Stortap for Spotify

Spotify er langt unna å tjene penger.

SKAL SELGES I KIOSK: Abonnementer til musikktjenesten Spotify (her representert ved gründerne Daniel Ek og Martin Lorentzon), skal selges gjennom Reitan Servicehandel.

  • E24
Publisert:,

Den svenske musikktjenesten Spotify er raskt blitt en favoritt blant de musikkinteresserte, og nylig ble selskapet verdsatt til voldsomme 1,5 milliarder kroner.

Det er imidlertid på bakgrunn av håpet om at tjeneste i fremtiden skal klare å ta seg skikkelig betalt og tjene penger, for dagens økonomiske resultater er langt i fra å forsvare en slik prissetting.

I 2008 tapte nemlig Spotifys svenske selskap 32 millioner svenske kroner, skriver den svenske avisen Dagens Industri og viser til selskapets årsrapport som er levert til Sveriges selskapsregister Bolagsverket.

Med dagens valutakurs tilsvarer det omtrent 27 millioner norske kroner. Omsetningen var ikke høyere enn 725.000 svenske kroner og det holder ikke lenge når kostnadene er 33 millioner.

Tapet i 2008 er dobbelt så stort som i 2007 da underskuddet bare ble på 16 millioner kroner.

Årsrapporten avslører også at det var 34 ansatte i Spotify i 2008 og at personalkostnadene var på 22 millioner kroner.

Ingen i Spotify vil kommentere regnskapstallene.

- Vi kommenterer ikke finansielle tall, sier en representant for Spotify til dagensmedier.se.

Solid

Til tross for at Spotify har tapt nær 50 millioner kroner de seneste to årene i Sverige bør selskapet være bunnsolid. Store musikkselskap har investert i selskapet, og nylig kom nyheten om at den Hong Kong-baserte finansmannen Li Ka Shing og det britiske private equity-selskapet Wellington Partners var villig til å skyte inn 50 millioner dollar i Spotify.

Disse investeringene har gått til morselskapet Spotify SARL - ikke det svenske datterselskapet, skriver Dagens Industri.

Det var på bakgrunn av kapitalinnskuddet på 50 millioner dollar at Spotify ble verdsatt til cirka 1,5 milliarder kroner.

Spotify er en musikktjeneste som gir fri tilgang til selskapets musikkdatabase, der man streamer musikken i motsetning til å laste ned sangene. Tjenesten er gratis så lenge man er villig til å ha et reklameinnslag mellom sangene eller så kan man betale for et månedsabonnement. Problemet for Spotify er at for få er villig til å betale for tjentesten.

Tjensten finnes i en rekke europeiske land, og den er også i ferd med å bli lansert i USA og Kina.

Les også: Spotify verdsettes til 1,5 mrd.

Les også: Nesten ingen betaler for Spotify

Flere nyheter på E24.

Flere artikler

  1. 8 prosent sto for 80 prosentav Spotifys omsetning

  2. Spotify verdsettes til 1,5 mrd.

  3. Spotify på pengejakt

  4. Annonsørinnhold

  5. - Du starter ikkeet musikkselskapfor å bli søkkrik

  6. Spotify kan få kjempeinvestering fra Abu Dhabi