NÅ SKAL RØKKE SPARE TID TIL JOBBEN: Røkke kjøpte elbil-lader til halv million

Kjell Inge Røkke har investert i en ladestasjon for elbil i sitt nye palass. Anslått prislapp: En halv million.

KJØRER GRØNT: Kjell Inge Røkke skal ha sikret seg to elbiler og en ladestasjon.
Publisert:

Den kjente milliardæren og Aker-eieren har kjøpt to elbiler av merket Mitsubishi iMiev. Førere av elbiler slipper å stampe i kø fordi kjøretøyene er tillatt å kjøre i kollektivfeltet.

Dermed kan han og kona Anne Grete Eidsvig ta i bruk det nybygde kollektivfeltet langs E18 fra Asker til Oslo.

I tillegg bygges det nå kollektivfelt langs Slemmestadveien som gjør at Røkke får kollektivfelt nesten fra døren.

Norge et foregangsland for elbiler

Populær minibil

– Ja, det stemmer at Kjell Inge Røkke som den første privatpersonen i Norge har investert i en egen hurtigladestasjon i garasjen sin i sitt nye hus i Asker, sier generalsekretær Rune Haaland i Norstart, Norsk Elbilforening.

Må fikse strømmen

De fireseters elbilene fra Mitsubishi kommer til Norge i disse dager. Prisen for de enkleste modellene starter på 240.000 kroner, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken sin prisoversikt.

Med et salg på 99 biler i januar, er iMiev den mest solgte blant de aller minste bilene i Norge.

I tillegg til en investering på et par hundre tusen kroner for selve stasjonen, kan Røkke ifølge el-bilforeningen også regne med flere hundre tusen kroner for å få et strømnett som er forberedt på en strømmengde tilsvarende 50 Kw.

SLIPPER KØ: Den er ikke mer enn 3,5 meter lang (nesten en halvmeter kortere enn en VW Polo), men det er likevel godt med plass inni elbilen som kan suse forbi køen i kollektivfeltet på motorveien om morgenen.

– Du må nok regne med 200.000–500.000 kroner før du har en slik ferdig oppsatt i garasjen, sier Rune Haaland.

– Du må ha et strømnett som er forberedt på en strømmengde tilsvarende 25 kraftige 2000 watts panelovner som skrus på samtidig uten at kretsen går.

Det koster penger å få lagt opp noe slikt, sier han.

Det vil i så fall si at Røkkes elbil investering koster rundt en million kroner (for to biler og hurtigladestasjon.)

Kjell Inge Røkke ønsker ikke å kommentere saken.

130 km/t

En ladestasjon skal kunne lade bilen opp fra null til åtti prosent kapasitet på knappe 30 minutter.

Bilen har en teoretisk rekkevidde på 15 mil.

Den er utrustet med blant annet navigasjonsanlegg, klimaanlegg og radio, cd og mp3-tikobling som standard.

Med vanlig lading i en 16A stikkontakt hjemme bruker iMieven seks timer før den er fulladet. Maks hastighet er 130 km/t mens dreiemomentet er på 180 Nm.

Publisert:
Gå til e24.no