Telekom

Telia Norge outsourcer: Netel overtar drøye 80 teknikere

Telia-konsernet gjennomfører et stort omstillingsprogram som innebærer nedbemanninger og kostnadskutt. Nå skal selskapets teknikere overtas av Netel. Siden nyttår har om lag 150 stillinger blitt kuttet i Norge.

Arkivbilde.

Hagen, Fredrik / NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Telia Norge og entreprenørselskapet Netel har nå inngått en strategisk avtale som innebærer at Netel overtar service og vedlikehold av Telias fastnett i Norge.

Det betyr at i overkant av 80 teknikere som i dag jobber i Telia blir overført til Netel, bekrefter Telia overfor E24. Ingen mister dermed jobben, men får en ny arbeidsgiver.

Avtalen trer i kraft 1. juni og ble vunnet i an anbudsprosess, opplyser Netel.

Overføringen kommer på toppen av nedbemanningen i Telia Norge som ble varslet tidligere i år og dermed kuttes rundt 150 stillinger totalt sett i Telia Norge.

– Vi er svært stolte over å inngå denne avtalen med Telia, og ser frem til å
bistå Telia i moderniseringen av fastnettet, sier Edward Olastuen,
administrerende direktør i Netel AS, i en uttalelse.

Les også

Telia Norge nedbemanner: 70 stillinger kuttes

Overtar hjemmebesøk og service

Rent praktisk betyr avtalen at Netel overtal all service og vedlikehold av fastnettet til Telia, som inkluderer teknikernes hjemmebesøk hos Telias privatkunder i Norge.

– Ambisjonen er at vi i samarbeid med Netel skal bli den beste serviceorganisasjonen innen vårt segment. Kundereisen står i høysetet, og det er viktig at det er få ledd på veien fra kunde tar kontakt, til de har fått den hjelpen de trenger, sier Stein-Erik Vellan, administrerende direktør i Telia Norge, i en uttalelse.

Telia opplyser at deres eget kundesenter fortsatt vil være kontaktpunktet for kundene.

– Vi er glade for å overta dyktige medarbeidere med høy kompetanse og lang erfaring, og avtalen med Telia vil gi store synergier for Netel, både med tanke på kompetanse og strategisk vekst. Fokus fremover vil være på å levere gode kundeopplevelser, og rask og smidig service, sier Edward Olastuen.

Netel driver med bygging av fysiske tele-, bredbånd- og elnett i Norge, Sverige, Finland og Tyskland. Selskapet opplyser at de har 480 ansatte og en omsetning på 2,3 milliarder svenske kroner (2020).

Les også

Lavere resultat i Telia Company: Flere kunder og høyere margin i Norge

Stor effektivisering på gang

Under kapitalmarkedsdagen i januar presenterte Telia Company et storstilt omstillingsprogram som også får konsekvenser i den norske virksomheten.

Samlet sett skal programmet bedre brutto driftsresultat (EBITDA) før investeringer med tre milliarder innen 2023 og fem milliarder innen 2025.

Driftskostnadene skal ned henholdsvis to og fire milliarder til de samme tidspunktene.

I Norge har man allerede startet en nedbemanning på rundt 70 stillinger og nå gjennomføres altså overføringen av teknikere på fastnettet.

– Vi foretar en storstilt modernisering av vår fastnettinfrastruktur, og styrker nå det tekniske feltapparatet gjennom en strategisk avtale med Netel. Den skal sikre at infrastrukturen til enhver tid har den kvaliteten og stabiliteten som kreves av kundene, sier Telia Norge-sjef Stein-Erik Vellan

Les også

Telia åpner nytt segment i Norge: Vil selge lukkede, private mobilnett

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Telekom
  2. Telia
  3. Telia Norge
  4. Nedbemanning
  5. Telia Company

Flere artikler

  1. Telia advarer om mulige corona-forsinkelser: – Så langt har vi klart å motvirke det

  2. Lavere resultat i Telia Company: Flere kunder og høyere margin i Norge

  3. Telia-konsernet melder om inntektsvekst: Kapret 12.000 mobilkunder i Norge

  4. Telia og Nent Group er enige om ny avtale

  5. Digitaliseringsministeren langer ut mot norske mobilpriser: – Uakseptabelt høye