Uber fortsetter kampen mot myndighetene i London

Taxiapp-selskapet kjemper en innbitt kamp for retten til å kjøre i ett av sine viktigste markeder.

VIKTIG MARKED: Uber har 45.000 registrerte sjåfører i London, som er selskapets viktigste marked i Europa.

DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP
Publisert:,

Transport of London (TfL) konkluderte i slutten av november med at selskapet ikke var «fit and proper» til å drive virksomhet i London, og vil inndra selskapets lisens.

Nå har selskapet anket beslutningen, ifølge Bloomberg.

Ubers regionsjef for Nord- og Øst-Europa, Jamie Heywood, sier i en uttalelse at selskapet jobber tett med TfL, «slik vi har siden 2017», ifølge nyhetsbyrået.

– Når det gjelder sikkerhet på vår plattform, er arbeidet aldri over, og vi vil fortsette å lytte, lære og forbedre oss, sier Heywood.

Det kan ta flere år å behandle anken. I mellomtiden får Uber fortsette som før.

London er en av fem byer, ved siden av New York, Los Angeles, San Francisco og São Paulo, som sto for rundt en fjerdedel av selskapets samlede bookinger i fjor.

Selskapet har 45.000 registrerte sjåfører i den britiske hovedstaden.

Les mer: Uber mister lisens til å drive virksomhet i London

Konto-juks

TfL hevdet i november at de har oppdaget over 14.000 kjøreturer som har vært gjennomført av ikke-godkjente Uber-sjåfører i perioden fra sent i 2018 til tidlig i 2019.

I granskingen har TfL blant annet oppdaget at en endring i Uber-systemet har gjort det mulig for ikke-godkjente sjåfører å laste opp bilder av seg selv til kontoene til andre Uber-sjåfører, og bruke deres kontoer til å fremstå som en godkjent sjåfør.

Les også: Uber håper på comeback etter ny drosjelov

Heywood har uttalt at de oppdaget en feil i appen i mai, som har gjort det mulig for 43 personer å gjennomføre ikke-godkjente turer. Uber skal ha informert myndighetene umiddelbart og rettet opp problemet.

Andre gang

Etter en rekke skandaler ble Uber nektet ny lisens til å drive i London i 2017, men klarte å kare til seg en ny lisens med varighet på 15 måneder etter en runde i retten i juni 2018.

I september innvilget TfL en ny lisens med varighet på bare to måneder, da med strengere krav til passasjersikkerhet og grundige bakgrunnssjekker av sjåførene.

Den korte fristen var et nederlag for den relativt ferske toppsjefen, Dara Khosrowshahi, som har lovt å «gjøre det rette – punktum».

Kan fortsette driften i flere år (for abonnenter)