BMW 530D XDRIVE TOURING: Den perfekte familiebilen
BMW 530d xDrive i stasjonsvognutgave er den perfekte familiebilen, som det er få forunt å kunne kjøpe.
Siden BMW lanserte dagens 5-serie i fjor vinter, har vi kjørt en rekke forskjellige varianter av den. Både stasjonsvogn og sedan, med et bredt spekter av motorer, bensin som diesel.
Tradisjonelt sett skal en 5-serie ha en bensin rekkesekser, og i Norge skal det jo helst være en stasjonsvogn. Det finner man i 523i med 204 hestekrefters motor.
Samtidig mangler den noe som nordmenn liker, nemlig firehjulstrekk.
Ess i ermet
Man skal heller ikke glemme at BMW i mange år har vært langt foran på diesel. De aller fleste 5-serie som selges i Norge er av typen 520d, den minste dieselen på 163 hester. Litt for lite om man skal utnytte 5-seriens meget gode kjøreegenskaper.
Flere biltester
Selvsagt har de større dieselmotorer. De tre største per i dag er basert på den samme treliteren, hvor den midterste er har et ekstra ess i ermet. 530d er nemlig den eneste 5-serie Touring som kan leveres med firehjulstrekk.
Tar man så med i betraktningen at motoren yter 258 hestekrefter, har en nær bensinmotor dynamikk, med fin lyd og det hele fra rekkesekseren, så snakker vi den komplette 5-serie.
BMW er markedsledende på å balansere sport og komfort, den vanskelige øvelsen som skiller de virkelige langturstogene, fra dem som skulle ønske de var det.
Stram komfort
530den er stram uten at det går utover komforten. Man kan justere oppsettet etter ønsket kjørestil, men bilen blir aldri for myk eller for stiv.
Mer bilstoff på E24BIL
Dog lurer jeg på om den nye 5-serien er litt softere enn den forrige. Det kjennes som den har gått noe nærmere komfort og Mercedes enn forrige. Ikke at det egentlig forringer kjøreopplevelsen nevneverdig. Kan og tenkes at jeg blir litt lurt av at bilen er mer åpen og luftig inni. I den forrige 5-serien satt man veldig dypt i bilen, spesielt i baksetet.
Den virket litt mørkere og førerfokusert enn dagens modell. Særlig baksetepassasjerer av den litt mindre sorten trives langt bedre i den nye.
Familiefilter
Bilen her er mildt sagt velutstyrt og har de understellstriksene som finnes for modellen. Den kan stilles i forskjellige modi, fra komfort til det mest sportslige. I tillegg styrer de forskjellige nivåene hvordan gassrespons og styringen er konfigurert.
Den føles hissig i sportsligste programmeringene, uten at det går nevneverdig utover komforten. På morsomme veier kan bilen kjøres hardt og morsomt. Fortsatt er bilen bakhjulsfokusert, og på tørt føre har det naturligvis ikke så mye å si at det er trekk på alle fire.
Med 258 hestekrefter og 560 newtonmeter i dreiemoment gjør den null til hundre på 6,3 sekunder, og draget i mellomregisteret er massivt.
Samtidig føles bilen litt reservert. Det er akkurat som man ikke får tynt den helt på grensen. Verken girkasse eller drivverk ser ut til å ville slippe til det aller råeste. Man kan vel kalle det et familiefilter.
Et dyrt problem
For som persontransport av familier på ferietur er det vanskelig å tenke seg til en bil som kan gjøre jobben bedre. Bilen har kjøreegenskaper som sjåføren kan kose seg med, krefter til alt som skal gjøres og mer til. God plass foran og bak, en kvalitetsfølelse som er ekte premium og lasteplass i massevis til normale familier.
Det er bare en ting som skurrer. Som skurrer såpass at nær sagt ingen i Norge kommer til å kjøpe den. Prisen. Den starter på voksne 850.000, og med en bil som dette laster de fleste på med utstyr så den lett runder millionen.
Det er en familedrømmebil, med andre ord.
Les også
Følg E24 biljournalist på Twitter: @mortab