Kompaktbil av høy kvalitet

Mercedes-Benz CLA er en A-klasse som vil være en CLS.

Publisert: Publisert:

Følelsen av å sitte i en replika slapp aldri helt taket i CLAen. Det er en bil som likner den luksuriøse CLS, Mercedes-Benz sin mest elegante bil, men den er 30 centimeter kortere. I tillegg har den forhjulstrekk, ikke bak som hos storebroren, og naturligvis et utvalg av langt tammere motorer.

Det blir noe av det samme opplegget som de raringene som kjøpte en helt kompetent sportsbil alá Toyota MR2 og bygde den om til noe som så ut en Ferrari Testarossa kopiert på 75 prosent.

For det er noe som ikke helt stemmer med en CLA. På litt avstand fungerer det greit, men ved en nærmere titt er ikke proporsjonene like fint avstemt som på en CLS. Fronten, med lykter og grill, er for dominerende og hekken blir for kort til å gi bilen elegante og flytende linjer.

Smått

Forklaringen er naturligvis enkel. CLA er en A-klasse, en kompaktbil, som har fått sveiset på en sedanhekk.

Lik en Clint Eastwood look-alike på 175.

Bilen kan og by på en smertefull overraskelse første gang man skal sette seg inn i baksetet. Der er det store muligheter for at man knaller tinningen i dørkarmen, selv om man bare er 175. For CLA må ha en av de minste døråpningene på markedet i dag.

Der en CLS har limousinkvaliteter, er det bare gummimennesker som klarer å komme seg inn og ut av baksetet i en CLA med verdigheten i behold.

Da er det ganske stor forskjell om man setter seg inn i førersetet. Der glemmer man fort at bilen ser litt merkelig ut. På innsiden tenker man ikke lenger en CLS i puberteten, men en kompaktbil av høy kvalitet.

Riktig motor

Motoriseringen i bilen vi prøvde virket veldig riktig. Det var en CLA 200 med en beninsmotor på 1,6 liter som gir 156 hestekrefter. Her var den satt opp med en sjutrinns, dobbeltkløtsj, automatgirkasse, med muligheter for forskjellige modus etter hvordan man ønsker å kjøre, komfort, sport og manuell.

For ikke lenge siden var vi ute med en A250 Sport med samme girkasse, der var savnet av en mellominnstilling påtakelig, med motoren i CLA 200 blir ikke dette like prekært. Motoren er ikke så kraftig at den blir helt rabiat i sport.

(saken fortsetter under bildet)

FAMILIÆR: Fronten på en CLA er lik en rekke andre Mercedes-modeller.

Den gjør null til hundre på 8,6 sekunder og er ganske livlig, har bra med krefter over hele registeret og om man bruker hendlene på rattet får man kvikke girskift. Den er fortsatt litt rar om man har den i sportinnstillingen, hvor den er litt sløv til å lese kjøringen. Da blir hengende vel lenge på høye turtall selv om man senker seg til et mildt gasspådrag.

Dårlig sikt

Selvsagt er bilen forhjulsdrevet, i likhet med sin nære slektning A-klassen, men med gode dekk og tørr asfalt så var det få innslag av understyring. Understellet er passe stivt, slik at bilen holder et bra nivå av komfort uten at den gynger som et balansebrett i svinger. Med lik akselavstand og vekt blir kjøreopplevelsen er så å si identisk med en A-klasse, og det er ikke negativt.

Mer bilstoff på E24 BIL

På litt krevende vei, med mye andregirssvinger er den riktig morsom å kjøre, til og med lyden fra motoren er trimmet til en fin og hissig fresing. CLA er og tilgjengelig i 250-utgave med 211 hestekrefter, men det virker som et lite fornuftig valg etter å ha prøvd denne varianten i A-klasse. Den koster 130.000 mer og gir ikke mye mer moro, snarere mer irritasjon over en sjanse som blir forspilt med hjelp av en mangelfull girkasse.

GJØR DØREN LAV: Det finnes knapt noen bil som har en trangere adkomst til baksetet enn dette.

Innvendig er det og likt, noe som vil si et høyt nivå til å være i en relativt liten bil. Sittestillingen er god, funksjoner er lett tilgjengelig og logisk satt opp. Med de små sidevinduene og en bred c-stolpe bak, er sikten bakover ganske klein, akkurat som i A-klasse.

Kundegruppe?

Tror heller ikke barn vil trives spesielt bra i mørket bak, de vil riktignok ikke ha noen problemer med inn og utstigningen.

Etter å ha kjørt en del artige mil i en CLA er jeg på ingen måte sikker på hvorfor Mercedes har laget den. Det er ikke lett å skjønne hvilke kunder den sikter seg inn på. Alle jeg kan komme på vil ha det like bra i en A-klasse, som koster 30.000 mindre.

Flere biltester

På den positive siden, så er proporsjonene langt bedre på en CLA enn hos A-klassen, blant annet så fanger den opp den dominerende fronten på en langt bedre måte med sin sedanhekk, det er bare det at den ser ut som en bil i 75 prosent størrelse.

Men det kan se ut som jeg enkelt og greit ikke er i målgruppen. For importør Bertel O. Steen kan fortelle at de er tildelt 300 CLA i år, men kunne ha solgt minst 600 utfra responsen de opplever. Til sammenlikning har de et estimert salg på 1750 A-klasse.

Les også:

Billigste AMG-Mercedes er en rådyr kompaktbil

Mercedes vil være best

Bertel O. Steen skiller ut bil og eiendom

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om