Ice vil på børs og hente tre milliarder: Slik vil selskapet kapre en av fem norske mobilkunder

Mobilselskapet Ice har brukt milliardbeløp på å bygge ut sitt eget mobilnett og på å kapre markedsandeler. Nå vil de på børs og har planen klar for å snu underskudd til overskudd, og vokse markedsandelen til over 20 prosent.

Administrerende Eivind Helgaker i mobilselskapet Ice

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:,

Det norske mobilmarkedet er i dag dominert av Telenor og Telia, og de mange selskapene som de kontrollerer, inkludert Talkmore, OneCall, Dipper og Phonero.

Selv om det finnes mindre utfordrere i vekst som Fjordkraft, Komplett, Atea og Chili er det særlig en aktør som kan bli svært farlig for de to store: Ice.

Selskapet er nemlig i gang med å bygge Norges tredje landsdekkende 4G-mobilnett. Med et eget nett vil de etter hvert slippe å måtte leie nettilgang hos Telenor eller Telia, slik de andre selskapene må.

Torsdag kom nyheten om at selskapet nå vil på børs. Det skjer etter at den planlagte børsnoteringen høsten 2017 ble lagt på is.

Selskapet hevder de var det raskest voksende mobilselskapet i Europa i fjor, målt i prosent, og raskest voksende i Skandinavia målt i antall kunder. Men veksten skal ikke stoppe der, og ved utgangen av første halvår hadde selskapet 7,4 prosent av norske mobilabonnenter:

– Vi sier at vi skal opp til en markedsandel på over 20 prosent. Ser man på europeiske land med tre mobiloperatører (meg eget mobilnett, journ.anm.) så har den tredje aktøren i snitt en markedsandel på 26 prosent. Så vi føler oss trygge på at vi skal nå 20 prosent på mellomlang sikt. Vi mener også at det nå er en sterk politisk støtte for at vi skal ha tre solide mobilnett i Norge, sier Helgaker.

Hvis de når det målet vil de i så fall ha om lag den samme markedsandelen som Tele2 hadde i Norge før de ble kjøpt opp av Telia i 2015.

Ice sikret seg for øvrig frekvenslisensene de nå bruker til å bygge mobilnett i en dramatisk auksjon på tampen av 2013, da de utkonkurrerte Tele2 med den ukrainsk-amerikanske milliardæren Leo Blavatnik i ryggen.

Hør E24-podden: Slik skal Ice bygge ut Norges nye mobilnett

Les også

Ice vil ha slutt på gebyrpraksis i mobilmarkedet: – Det verste vi har sett er 8.000 kroner per abonnent

Kundeinntjeningen må opp

I tillegg til målet om markedsandel har Ice et mål om å oppnå en snittinntjening per kunde på over 300 kroner i måneden (kalt ARPU i bransjen). Til sammenligning lå Telia i tredje kvartal på 262 kroner mens Telenor lå på 330 kroner.

Ice har så langt ikke villet gå ut med ARPU-tall, men ser man på hva selskapet selv sier om hvilke kunder de har, og gjør noen raske estimater, er det ingen hemmelighet at Ice ligger langt under Telenor og Telias nivå i dag.

– Vi kommer fra et lavt ARPU-nivå, men etterspørselen etter data vet vi bare kommer til å øke og i tillegg er det mange unge kunder hos oss i dag som vil etterspørre mer tjenester etter hvert, sier Helgaker.

– Må dere ha flere premium privatkunder og bedriftskunder for å løfte inntjeningen?

– Bedriftsmarkedet og premium privatmarkedet utgjør rundt 70 prosent av mobilmarkedet, og det er en del av markedet vi egentlig ikke fullt ut har adressert før nå, sier Ice-sjefen og fortsetter:

– Ser man på utviklingen kommer vi fra en kundemasse med lavere forbruk. Det var naturlig å satse på i starten siden vi ikke hadde et eget nett, og fordi det koster mye å leie nettilgang. Når vi nå kan produsere mesteparten av trafikken i eget nett, har vi lansert attraktive pakker for høykonsum-markedet, forklarer Helgaker, og legger til at responsen har vært god både fra nye og eksisterende kunder.

LITT SELVSKRYT: Ice-sjef Eivind Helgaker viser farten i mobilnettet hans når E24 er på besøk på selskapets kontorer i Nydalen. Nedlastningen leverte rundt 105 megabit per sekund og opplastingen leverte 62 megabit da E24 knipset dette bildet.

Foto: Marius Lorentzen E24

Vil sprøyte inn nytt milliardbeløp

Selv om Ice går med underskudd i dag, har selskapet nå kommet med et mål om en brutto driftsmargin (EBITDA) på midten av 30-tallet i prosent.

Ice-sjefen forteller at hvis han hadde sluppet leieutgiftene til Telia, så hadde selskapets drift (EBITDA) gått i pluss i dag. Planen for å oppnå overskudd inneholder flere ledd:

– Ved å bygge ut nettet til en befolkningsdekning på 95 prosent ender vi rett under nullpunktet. Når vi i tillegg får flere kunder å dele administrasjon-, salg- og markedsføringskostnader på løftes EBITDA-marginen vår ytterligere, sier Helgaker og fortsetter:

– Deretter skal inntjeningen per kunde opp for å få oss til midten av 30-tallet i margin.

Etter å ha fått inn nesten 2,3 milliarder kroner i lån og ny kapital i fjor (før låneavdrag på 1,4 milliarder), planlegger selskapet å hente inn tre milliarder kroner til i forbindelse med børsnoteringen for å blant annet få til den videre nettutbyggingen.

Storaksjonæren Access Industries i USA har for øvrig sagt at de forblir aksjonær og at de ikke selger aksjer i forbindelse med noteringen.

1,5 av de 3,0 milliardene skal gå med til å bygge enda flere basestasjoner, mens resten skal gå med til å dekke leiekostnader til Telia, nedbetale renter på lån, samt salg og markedsføring.

De nye basestasjonene skal øke Ice sin befolkningsdekning på 83 prosent i dag til 95 prosent, og utbyggingen går fra å være konsentrert i stor grad til byene til å omfatte distriktene i stadig større grad.

– Vi har rundt 1.840 basestasjoner i dag og vi skal bygge rundt 2.000 nye, sier Ice-sjefen.

– Hvor raskt skal utbyggingen skje?

– Basestasjonene skal bygges ut over de neste to årene, forklarer Helgaker.

Brenner penger i et lavere tempo

Selv om Ice nå vil hente penger til videre vekst og nettverksutbygging, er det ikke første gangen selskapet har måttet få inn kapital eller låne penger.

I 2017 fikk selskapet inn 1,3 milliarder kroner netto i frisk kapital. Samtidig økte ikke kontantbeholdningen med mer enn 356,2 millioner, fordi selskapet brukte 583,5 millioner fra kassen på investeringer, i tillegg til at selve driften gikk 372,9 millioner i minus.

Til sammenligning gikk det 487,2 millioner ut til investeringer fra kassen i 2016, mens driften bidro negativt med 272,7 millioner.

De nye regnskapstallene som ble sluppet torsdag viser at det fortsatt renner penger ut av Ice, men i et lavere tempo enn før.

Kontantmessig har driften fra nyttår til utgangen av oktober gått 239,2 millioner i minus. Det er under halvparten av tapet fra samme periode i fjor. På investeringssiden har man brukt 321,5 millioner så langt i år, mot 376,6 millioner på samme tid i fjor.

Siden nyttår har kontantbeholdningen skrumpet inn fra 896,5 til 581,9 millioner.

Ice-sjefen selv vil ikke si konkret når de forventer å bli kontantpositive, altså på hvilket tidspunkt selskapets inntekter kan bære drifts- og investeringskostnadene løpende uten at man trenger påfyll av ny kapital eller lån.

Han viser til planen som skal få selskapet over i overskudd på mellomlang sikt.

Nå ringer Ice-kunder over Ice-nettet

Ice har per i dag en avtale med Telia som har gjort at de har kjørt all taletrafikken gjennom Telia, mens datatrafikken har gått over Ice sitt nett der det er dekning.

Selv om det har kostet dyrt, begynner tallene nå å vise effekten av nettverksinvesteringene.

Ved utgangen av oktober hadde Ice en befolkningsdekning på 83 prosent, mens 59 prosent av trafikken i tredje kvartal gikk gjennom eget mobilnett. Det er opp fra 24 prosent for ett år siden.

I oktober i år var man helt oppe i 64 prosent.

– Når vi når en befolkningsdekning på 95 prosent er målet at over 90 prosent av trafikken til kundene gå i eget nett, sier Helgaker.

Nå kobler Ice også stadig flere kunder over på 4G tale i sitt eget nett, noe de ikke har tilbudt før. Dermed vil Ice-kundene forbli i Ice-nettet også når de ringer.

Alt dette sparer Ice for leieutgifter de i dag betaler til Telia.

– Vi ruller nå ut VoLTE (4G tale, journ.anm.) løpende kunde for kunde, men utrullingen avhenger også av når mobilprodusentene oppdaterer programvaren i telefonene, forklarer Helgaker.

At Ice begynner å nærme seg dekning over hele landet, gir selskapet også nye muligheter:

– Er det interessant for dere å bli en aktør som selger tilgang til mobilnettet deres til andre mobilselskaper etter hvert som dere får et landsdekkende nett?

– Vi synes grossistmarkedet er spennende. Vi har mye ledig kapasitet i nettet vårt og er åpne for å selge tilgang, men markedet er ganske lite og det handler også om hva vi skal prioritere ressursene våre på, sier Ice-sjefen.

Han peker på at grossistmarkedet i Norge i dag bare utgjør rundt to prosent av mobilmarkedet, rett og slett fordi så mange av de små, uavhengige selskapene som leide nett har blitt kjøpt opp de siste årene.

Vil ikke satse på fast bredbånd – foreløpig

Meglerhuset DNB Markets ser imidlertid muligheter for at Ice kan ta en rolle i bredbåndsmarkedet på mellomlang sikt. Det skriver de i en analyse som ble sluppet torsdag morgen. DNB Markets er sammen med UBS hyret inn som globale koordinatorer og tilretteleggere i børsnoteringsprosessen.

– Vurderer dere en satsing på bredbåndsmarkedet i Norge på sikt, ettersom både Telenor og nå også Telia etter Get-kjøpet er til stede i det markedet?

– Det er litt tidlig å svare på nå, men jeg ser ingen grunn til at vi skal satse på det akkurat nå. Vi konsentrerer oss om å bygge ut nettet vårt og vi ser også at flere og flere bruker mobilnettet tilnærmet som et fast bredbåndsnett med den dataveksten som er, sier Helgaker.

Amerikanske Verizon har allerede lansert hjemmebredbånd over 5G i noen utvalgte byer, og Telenor tester det samme i sin 5G-pilot på Kongsberg som ble lansert i forrige uke.

– Kan dere komme inn i bredbåndsmarkedet gjennom 5G, og hoppe over den tradisjonelle fiberutrullingen til husstander?

– Vi har en avtale med Nokia (som leverer nettverksutstyret til Ice, journ.anm.) og alt vi bygger er 5G-klart. Samtidig så vil dette avhengige av den teknologiske utviklingen, og jeg tror i utgangspunktet at 5G først og fremst vil komme til nytte i byer og der man trenger store mengder kapasitet, sier Helgaker.

Her kan du lese mer om