Telenor anklages for juks: Struper datafarten til konkurrent

Telenor struper datafarten til konkurrenten One Call til hastigheter under det de tilbyr sine egne kunder. One Call kaller det et lovbrudd, mens Telenor mener konkurrenten ikke vil bla opp det farten koster.

MOBILKRIG: Direktør Øistein Eriksen i One Call mener Telenor bryter både loven og avtalen han har med selskapet når de struper datahastigheten kundene hans får. Telenor sier Eriksen ikke er villig til å betale for høyere fart.

Marius Lorentzen
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

- Vi ble ved en tilfeldighet i april i år oppmerksom på at kunder av oss som befant seg i Telenors nett fikk redusert sin datahastighet. Dette er selvsagt ulovlig og et brudd på Telenors ikke-diskrimineringsplikt samt vår netteleieavtale med Telenor.

Det sier direktør Øistein Eriksen i One Call til E24. De er sammen med Network Norway og My Call en del av Tele2-konsernets norske virksomhet.

Eriksen er opprørt over at hans kunder maksimalt får en datafart på 8 megabit i sekundet. Til sammenligning får Telenors egne kunder, inkludert kunder i datterselskapene Djuice og Dipper, fra 10 til 40 mbit/s avhengig av abonnement.

Tele2-selskapene leier tilgang i Telenors mobilnett mens de bygger ut sitt eget mobilnett. Norske myndigheter krever at Telenor tilbyr konkurrenter lik tilgang til mobilnettet som sine egne kunder, på grunn av Telenors dominans i mobilmarkedet.

Reklamekrangel

I desember i fjor foretok Konkurransetilsynet og europeiske konkurransemyndigheter en razzia på Telenors hovedkontor på Fornebu.

Myndighetene mistenker at Telenor har misbrukt sin dominerende markedsposisjon. Dette har Telenor og administrerende direktør Berit Svendsen avvist blankt.

Opplysningen om at Telenor bremser One Call-kundenes fart kommer frem i et dokument fra Næringslivets konkurranseutvalg. Der vant Telenor en brakseier over One Call i en krangel om deres reklamekampanje kalt «Like bra - bare billig».

Utvalget mente nemlig One Call ikke hadde grunnlag for å si at deres dekning og tjeneste er like bra som Telenors, men bare billigere. Både HD Voice, tilgang til det nye mobilnettet 4G, samt datafarten ble dratt frem som eksempler på dette.

- Betaler mange hundre millioner

One Call-sjefen har nå klaget saken inn til Post- og teletilsynet, og en endelig beslutning er ventet innen noen uker.

- I vår nåværende avtale med Telenor er det ingen begrensninger på hastighet. Fri hastighet er inkludert, og vi betaler Telenor mange hundre millioner kroner i året for at de skal gi våre kunder best mulig tilgjengelig hastighet der hvor vårt eget nett enda ikke er utbygd, sier Eriksen.

Han sier at Telenor nå prøver å innføre en ny nettavtale når den gamle utløper.

LES OGSÅ: Slik mener konkurrentene Telenor skviser markedet

- I den avtalen forsøker Telenor å ta seg betalt for ulike hastigheter, men ettersom den er gjenstand for vurdering av Teletilsynet ønsker jeg ikke å kommentere noe videre på den.

Eriksen mener selv Telenor prøver å begrense konkurransen i markedet fordi hans selskap fortsetter å vokse både deres bekostning.

- Vi tar det for gitt at tilsynet vil slå hardt ned på denne type kvalitetsdiskriminering.

Avviser diskriminering

Telenor avviser påstandene som One Call har fremstilt i saken som ble lagt frem for Næringslivets konkurranseutvalg.

Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor Norge.

Telenor

- Det er ikke riktig fremstilling som One Call kommer med. One Call (ved Network Norway) har fått tilbud om å kjøpe høyere hastighet mot å betale et hastighetstillegg. De har foreløpig ikke ønsket å inngå avtale om å kjøpe høyere hastigheter, sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor Norge til E24.

- Det er deres valg hva kundene deres får tilgang til, legger han til.

Krokan sier at One Call kan få tilgang til de hastighetene som finnes i Telenors mobilnett, inkludert det nye 4G-nettet, men at de ikke har vært villig til å betale for det så langt.

- Så dere mener ikke at dere diskriminerer en konkurrent her?

- Nei, overhodet ikke, sier Krokan.

Rapporterer til myndighetene

På grunn av Telenors store markedsandel og sterke posisjon i det norske markedet er de underlagt strenge krav fra Post- og teletilsynet via ekomloven.

Det betyr blant annet at Telenor ikke kan nekte en konkurrent å leie seg inn i mobilnettet deres, uten å gi noen spesifikke årsaker til det. Telenor kan heller ikke forskjellsbehandle sine egne virksomheter og konkurrentenes på hverken pris eller kvalitet i tilgangen til mobilnettet deres.

For å ettergå aktørene, har Post- og teletilsynet blant annet tilgang til alle avtalene Telenor inngår med konkurrenter som vil leie seg inn.

- Deres egne virksomheter, inkludert Djuice og Dipper, må altså betale det samme tillegget som dere krever av One Call for å få mer fart?

- Telenor Norge AS tilbyr mobiltjenester under ulike merkenavn. Plikten til ikke-diskriminering gjelder uavhengig av hvilke merkenavn Telenor Norge AS velger å selge mobiltjenester under. I praksis betyr dette at disse Telenor-merkevarene må betale tillegg for å få mer fart, sier Anders Krokan i Telenor.

LES OGSÅ: Teletilsynet vurderer hardere lut mot telegigantene

Han forteller at det hvert år kontrolleres at Telenor faktisk følger disse reglene, gjennom at de må rapportere et regnskapsmessig skille til Post- og teletilsynet.

- I denne rapporteringen inngår alle de mobiltjenester som selges under de ulike merkenavnene til Telenor Norge AS. Post- og teletilsynets vurderinger og konklusjoner knyttet til rapporteringene er at Telenor Norge etterlever plikten til ikke-diskriminering, sier Krokan.

Les også

Baksaas: - Vi kunne godt vært dette foruten- Teletilsynet kan ha sovet i timenESA: Har informasjon om mulige ulovligheter i Telenor

Her kan du lese mer om

  1. Telia Norge
  2. Telenor
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Telenor slakter Teletilsynets millionbot:- Bærer preg av hastverksarbeid

  2. OneCall og Telenor: Full krangel om surfehastigheter

  3. Fikk smekk av Forbrukerombudet:One Call vil beholde «Like bra»

  4. Annonsørinnhold

  5. Forbrukerombudet krever svar om mobiloperatørenes 4G-skryt

  6. Rekordbot til Telenor