opp selv om brukermassen til selskapet fortsatt er voksende.

Les også

Twitter tapte «bare» 4,3 milliarder i fjor

Det siste året har selskapet falt 17,81 prosent på Wall Street, mens konkurrenten Facebook har steget 13,98 prosent som følge av sterkt økende reklameinntekter.

Heller ikke jobbnettverket LinkedIn har lyktes helt med å generere store overskudd.

Facebook-gründer Mark Zuckerberg meldte allerede i 2013 at selskapet skulle øke satsingen på reklame, som følge av sterke ønsker fra investorene på å øke selskapets kapitalfly og omsetning.

Verdifulle

Twitter-boss Dick Costolo.

Eric Gaillard

Lindblad tror sosiale medier vil begynne å utvikle seg spesielt i Norge i årene som kommer.

– Den viktigste egenskapen til sosiale medier for oss brukere er nettopp det at den tilfredsstiller behovene våre for tilhørighet og anerkjennelse, sier han.

– For investorer og bedrifter er den viktigste egenskapen at det er plattformer som gir tilgang til millioner av brukere med minimal innsats. Der man tidligere måtte snakke fysisk med hver enkelt bruker, sørger brukerne i dag selv for den aktive dialogen. Alt bedriftene trenger å gjøre er å vedlikeholde plattformen. Mulighetene for dialog øker, mens kostnadene synker.

Satser på reklame

Også Snapchat og Pinterest har blitt kritisert for å ha svært lav inntekt, og kapitalflyt. Som følge av dette har Pinterest gjort grep for å tilfredsstille investorenes ønsker.

Selskapet pådro seg i forrige uke stor vrede fra sine brukere da de fjernet muligheten til å poste reklame rett på tavlene fra brukerne. Tidligere har det nemlig vært lov til å gjøre dette og brukerne har fått en liten betaling per klikk. Noe som har gjort tjenesten spesielt populær blant bloggere.

Les også

Tinder vil tjene penger på sjekking

Nå vil heller reklameinntektene gå gjennom en kjøpeknapp som settes direkte på bildet og dermed direkte til selskapet selv i et forsøk på å ta opp konkurransen med de større selskapene som Facebook og Twitter.

Facebook innførte en lignende knapp i fjor som bidro til å øke selskapets reklameinntekter kraftig i 2014.

– Vi fikk gjort mye i 2014. Samfunnet vårt fortsetter å vokse og vi er ett skritt nærmere å sette verden i kontakt med hverandre, sa Facebook-sjef og gründer Mark Zuckerberg i enpressemelding ved siste kvartalspresentasjon.

Nettoinntekten til Facebook økte til 701 millioner i fjerde kvartal, opp 34 prosent fra 523 millioner for ett år siden. Mye av dette skyldtes en økning på 53 prosent i mobilreklameinntekter.

Les også

Åpner verdens første robotstyrte hotell

Les også

Apple med patent på «iPhone-briller»

Les også

Tesla på epleslang

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Her er verdens mest populære sosiale nettverk

  2. Slik vil Snapchat tjene penger på brukerne

  3. Apple lager «Snapchat-dødare»

  4. Annonsørinnhold

  5. 32 millioner Twitter-kontoer skal ha blitt hacket

  6. Flausene du ikke vil gjøre på sosiale medier