Toyota klar med elbil - som de ikke vil selge

Elbilmarkedet har ikke tatt av, dermed gjør en av verdens største bilprodusenter helomvending i sin satsning på elektriske biler.

Publisert:

I en pressemelding utenom det vanlige, presenterer Toyota sin aller nyeste elbil. Det er en iQ med elektrisk drivlinje, som de har utviklet over flere år.

Her sier de at den kun vil veie 125 kilo mer enn utgaven med forbrenningsmotor. Den elektriske generatoren yter 47 kilowatt og det skal gi bilen en akselerasjon fra null til hundre på 14 sekunder og en toppfart på 125 kilometer i timen.

Den skal ha en rekkevidde på 85 kilometer og den er klar for produksjon.

Men det kommer ikke til å skje:

- Så, selv om Toyota er klar med iQ EV, tror vi en plug-in hybrid bil er en bedre løsning for kundene på kort og mellomlang sikt, og det er der vi vil satse, sier konklusjonen i pressemeldingen.

For tidlig

Begrunnelsen er at kundene ennå ikke er villige til å ha biler med kort rekkevidde, og at de heller ikke liker at det tar tid å lade opp bilene igjen.

I tillegg trekker de frem at lade-infrastrukturen ikke har blitt så utbredt som de trodde.

Innen 2015 planlegger de istedet å ha 21 forskjellige plug-in hybrid-modeller på markedet. Hvor to tredjedeler vil være helt nye modeller.

Problemet med elbiler er at det bare er i Norge de selges i et volum som synes.

I årets seks første måneder ble det solgt 10.913 el- og ladbare biler i Vest-Europa. Av disse er 1.795 norske. Dette kommer frem av tall som Norsk Elbilforening har samlet.

I Norge står elbilene for 2,59 prosent av totalmarkedet. I Vest-Europa 0,17 prosent.

Ser man på det desidert største bilmarkedet i Europa, Tyskland, er det i solgt 2004 ladbare biler til og med juni. Drøyt 200 flere enn i Norge. Frem til juli var det totalt solgt 1.634.401 i Tyskland, mot 69.355 biler i Norge.

Hybrid

Tidligere i høst snakket E24 med Hans Håvard Kvisle, prosjektleder og styremedlem i Elbilforeningen om utviklingen av elbilsalget på verdensbasis.

- Jeg må si jeg blir i dårlig humør når jeg ser disse tallene, sa han da.

Han så likevel positivt på fremtiden for elektriske biler. For noen år siden sa, ifølge Kvisle, Volkswagen at de skulle bli størst på elbil i 2018.

- Den gangen lo jeg, men når tror jeg faktisk de har rett. Og det skulle ikke forundre meg om timingen kan være veldig god. Frem til det vil det nok være ladbare hybridbiler som har det største vekstpotensialet, og de kommer til å brøyte vei for elbilene.

Les også:

Klar for masseproduserte hydrogenbiler

Elendig elbilsalg i Europa

Saabs gamle 9-5 blir elektrisk - i Kina

Publisert:
Gå til e24.no