Uber stoppet i London - nå kan den argeste konkurrenten være på vei inn

Lyft ser muligheter i London etter at Uber fikk kjørestopp fra lokale myndigheter

BARTEBILER TIL LONDON? Lyfts logo er en rosa bart, og flere av ders biler kjører med en rosa bart i grillen. Nå kan bartene være på vei ut av USA for første gang.

Foto: Ted S. Warren AP
Publisert:,

Selskapet som er Ubers argeste konkurrent i USA, har ennå ikke satt foten utenfor det amerikanske markedet, men har ifølge Sunday Telegraph nylig vært i kontakt med transportmyndigheter i London.

Samtalene viser at selskapet er interessert i å gå inn i Europas største by.

Timingen kunne trolig ikke vært bedre. Fredag kom meldingen om at Uber ikke får forlenget lisensen de har i London. Den går ut 30. september.

Årsaken til at Uber blir nektet fortsatt drift i London er at selskapet, ifølge myndighetene, gjør for dårlig bakgrunnsjekk på sine sjåfører, er for dårlige til å rapportere kriminalitet, samt at det skal ha blitt gjort forsøk på å omgå reguleringer, skriver Bloomberg .

Ifølge Uber har selskapet 40.000 sjåfører i London.

Anti-Uber alliansen

Frem til nå har Lyft fokusert på amerikanske byer, der har selskapet 23,1 prosent av markedet, en andel som har vokst kraftig de siste månedene etter at skandaler har preget Uber og dets ledelse, skriver Recode.

Lyft har også inngått en rekke partnerskap med flere Uber-rivaler i utlandet, deriblant Didi Chuxing i Kina, Ola i India og Grab i Sørøst-Asia som alle har størst markedsandel i sine land.

Dette har av mange blitt kalt «Anit-Uber Alliansen», skriver CNBC.

Tidligere i år gikk Lyft ut og sa at de ønsker å ekspandere driften, men uten å peke på et konkret marked. Nå kan det se ut som at London kan være første stoppested.

Registrert i Norge

Det ble i fjor kjent at Lyft også fatter interesse i Norge, ettersom selskapet registrerte varemerket her til lands.

De har forøvrig ikke kommentert eller utdypet eventuelle planer for Norge.

Uber har også fått kjenne på motstand i Norge, blant annet ved at flere sjåfører har fått store bøter for å drive det myndigheter sier er «privat drosjevirksomhet».

Lyft har gått ut i media og sagt at de er klare for kampen mot Uber, spesielt etter at hentet fersk kapital i en investeringsrunde hvor de landet 3,9 milliarder kroner. Dette verdsetter selskapet til over 58 milliarder kroner, ifølge The Verge.

Nå gjenstår det å se om Lyft forblir et varemerke på papiret i Europa, eller om bilene også blir å se på veien.