Telenor-app har passert 10 millioner brukere i tre asiatiske land

Teleselskaper verden over jakter etter nye inntektskilder for å hindre at store internettselskaper stikker av med hele profitt-kaken i fremtiden. Telenor gleder seg over at én av satsingene deres har begynt å ta av i Asia.

Gunnar Sellæg, direktør for produkter og innovasjon i Telenor Group
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

Etter lanseringen og en forsiktig start i 2015, har Telenors WowBox-tjeneste nå bikket 10 millioner brukere i de Bangladesh, Pakistan og Myanmar, der tjenesten er lansert så langt.

– Vi passerte 10 millioner i uke 19 for å være nøyaktig, sier en fornøyd sjef for produkter og innovasjon i Telenor Group, Gunnar Sellæg til E24 og fortsetter:

– Veksten har vært eksplosiv det siste halvannet året, så dette har gått utrolig fort. Vi traff nok et behov hos brukerne raskere enn vi selv trodde i starten.

WowBox-appen har en litt spesiell historie. For som E24 skrev høsten 2014 skulle Telenor egentlig gå inn i en allianse og lansere en billig-smarttelefon for fremvoksende økonomier basert på et nytt operativsystem fra Firefox.

– Hele Firefox-systemet ble jo ikke noe av, men vi snudde oss rundt. Sånn er det ofte med denne typen tjenester, man starter med en ting og så ender man opp med noe ganske annet, sier Sellæg om appen som ble lansert i Bangladesh i 2015 og Myanmar og Pakistan i fjor.

Det er rundt 20 til 25 prosent av mobilkundene i Bangladesh som har smarttelefon i dag. Hele 70 prosent av Telenors smarttelefonbrukere har imidlertid lastet ned appen.

Helse, landbruk og underholdning

WowBox er enkelt forklart en app som fungerer som en portal inn i Telenors verden for brukere av smarttelefon med Android.

Appen er en del av Telenors strategi om å være kundens «foretrukne partner i det digitale liv», og dermed ønsker man å rulle ut flest mulig relevante tjenester og hjelpemidler.

Dette er noe så å si alle teleoperatører jobber med, blant annet for å sikre nye inntektskilder i fremtiden.

Årsaken ligger i frykten teleselskapene har for at globale eller lokale innholdsleverandører som Google, Netflix, Facebook og andre i fremtiden skal bli sittende med stadig mer av fortjenesten, mens marginene i telekombransjen presses ned til det minimale

– I Bangladesh har vi lansert en helsetjeneste, der man både får tilgang til helseforsikring, muligheten til å få kontakt med lege, samt nettbaserte helsetips, sier Sellæg og peker på den lave legedekningen i landet.

– I Pakistan har vi lansert en tjeneste for landbruket der bønder kan få tilsendt priser på for eksempel korn og ris i forskjellige markeder i deres region rett til mobilen, fortsetter han.

Gir mer lojale og lukrative kunder

Hovedfunksjonen til WowBox-appen er foreløpig noe så enkelt som å la brukerne fylle på kontantkortet sitt med nye datakvoter.

I de fremvoksende markedene i Asia preges mobilmarkedet fortsatt av mange kontantkort, der kundene mange ganger i måneden fysisk møter opp i en Telenor-forhandler med kontanter for å fylle på mobilkontoen sin. Deretter kjøper de datapakker eller andre ting de trenger etter hvert.

Men appen byr også på en rekke andre tjenester, inkludert musikk, spill, konkurranser, tilbud fra Telenor og andre tredjeparter, nyheter og filmanmeldelser.

Telenor vil ikke gå ut med spesifikke tall av konkurransehensyn, men selskapet hevder appen både har bidratt til å øke inntekten per mobilkunde (ARPU på bransjespråket) i gruppen som har lastet den ned, at kundefrafallet til konkurrenter (churn) blir lavere og at databruken per kunde også øker.

– Tjenesten har mange positive effekter på virksomheten vår, sier Sellæg.

Vurderer nye tjenester

WowBox-tjenesten er fortsatt tidlig ute i utviklingen, og Telenor vurderer løpende om de skal inkludere flere tjenester i plattformen. Gunnar Sellæg forteller at mye av innsatsen så langt har gått med på å skalere opp tjenesten etter hvert som stadig flere brukere har kommet til og to nye land ble inkludert.

MILLIARDER AV KLIKK: Siden WowBox-appen ble lansert i Asia i 2015 har brukerne i tre land allerede gjennomført 100 millioner forskjellige kjøp. Hver måned genererer den 100 milliarder klikk hvorav 70 prosent er på innhold fra tredjeparter og resten går til Telenor-tjenester.

Foreløpig har ikke Telenor integrert sine finansielle tjenester inn i appen. Telenor lanserte for eksempel betalingstjenesten Easypaisa i Pakistan i 2009 og tilbyr nå finanstjenester i syv land til totalt 20 millioner brukere. Primært omfatter tjenestene betaling eller forsikringsløsninger man kan bruke via mobilen.

– Det kan godt være at vi integrerer dette i fremtiden, sier Sellæg om finansielle tjenester i WowBox.

– Hva er noe av det mest populære i appen?

– Det går mye i sport- og spillrelaterte funksjoner. I Bangladesh er det cricket som gjelder, sier Sellæg.

Produkt- og innovasjonssjefen vil ikke si om de har planer om å bruke Tapad-teknologien i WowBox ennå, men gitt utviklingen er det sannsynlig at den kan bli tatt i bruk.

– Vi bruker ikke Tapad i WowBox i dag, for vi vet jo akkurat hvem brukeren er så lenge de er på smarttelefonen. I Bangladesh bruker de fleste også én enhet per i dag, men dette varierer naturligvis mellom landene brukergrupper, sier Sellæg.

Telenor bladde i fjor opp drøye tre milliarder kroner for å sikre seg teknologiselskapet Tapad. Dermed sikret Telenor seg tilgangen til en teknologi som skal klare å identifisere brukere selv om de bytter enhet, altså går fra en mobil til pc og over til et nettbrett, uten at man trenger å logge inn.

Les også

Nesten halve Tapad-kjøpet er skrevet ned i Telenor-regnskapet

– Vil dere rulle WowBox ut til flere asiatiske land fremover?

– Det er noe vi vurderer, men vi har ikke konkludert ennå. Fokuset er å få dette til så godt som mulig i de markedene vi er, og vi har kommet lengst i Bangladesh, sier Sellæg.

Han forklarer at antall brukere er i sterk vekst i både Pakistan og Myanmar nå.

– Prisene på smarttelefoner begynner også å bli stadig mer overkommelig for flere grupper i Asia, men flertallet i de fremvoksende markedene bruker fortsatt telefoner som har internettilgang, men som ikke er smarttelefoner, sier han.

– Det er alltid god business i å løse problemer

Gunnar Sellæg forteller at Telenor har flere nye tjenester under utvikling, men vil foreløpig ikke røpe noen detaljer før de er klare for lansering.

– Ser dere på WowBox og disse andre tjenestene som en merinntekt, eller en mulighet for å kunne senke prisene på abonnement og kontantkort i konkurransen og heller hente inn pengene andre steder?

– Det er alltid god business i å løse problemer for kundene. Vi tror disse tjenestene vil være en del av den totale pakken. Akkurat hva vi kommer til å tjene på WowBox og andre tjenester i fremtiden er vanskelig å forutse, sier han.

Sellæg forteller at det foreløpig har vært liten konkurranse fra andre operatører i de tre asiatiske markedene som utfordrer WowBox.

– Konkurransen kommer mer fra forskjellige internettaktører, og særlig de globale.

– Hvor stor fordel har dere av å være operatør sammenlignet med en ren innholdsleverandør, slik at dere for eksempel kan tilby disse tjenestene uten å trekke fra kundenes datakvote?

– Det er vanskelig å si, men man må uansett tilby et godt produkt for å lykkes. Nulltakseringen er en ting, men fordelen ved at vi her hjelper folk så de slipper å gå fysisk i butikken for å fylle opp datapakkene sine er vel så stor, sier han.

Les også

Telenor og Schibsted byttehandler annonsetjenester

Les også

Telia legger ned Chess-kontoret: 60 ansatte rammes

Les også

Telenor må kutte leieprisene til konkurrentene

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Telenor
  2. Telekom
  3. Bangladesh

Flere artikler

  1. Forbereder seg på ny utfordrer i Myanmar

  2. Banker resultatforventningene ned i støvlene

  3. Nå skal kundeflukten i Asia stoppes

  4. Har 3,8 mill. brukere - nå kaster Vipps seg inn i mobilmarkedet

  5. Betalt innhold

    Børskommentar: Telenors virusbrems trenger ikke bli langvarig