Dieselens dager er talte hos Volkswagen

Volkswagen har bestemt seg for når de skal sette strek for utvikling og produksjon av biler med forbrenningsmotor – siste generasjon lanseres i 2026.

Foto: Jae C. Hong AP
  • NTB (don't use)
  • E24
Publisert:,

Selv om den tyske bilprodusenten sier den siste generasjonen bensin- og dieselbiler begynner å rulle ut fra samlebåndene om åtte år, anslår strategisjef Michael Jost at den siste bilen med forbrenningsmotor bak VW-logoen i grillen blir solgt en gang rundt 2040.

Les også: (+) Robotene kommer, men bilindustrien vil fortsatt ha mennesker

– Våre folk jobber allerede med den siste bilplattformen som ikke er CO2-nøytral. Vi skal gradvis kutte bruken av forbrenningsmotorer til et absolutt minimum, sa Jost på en industrikonferanse i forbindelse med at planen ble lansert.

Forrige måned la selskapet fram en plan om å bruke 44 milliarder euro på en elbiloffensiv innen 2023. Beløpet tilsvarer godt over 400 milliarder kroner etter dagens kurs.

Les også: VW-krisen er ikke over: - 2019 kan bli det mest krevende året

Mens selskapet i dag har seks elbil-modeller, er meningen at VW-eide merker som Skoda, Porsche, Audi, Seat og selvfølgelig Volkswagen skal tilby over 50 elektriske modeller innen 2025.

Målet med den gjennomgripende omleggingen er å oppfylle utslippskravene i Parisavtalen innen 2050.

Pågående dieselskandale

Volkswagen strever forsatt med etterdønningene etter dieselskandalen. I 2015 ble det avslørt at selskapet hadde installert programvare i minst 11 millioner biler for å jukse på utslippstester.

Så langt har skandalen kostet Volkswagen 28 milliarder euro, tilsvarende nær 270 milliarder kroner, i bøter, erstatninger og forlik.

Men problemene er langt fra over, og 2019 kan bli det «vanskeligste året noensinne», uttalte Volkswagen-direktøren Hiltrud Werner til Financial Times tidligere denne uken.

– Vi har fortsatt saker i 50 land rundt om i verden. Dette blir det vanskeligste året. Ikke bare på grunn av størrelsene på de potensielle bøtene, men ren kompleksitet. Det sliter ut de ansatte.

Les også

VW-krisen er ikke over: - 2019 kan bli det mest krevende året

Les også

Volkswagen skal investere 425 milliarder kroner i elbilsatsing

Les også

Tysklands regjering får kritikk for å la bilprodusentene slippe billig unna

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Volkswagen-kjøpere må melde seg innen nyttår

  2. EU: Tyske bilgiganter kan ha brutt konkurranseregler

  3. Bilprodusenter ber Trump beholde utslippsgrenser

  4. Annonsørinnhold

  5. Volkswagen går inn i elbil-æraen med ny logo

  6. Betalt innhold

    Bitcoinselskap vurderer å klage Norge inn til ESA