BMW 640i kabriolet: Langturtransport for sølvrever
Den nye 6-serien til BMW er langt mer elegant enn forgjengeren. En grandios cruiser, som setter komfort foran sportslighet. Se video nederst.
Gir man mye penger for en bil, er det all mulig grunn til å tro at man virkelig legger mye i bilkjøpet. En person som putter i 200.000 kan tenkes og kun gå for et transportmiddel, en som betaler 1,1 millioner mer, gjør forhåpentligvis et svært bevisst valg.
For den summen kan man få en BMW 640i kabriolet, og det er før nødvendig ekstrautstyr er tatt med i beregningen.
En bil som har blitt langt vakrere enn sin forgjenger. Her har BMW pusset bort alle de meningsløse linjene som var på kollisjonskurs med hverandre. Dette føyer seg inn fabrikkens renoveringsprosjekt på designfronten.
Linjekaos borte
Da 6-serie navnet ble relansert i 2003, etter mange års fravær, var det med den kontroversielle streken til daværende sjefdesigner Chris Bangle. Han var en tilhenger linjekaos, som på 6-serien ble til mye rart. Blant annet en bakende som så ut som den tilhørte et par forskjellige biler.
Siden den nye 7-serien kom for et par år siden har modell etter modell fjernet seg fra dette kaoset.
Og den nye 6-serien er så definitivt mer elegant enn bilen den erstatter.
Her er det helstøpte linjer, som begynner foran og har uavbrutte streker som avrundes bak, i en hekk som hører hjemme på en, ikke flere biler.
Selve temaet er beholdt. 6-serien er fortsatt en stor coupé, den veier nesten to tonn og dekker nesten ti kvadratmeter grunnflate.
Minste
Versjonen her er en 640i, den minste av to motoriseringer som er tilgjengelig ved lansering.
Det er en dobbelturbo rekkesekser på tre liter som yter 320 hestekrefter. Det er en motor som er et behagelig bekjentskap. Med sin betydelige vekt blir aldri dette en supersprek bil, til tross for et ganske pent antall hester.
Null til hundre er oppgitt til 5,7 sekunder, hvilket isolert sett er svært raskt, men bilen serverer kreftene på en delikat måte. Ingen voldsomme utbrudd, alt kommer kultivert akkompagnert av en elegant sekser lyd.
Mer bilstoff på E24BIL
BMW har kalibrert bilen til en cruiser. Den kan stilles i forskjellige modi, hvor bilens oppsett og respons forandres. Fra en ganske soft variant i Comfort til den mer direkte og vasse Sport+, men selv ikke i den siste varianten overskygges opplevelsen av komfort.
Dette merkes særlig i rattet. I de mest sportslige settingene blir styringen relativt tung, uten at man får følelsen av at man får noe mer kontakt med bakken. Det kjennes bare som mer motvekt.
I svinger kjenner man at bilen er stor. Det er mye vekt som beveger seg når man tråkker til på svingete vei, veigrepet er i god BMW-standard, og man kan hygge seg med å dra den litt bredt, men det føles mye riktigere å kjøre jevnt. Den kler det mye bedre enn raske bevegelser opp og ned turtall og girkasse.
Cruiser
6-serien er ingen sportsbil. Skal du ha en slik fra BMW, er Z4 tingen. Da ryker baksetene, men det er ikke noe stort tap. Skal du få plass bak i en 6-serie må du ha kroppsbygning som en pingvin.
640i er en skikkelig luksuscruiser. For sjåfør og én passasjer er det eksklusivt så det holder. Interiøret har en massiv kvalitetsfølelse. Materialene er dyre, man sitter supergodt og alt er pakket elegant rundt setene.
Fler biltester
Tar man en titt på bilen oppdager man at skulderen er høy, mens vindusflaten er ganske liten. Det sterkt skrånende frontvinduet gjør at den tjukke a-stolpen er en smule i veien når man kjører i by. Den stjeler sikt.
Dette kombinert med at man sitter lavt, mens dashbordet er høyt og bakvinduet er på størrelse med konvolutt, gjør at den er litt guffen å ratte i trange gater. Det er enkelt og greit en bil hvor man har dårlig oversikt.
Polo
Dette er en bil for de lange turene på oversiktlige veier.
Men for hvem?
Naturligvis noen ganske få når man sjekker prislappen. Tør vi hinte om at det er en bil som passer best for menn med elegant gråstenk i håret og matchende bedre halvdel?
Baksetene rommer noen papirposer, som kan være greit når bagasjerommet så vidt er større en det man finner i en Volkswagen Polo.
En bil som er ment for to som ikke har dårlig tid, men vil komme fort frem.
Les også
Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab