Amerikansk gründerbedrift vil bli først med hybridfly: Vant ordre på flyshowet i Paris

Kappløpet mot en elektrisk fremtid i luftfarten er for lengst i gang. Under flyshowet i Paris sikret Techstars-selskapet Ampaire seg sine første ordre.

Los Angeles-baserte Ampaire utvikler hybridflyet Electric EEL, som er basert på en ombygget Cessna.

Foto: Ampaire
Publisert:

Los Angeles-baserte Ampaire har nå sikret seg en ordre på opp til 100 hybrid-elektriske fly fra Personal Airline Exchange (PAX), hvorav 50 fly er en opsjon.

Flyene skal etter planen settes inn i en pilottest i den særlige delen av California før PAX planlegger å utvide virksomheten.

– Ampaires Electric EEL preproduksjons prototyp er i luften nå og yter utrolig bra. Vi ser frem til at operatører kan ta del i gleden av å fly elektrisk, sier administrerende direktør Kevin Noertker i Ampaire i en pressemelding.

Ampaire har satset på en stegvis modell der de i første omgang har begynt å konvertere eksisterende småfly av typen Cessna 337 til hybride fly, som enten kan gå på en elektrisk motor drevet fra et batteri eller den tradisjonelle flymotoren.

Selskapet har også en ny modell på tegnebrettet kalt Ampaire Tailwind. Her er det snakk om et helelektrisk fly som de mener skal ha nok rekkevidde til å kunne fly fra California til Hawaii.

Vil konkurrere med privatbilen

Selskapet PAX som har bestilt flyene er et selskap som kobler kunder med operatører av charterfly, en slags Uber-løsning i luften. Selskapet mener de nye hybridflyene vil gjøre det mulig å kunne tilby flyginger ned i et prisnivå tilsvarende én dollar per sete per amerikanske mile.

Det tilsvarer drøye fem kroner per kilometer med dagens dollarkurs.

– På det prisnivået vil PAX-flyginger på regionale turer bli et realistisk alternativ til å kjøre bil, sier PAX-sjef Mike Azzarello i et intervju med Aviation International.

Selv om gründerbedriften Ampaire holder til å California, har selskapet et lite stykke Norge med seg.

Ampaire var nemlig en av de ti utvalgte gründerselskapene som ble valgt blant søkere over hele verden for å komme til Norge i fjor høst for å delta på akseleratorprogrammet Techstars Energy.

Gjennom Techstars Energy-programmet fikk de slippe inn hos Kongsberg Gruppen, Equinor og McKinsey og jobbe intenst i et akseleratorprogram.

– Det er utrolig spennende å følge den imponerende fremgangen til Ampaire. Helt siden første gangen jeg møtte Ampaire i New Orleans i 2017 har ikke teamet stoppet å imponere meg. Jeg er rimelig sikker på at det ikke stopper nå heller, og jeg ser frem til å fly elektrisk med Ampaire en dag, sier Audun Abelsnes, direktør for Techstars Energy.

Les mer: Globalt gründerrush inntok Equinors kontorer

Les også

Widerøe-topp er på elfly-jakt i Paris: – Å bestille nye «fossilfly» i dag ville vært uansvarlig

Et kappløp mot mållinjen

E24 har omtalt flere av initiativene som nå pågår rundt elektrifiseringen av luftfarten.

Selv om de færreste tror vi vil se en elektrifisering av store jetfly før det er minst gått et tiår eller to, er det ikke like mange år til aktører i bransjen tror mindre elektriske fly vil komme i trafikk.

I fjor mottok Avinor et elfly de har kjøpt inn for testflyginger, mens norske OSM Aviation nylig la inn en bestilling på 60 elfly hos amerikanske Bye Aerospace.

Bergen-baserte Elfly AS har lagt inn bestilling på 18 fly fra samme produsent, og under flyshowet i Paris var Widerøe også til stede.

Det norske flyselskapet er for tiden på elfly-jakt med målet om å kunne erstatte dagens aldrende propellflyflåte om rundt 10 år med elfly.

Ampaire sparer ikke på kruttet på selskapets nettsider. Der skriver de at «mens andre er i utviklingsfasen, er vi allerede i luften», og de hevder samtidig at de vil få sitt fly sertifisert «årevis før konkurrentene».

Ampaire har et mål om å få Electric EEL-flyet sertifisert i 2021, men da er det altså snakk om et hybridfly.

Konkurrenten Bye Aerospace, som norske OSM og Elfly har bestilt fra, hevder på sin side at de har et mål om å få det første helelektriske flyet sertifisert av det amerikanske luftfartstilsynet FAA og OSM skal etter planen få sine første fly levert mot slutten av 2021.

Hvem som til slutt kan titulere seg med verdens første sertifiserte og godkjente elektrifiserte fly vil tiden vise.

Konsepttegning av elflyet Tailwind fra Ampaire

Foto: Ampaire
Les også

Bombardier selger flyvirksomhet til Mitsubishi

Les også

Utvider jetflåten med innleid fly

Les også

Airbus lanserer flyet Bjørn Kjos har ventet på

Her kan du lese mer om