Kjempestart på året for de tyske premium-merkene

Audi, BMW og Mercedes-Benz forsetter der de slapp i fjor, med å sette salgsrekorder. Og det er ekstremt tett de tre i mellom.

FULL FART: Mercedes-Benz, Audi og BMW har startet året sterkere enn noensinne. Her fra produksjonsstarten for Mercedes-Benz C-klasse i Bremen forrige måned.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Tirsdag la Audi fram årsresultatet fra 2013, som viste en solid vekst i salget i forhold til 2013. Samtidig klarte de aldri å ta igjen forspranget til BMW. Med 1.575.000 solgte biler endte de 80.000 biler bak sine tyske kolleger, mens Mercedes-Benz kom halsende etter med 1.461.680 leverte biler. For BMW og Mercedes-Benz er tallene uten Mini, Rolls Royce og Smart.

Les også

De tyske premiummerkene med historisk gode resultater

Alle hadde en økning på rundt ti prosent målt mot året før.

Den trenden har de tatt med seg inn i det nye året. I løpet av årets to første måneder har både Audi og BMW økt med cirka ni prosent fra 2013, mens Mercedes-Benz har ytterligere fart med nærmere 15 prosents økning.

Mellom Audi og BMW er det uhyre tett, og nå er det Audi som fører an, så vidt. De ligger 383 biler foran, med totalt 242.400.

Det er heller ikke langt ned til Mercedes-Benz som har levert 229.630 biler i løpet av årets to første måneder, og de øker altså mest.

(saken fortsetter under bildet)

KRAFTIG ØKNING: Audi A3 Sedan bidrar til salgsveksten. Den bygges på Audis fabrikk i Győr, Ungarn.

- I Europa er det flere markeder som stabiliserer seg på et relativt lavt nivå. I denne regionen skårer vi allerede godt med den nye A3 Sedan, som vil bli lansert i Kina og og USA, modellens to viktigste markeder, de kommende ukene, sier Luca de Meo, styremedlem i salgsavdelingen til Audi AG i en pressemelding.

A3-familien økte sitt salg med 43 prosent i februar, altså før sedan-utgaven er sluppet på det de sier er modellens viktigste marked.

Les også

BMW-sjokk: Nå blir det forhjulstrekk

- Februar var nok en rekordmåned for oss. Nyskapende modeller som kommer i år, som 2-serie Active Tourer og 4-serie Gran Coupé, som vi nettopp hadde premierer på i Genève, vil gi oss momentet til fortsatt vekst i 2014, sier Ian Robertson, styremedlem i BMW AG sin salgs- og markedsavdeling, i en pressemelding.

Høyt moment

I motsetning til Audi opplever de en tilbakegang i Europa. Her er det først og fremst Skandinavia som viser en positiv trend.

- Vi opprettholder det høye momentet fra de foregående månedene, med tosifret salgsvekst i alle regioner, sier Ole Källenius, styremedlem i Mercedes-Benz Cars sin salgs- og markedsføringsavdeling, i en pressemelding.

Les også

Ny rekord for Mercedes-AMG

De har fått fart i Europa, med en vekst på nær sju prosent, og i Kina er salget mer enn doblet fra i fjor. Kompaktmodellene, A-, B-klasse og CLA bidrar med nær 30 prosent vekst. I tillegg har E-klassen fått opp tempoet etter den store oppdateringen i fjor. Der kan de notere seg et salg som er 40 prosent bedre enn for ett år siden.

I Norge er resultatene av en annen art. Her har BMW fått en voldsom oppsving i 2014, og er det tredje mest solgte merket etter årets to første måneder med 1815 registrerte nye biler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Dette er en økning på 53 prosent i forhold til i fjor. Normalt har Audi vært det største merket av de tre i Norge, men befinner seg nå et stykke bak med 1125 registreringer, noe som er en nedgang på fem prosent. Mercedes ligger på 1026, også det en liten nedgang.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. De tyske premiummerkene med historisk gode resultater

  2. Kampen om premiummarkedet: BMW rundet to millioner biler for første gang

  3. Tyske premiummerker med megavekst i 2014

  4. Tidenes beste måned for Mercedes-Benz

  5. Kraftig salgsvekst for tyske luksusmerker