Dieselens dager er talte hos Volkswagen

Volkswagen har bestemt seg for når de skal sette strek for utvikling og produksjon av biler med forbrenningsmotor – siste generasjon lanseres i 2026.

Foto: Jae C. Hong AP
Publisert:,

Selv om den tyske bilprodusenten sier den siste generasjonen bensin- og dieselbiler begynner å rulle ut fra samlebåndene om åtte år, anslår strategisjef Michael Jost at den siste bilen med forbrenningsmotor bak VW-logoen i grillen blir solgt en gang rundt 2040.

Les også: (+) Robotene kommer, men bilindustrien vil fortsatt ha mennesker

– Våre folk jobber allerede med den siste bilplattformen som ikke er CO2-nøytral. Vi skal gradvis kutte bruken av forbrenningsmotorer til et absolutt minimum, sa Jost på en industrikonferanse i forbindelse med at planen ble lansert.

Forrige måned la selskapet fram en plan om å bruke 44 milliarder euro på en elbiloffensiv innen 2023. Beløpet tilsvarer godt over 400 milliarder kroner etter dagens kurs.

Les også: VW-krisen er ikke over: - 2019 kan bli det mest krevende året

Mens selskapet i dag har seks elbil-modeller, er meningen at VW-eide merker som Skoda, Porsche, Audi, Seat og selvfølgelig Volkswagen skal tilby over 50 elektriske modeller innen 2025.

Målet med den gjennomgripende omleggingen er å oppfylle utslippskravene i Parisavtalen innen 2050.

Pågående dieselskandale

Volkswagen strever forsatt med etterdønningene etter dieselskandalen. I 2015 ble det avslørt at selskapet hadde installert programvare i minst 11 millioner biler for å jukse på utslippstester.

Så langt har skandalen kostet Volkswagen 28 milliarder euro, tilsvarende nær 270 milliarder kroner, i bøter, erstatninger og forlik.

Men problemene er langt fra over, og 2019 kan bli det «vanskeligste året noensinne», uttalte Volkswagen-direktøren Hiltrud Werner til Financial Times tidligere denne uken.

– Vi har fortsatt saker i 50 land rundt om i verden. Dette blir det vanskeligste året. Ikke bare på grunn av størrelsene på de potensielle bøtene, men ren kompleksitet. Det sliter ut de ansatte.

Les også

VW-krisen er ikke over: - 2019 kan bli det mest krevende året

Les også

Volkswagen skal investere 425 milliarder kroner i elbilsatsing

Les også

Tysklands regjering får kritikk for å la bilprodusentene slippe billig unna

Her kan du lese mer om