Fjordkraft og Dipper til topps i mobilundersøkelse

Mobilselskapene gjør et byks på EPSI kundebarometer.

Illstrasjonsbilde

Brun, Thomas / NTB scanpix
Publisert:

Analyseselskapet EPSI har nå gjennomført den 16. målingen av den norske mobilbransjen der drøyt 2.000 personer og bedrifter har blitt intervjuet.

Samlet sett har mobilselskapene i privatmarkedet hoppet fra 70,8 til 71,4 poeng, mens selskapene i bedriftsmarkedet har hoppet fra 67,3 til 70,0 poeng.

Vinnerne med de mest fornøyde kundene i de to kategoriene er Fjordkraft Mobil i privatmarkedet og Telenor-selskapet Dipper i bedriftsmarkedet.

– Årets måling forteller om en positiv utvikling for bransjen, og særlig i bedriftssegmentet. Tilfredsheten både blant privatkundene og bedriftskundene er på «all time high». Privatkundene er fortsatt mer tilfreds enn bedriftene, men forskjellene er mindre enn noen gang, skriver EPSI om resultatene.

I privatmarkedet kommer alle de tre netteierne ut med en score under bransjesnittet på 71,4 poeng: Telenor endte med 70,9 poeng, Ice med 69,5 poeng og Telia med 69,3 poeng.

Les også

Handelskrig og sikkerhetspolitikk påvirket Telias 5G-valg: – Men vi kunne valgt Huawei

Strømselskap til topps i privatmarkedet

Telenor-selskapet Talkmore kommer imidlertid ut over snittet med en score på 75,6 poeng. Vinneren Fjordkraft topper listen med 77,6 poeng:

– Forventningene til Fjordkraft Mobil er høye, men målingen viser at Fjordkraft leverer et enkelt og godt produkt til konkurransedyktige priser. Kundene føler at de har et mobilabonnement som i stor grad møter deres behov, sier Fredrik Høst i EPSI.

– Dette er et resultat vi er virkelig stolt av. Jeg vil rette en stor takk til alle i Fjordkraft som står på for å gi kundene våre et best mulig mobiltilbud, sier Fjordkraft-sjef Rolf Barmen.

Fjordkraft annonserte mobilsatsingen sin våren 2017 med et mål om 200.000 kunder i 2020.

Nå er målet 125.000 kunder og selskapet har vokst kraftig til over 92.000 kunder per utgangen av september. Det gjør selskapet til det største mobilselskapet i Norge uten eget nett.

Ifølge EPSI kan Talkmore og Telenor vise til fremgang, mens One Call, Ice og Telia går noe tilbake fra fjorårets måling.

Les også

Mobilgründer i Ålesund starter nytt selskap: Vil bli først med «fri data» til bedrifter

Bedring i bedrift

I det norske markedet er bedriftskundene mindre fornøyde med mobilselskapene sine enn i privatmarkedet, men avstanden opp til privatmarkedet er nå betraktelig mindre enn for få år siden.

I bedriftsmarkedet kommer Dipper ut på topp med 76,1 poeng, mens morselskapet Telenor får en score på 71,2 poeng av sine kunder. Bransjesnittet i bedriftsmarkedet er på 70,0 poeng.

Sjefen i «Telenors ukjente datter» som Dipper selv kaller seg, Christel Borge, kan glede seg over at selskapet vinner bedriftskåringen for det femte året på rad.

– Vår oppskrift er grenseløs kjærlighet til kundene. Da er det stort å få denne bekreftelsen på at kjærlighetsforholdet er gjensidig. Dipper er et mobilselskap som nok er ukjent for mange, men vi har et nært og kjært forhold til de små- og mellomstore bedriftene som er kundene våre, sier Borge i en melding.

Under dette ligger Telia-eide Phonero inne med 69,8 poeng, Telia med 68,7 poeng, Ice med 67,6 poeng og de øvrige med 62,0 poeng.

– Det er bedriftskundene til Dipper som nok en gang er de mest tilfredse. Med en fremgang på over seks poeng så befester de sin posisjon som mobilselskapet med de mest fornøyde bedriftskundene, sier Fredrik Høst i EPSI.

Han forklarer at det er kombinasjonen av at det oppleves som enkelt å være kunde, god service og konkurransedyktige betingelser som sender Dipper til topps. Både Phonero og Telenor går også frem fra fjorårets måling, mens Ice og Telia ligger stabilt.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik slår digitaliseringsbølgen inn over restaurantbransjen