Peugeot tror de klarer å snu den negative trenden

2012 var ikke noe godt år for Peugeot i Norge. - Man må ha noe nytt hele tiden for å henge med, sier sjefen.

VARIERENDE SUKSESS: 5008- og 3008-modellene, til venstre, har halvert salget. De nye, 4008 og 208, har fått en god start.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Peugeot har i mange år vært blant Norges mest solgte bilmerker. I årene 2002 til 2004 var de på tredjeplass, og har stort sett hatt en markedsandel som har ligget rundt 5,5 prosent av i personbilsektoren.

LES OGSÅ: Salgsfloppene i 2012

I 2012 var denne 4,5 prosent, Peugeots personbilsalg sank med 16,4 prosent og merket havnet helt nede på en niendeplass i merkestatistikken. Den dårligste plasseringen siden Opplysningsrådet for veitrafikken begynte å føre statistikk over dette i 2000.

- Noe av grunnen til dette er at flere av modellene er langt ute i sin livssyklus, som 308, 5008 og 3008. Man må ha noe nytt hele tiden for å henge med, sier Thomas Rosvold, direktør i Peugeot Norge, til E24.

OPTIMIST: Thomas Rosvold, direktør Peugeot Norge, forventer bedre tall for 2013 enn de oppnådde i fjor.

Tøft konkurransebilde

De har hatt et kraftig fall på salgstatistikkene i 2012. 5008 har den nest høyeste nedgangen av alle volummodeller som blir solgt i Norge med 54,7 prosent, 107 falt med 52,2, 3008 følger like etter med 50,9 mens 308 har et 37,2 prosent svakere resultat.

- Det er et tøft konkurransebilde og vi har ikke lykkes med å håndtere hele modellbredden, når andre har hatt nyere biler i samme segmenter. Samtidig ser vi at en helt ny modell som 4008 nok har ført til en viss kannibalisering. Både den og nye 208 har gått bra, til en viss grad på bekostning av eksisterende, eldre modeller.

Lik trend i Europa

Onsdag la Peugeot frem de internasjonale tallene for merket, som viser en en nedgang på 19,6 prosent fra 2011 til 2012. Problemet er i høy grad et vanskelig marked i Europa, ikke minst i deres hjemland.

Les også: Europas bilsalg: - Det ser dystert ut

Samtidig har de koreanske merkene Kia og Hyundai de siste årene tatt store markedsandeler i de segmentene Peugeot befinner seg i, i tillegg har de såkalte premiummerkene, som Audi, BMW og Mercedes-Benz, begynt å lage mindre biler som og gjør konkurransen hardere.


Mer bilstoff på E24 BIL

Bertel O. Steen importerer i tillegg til Peugeot også Mercedes-Benz og Kia.

FORSIKTIGE: Peugeot har ikke brukt gunstige gjenkjøpsavtaler for å få opp salget, sier Stian Gihle pr- og informasjonssjef iPeugeot Norge.

- Flere forhandlere har både Kia og Peugeot, og de sier det ikke er samme kundegruppe. Samtidig har vi separat distribusjon på merkene, sier Stian Gihle, PR- og informasjonssjef i Peugeot Norge.

Ikke lokketilbud

Han legger til at innbyttebilene på den nye 508 RXH-modellen, er firehjulstrekkere fra Audi, Volvo og BMW.

- Samtidig så har vi kjørt en veldig konservativ linje på gjenkjøpsavtaler, vi har ikke tatt noen risiko her, sier Gihle.

Her mener at mange andre merker har kjørt med veldig fristende tilbud, hvor kunden får en uforholdsmessig høy innbytteverdi når bilene leveres inn ved avtalens slutt.

- Markedesmålet vårt for i år er en andel på 5,3 prosent. Vi er ikke fornøyd med å falle under 5 prosent. Fordelen vår er at vi får bilene som planlagt, sier Rosvold.

Det vanskelige økonomiske klimaet i Europa har blant annet ført til at Ford har måttet utsette lanseringen av en ny Mondeo-modell i til langt ut 2014, til tross for at den allerede er vist på bilutstillinger.

Økte utover året

- Vi økte salget for kvartal til kvartal i 2012. I tillegg blir 2013 det første året vi får en full modellrekke i et helt kalenderår med 208, 4008, pluss den nye 2008 og facelift på flere av de eksisterende.

Registeringstallene for før den første uken av 2013 viser en vekst på 17 prosent for Peugeot, med de to nyeste modellene som salgsvinnere, mens de resten av modellrekken fortsetter nedgangen.

Les også:

Bertel O. steen tjener millioner på eiendom

Tyske premiummerker setter rekorder

Renault eller aldri - for Peugeot og Fiat?

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Nye modeller hjalp ikke Peugeot i 2013

  2. BMW vant premiumkappløpet

  3. Bertel O. Steen kjøper Citroën Norge

  4. Tyske premiummerker setter rekorder

  5. Bertel O. Steen forbereder seg på tøffere tider