Myanmar-konkurrent skapte trøbbel for Telenor: – Nå er vi tilbake der vi ønsker å være

Etter kundeflukten i fjor høst mener Telenor-sjefen utviklingen nå har snudd tilbake til det positive igjen i Myanmar. Men virksomheten i Thailand tør de ikke friskmelde, helt ennå. Den kan sette hele konsernets vekstmål i spill.

Konserndirektør for HR, Cecilie Blydt Heuch, og konsernsjef Sigve Brekke i Telenor på vei inn til presentasjonen av selskapets resultater for 1. kvartal 2019 tirsdag morgen.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix
Publisert:,

– Nå er vi tilbake der vi ønsker å være, sier konsernsjef Sigve Brekke i Telenor om utviklingen i Myanmar.

Tirsdag la han og finansdirektør Jørgen A. Rostrup frem Telenors resultater for første kvartal.

Telenor fikk en pangstart i landet da de lanserte mobiltjenester der for drøyt fire år siden, og resultatene i starten overgikk selskapets egne forventninger.

I fjor sommer kom imidlertid en fjerde aktør inn i markedet i tillegg til Telenor, Ooredo og det statlige teleselskapet MPT: MyTel, eid av vietnamesiske Viettel.

I løpet av høsten i fjor bidro det til at Telenor mistet rundt 1,8 av sine 17,8 millioner kunder i landet.

– Den fjerde operatøren kom inn enda tøffere i markedet enn vi hadde forutsett. De priset seg under prisgulvet så til de grader, sier Brekke.

Han viser til at MyTel i noen måneder i starten fikk lov til å tilby priser i markedet under minimumsprisene som de tre andre operatørene må forholde seg til. Selv om det kun var lov i en begrenset periode, slo konkurrenten inn i Telenor-tallene som en storm:

I tredje kvartal forsvant en million kunder, og i fjerde kvartal forsvant ytterligere 800.000. Men i starten av 2019 skjedde det noe, for Telenor sikret seg 1,2 millioner kunder på de tre første månedene. Ved utgangen av mars hadde de 18,4 millioner kunder, rundt tre prosent under samme tid i fjor.

– Vi argumenterte overfor myndighetene om at alle aktørene måtte ha de samme vilkårene å operere under i markedet. Det er det nå. Vi har også implementert en strategi for å møte aggressiviteten i markedet. Summen ser vi i resultatene for første kvartal, sier Brekke.

Les også

Telenor vurderer å selge hele den norske eiendomsmassen

Skal slå konkurrentene med flest utsalgssteder

Under kvartalspresentasjonen tirsdag la ikke Telenor-toppene skjul på at konkurransen fortsatt er tøff, men de mener at et lavere kostnadsnivå internt og strategien om å ha det bredeste distribusjonsnettverket av alle aktørene, skal gjøre at de slår fra seg i konkurransen.

– Vi har maskineriet på plass for å lykkes: Vi fokuserer på data som det stadig etterspørres mer av, vi har en bred innovasjon og vi er innovative, sier Brekke om hvor de er i dag.

Han påpekte at kundeveksten de hadde i starten av 2019 er den sterkeste de har hatt i Myanmar siden andre kvartal 2016.

– Abonnements- og trafikkinntektene var også stabile fra fjerde kvartal 2018 til første kvartal 2019, sa Brekke under presentasjonen.

Avisen Myanmar Times omtalte nylig Telenors satsing i landet, der Telenor nå har det største 4G-nettet av alle aktørene. 4G-nettet ble rullet ut sommeren 2017 og ifølge avisen har Telenor rullet ut 856 basestasjoner med teknologien i første kvartal og skal legge til 1.100 innen utgangen av april.

Totalt har Telenor 8.600 basestasjoner og 100.000 utsalgssteder i landet.

– Vi må vente til september før vi ser den fulle effekten av prisreguleringen i Myanmar, men vi vil klare å dempe effekten gjennom et økt antall kunder, sa finansdirektør Jørgen Rostrup under presentasjonen.

– Bidro MyTel til å senke det generelle prisnivået i Myanmar?

– Det generelle prisnivået har gått ned, så vi er nødt til å være ledende på vårt eget kostnadsnivå, sier Brekke.

Telenor sier at de nå regner med at de sitter med omtrent 33 prosent markedsandel, målt i kunder, mot rundt 38 prosent på det meste. Hvor stor andel de har av omsetningen vet de ikke nøyaktig, fordi hverken Mytel eller MPT er børsnoterte og rapporterer slike data.

Les også

Telenors inntekter øker – og sjefen feirer flere kunder i Myanmar

Enorm nettverksopprustning i Thailand

Mens kundeutviklingen i Myanmar ser ut til å ha snudd, tør ikke Telenor friskmelde virksomheten i Thailand helt ennå.

Selskapet varslet denne uken at de først vil komme med en oppdatert guiding (prognose) for hele konsernet til sommeren, som da også vil inkludere Thailand-virksomheten.

Telenor-ledelsen vil nemlig vente på at dtac-selskapet i Thailand skal avholde sin kapitalmarkedsdag den 4. juni før de kommer med oppdaterte tall selv.

Fra analytikerhold fikk Sigve Brekke tirsdag spørsmål om det analytikeren kalte svake tall:

– Jeg vil ikke si at tallene i Thailand er svake, men de er ikke som ventet. Det tar tid å bygge opp det nye nettet. Vi har ikke sagt at vi forventer at utviklingen i år mot fjoråret vil bli positiv i Thailand, men i andre halvår bør vi returnere til vekst, svarte Brekke.

Han fortsatte med å si at de ser at kundelojaliteten er høyere i områder der de har bygget ut ny dekning, og at de klarer å konvertere kunder fra kontantkort til abonnement, som er mer lønnsomt.

Som E24 skrev i fjor har dtac i Thailand mistet millioner av kunder siden 2014, selv om omsetningen har vært relativt stabilt de siste par årene. Det siste året har selskapet vært under et ekstra stort press.

I fjor avsto nemlig dtac først fra å delta i en frekvensauksjon i landet fordi prisene myndighetene ville ha var for høy, etter deres syn. Så deltok de i en auksjon senere på høsten og sikret seg frekvenser for snaue 10 milliarder kroner. Dermed betalte Sigve Brekkes veddemål om å ha is i magen seg, for mange hadde først fryktet at Telenor ville bli sittende igjen uten de viktige frekvensene.

Som et ledd i frekvensbyttene satte Telenor i gang en massiv kampanje for å endre på nettet sitt i Thailand og rulle ut nye basestasjoner og bedre dekningen og nettverkskvaliteten.

Avventer prognoser

Utviklingen i Thailand kan i år legge et kraftig press på Telenors samlede prognoser for konsernet. Telenor-ledelsen viste frem et stolpediagram (se under) som illustrer hvordan fallet i trafikk- og abonnementsinntekter i Thailand «spiser opp» veksten på 1,4 prosent som konsernet hadde i første kvartal.

– Hva er det dere må se i Thailand før dere kan gi nye prognoser for Telenor?

– Det er spesielt én ting og det er hvor fort vi kan få kundene til å se at vi har et konkurransedyktig nett. Vi jobber intenst med å rulle ut det, sier Brekke.

– Og så må vi klare å stoppe churn (kundeovergang til konkurrenter, journ.anm.) og ta tilbake noen av de kundene vi har mistet, fortsetter Brekke.

Han peker på at de allerede har satt opp 15.000 basestasjoner i den såkalte 2,3 gigahertz-frekvensen. Disse kommer på toppen av basestasjoner Telenor har i andre frekvenser.

Dermed er antallet basestasjoner milevis over Norge, der Telenor har en helt unik dekning sett i internasjonal sammenheng. I Norge har Telenor rundt 8.100 basestasjoner, ifølge Norgessjef Petter Børre Furberg.

Telenor har et mål om å vokse trafikk- og abonnementsinntektene (justert for oppkjøp) med 0 til 2,0 prosent i år, ikke medregnet Thailand. Grafen viser hvordan utviklingen i Thailand drar ned konsernets samlede vekst fra 1,4 til 0,0 prosent.

Foto: Telenor
Les også

Vil ikke friskmelde mobilmarkedet ennå

Les også

Telenors kommunikasjons- direktør slutter

Les også

Avtalte Finland-oppkjøp med eierne – uten å prate med ledelsen

Her kan du lese mer om