Elektrisk moro

Tesla Roadster er en elbil som virkelig frisker opp imaget til denne typen biler. Den ser helt klart heftig ut og ikke minst akselerer den som en supersportbil.

Publisert:

Det helt spesielle med en Tesla Roadster er ikke at den går så å si lydløst, det gjelder elbiler generelt, det er det at den er så uendelig langt unna det man forbinder med en elbil. Når så du sist en elbil som ikke så ut som noe en seksåring hadde tegnet på SFO (dette gjelder gjerne også fargeleggingen). De små boksene gir bilene en politisk korrekthet i sin enkelhet, men hvorfor skal de se ut som en lekebil man overhodet ikke har lyst til å sitte inni om man skulle være så uheldig å kollidere.

Prestasjonene de kan klaske i bordet er og for den lite bilinteresserte. Think City har en toppfart på 100, bruker 16 sekunder til 80. Det er i og for seg ikke så rart om man ser på bilen, den er i all hovedsak laget for å – unnskyld uttrykket – putre rundt i by.

Tesla Roadster er noe helt annet. Den har et utgangspunkt i Lotus Elise, med andre ord er det en liten og frekt utseende toseter av utpreget sportslig art.

Formidabel akselerasjon

Det som gjør den ekstra spennende er dens forsøk på å løfte elbilen ut av det trauste og traurige. For om denne typen biler noen skal bli noe mer enn en symbolbil for dem som går med islender, trengs dette. Nå må det sies at en Tesla ikke er en spesielt prangende bil, den er rett og slett for liten til å være det (pluss at bilen jo ikke lager lyd), men den leverer noe som ikke har vært i elbilens verden, så langt. Den går vanvittig bra. Og da mener jeg ikke bare til elbil å være, akselerasjonen fra stillestående er kort og godt formidabel.

Null til hundre sies å være på fire sekunder, og det er særlig de første femti den er helt rå. Uten å ta munnen for full tror jeg det er ekstremt få biler som holder følge med den dit. Noe av knepet er her at motoren har maks effekt fra null. Som med en lysbryter så har du alt tilgjengelig fra du har skrudd den på. Her er det ikke hundrevis av mekaniske deler som skal begynne å bevege seg, det er en del, rotoren.

Full effekt - hele tiden

Dermed blir bilen en helt spesiell opplevelse, gassresponsen er helt annerledes enn i en bil med forbrenningsmotor, det er en trinnløs følelse av voldsomme krefter. Bilen har nemlig ikke gir, og rødlinjen er på 14000 omdreininger per minutt. Det finnes ingen dreiemomentskurve, maks effekt er der konstant. Man trenger altså ingen tilvenning i vanlig forstand, ingen timing av turtall, det er ingen gir forsinkelser.

Tesla Motors utsending, Esben Pedersen, var veldig ivrig med å fortelle at bilen var satt opp med racingdekk (lurer på om han sa noe om at de var slitt og, men jeg hørte ikke helt etter), og det kunne være fuktig på veien. Tesla Roadster har nemlig bakhjulstrekk, med en betydelig vekt bak, batteriene sitter bak kupeen, vektfordelingen er 34-66, så det er store muligheter for å få bakenden til å slenge ganske grundig.

Ingen avgifter

Nå må det nevnes at vi ikke fikk så lange turen med bilen, og at denne lille testen ikke foregikk på veier der man kan få prøvd hvordan den er å håndtere under krevende forhold. Det er uansett ingen tvil om at dette er en merkelig kvikk sak, man må opp i superbilklassen for å finne liknende prestasjoner, dog gjelder dette i hva man kan kalle normale hastigheter, opp til det man har lov til i Norge, etter det er det grunn til å tro at biler med store motorer drar i fra, uansett er toppfarten er sperret på 200 kilometer i timen.

Et av bilens virkelige partytriks er hva som hender med en Tesla nå den støter på det ivrige norske avgiftssystemet, da skjer det nemlig ingen ting. Bilen koster 100 000 euro, og det er bare å ta valutakalkulatoren, så har du norsk listepris. Elbiler er avgiftsfrie i Norge. I tillegg kan man parkere gratis, kjøre gratis gjennom bomringer og benytte seg av kollektivfelter.

Flere profilerte finanskjendiser har fortalt at det har bestilt seg en Tesla, og det er klart det er fett å kutte ned reisetiden fra Nesøya til Aker Brygge radikalt mens man sitter en sportsbil som ikke er i akutt fare for å bli kjørt ned bakfra av en rutebuss som kommer i 100.

Ett års leveringstid

Pedersen fortalte at det er solgt 12 til Norge, og at det ble skrevet kontrakt på seks til mens han var her forrige helg. I Norge har Ferdinand Motor i Bergen stått for mye av kontraktsskrivingen, og har så langt stått for ti prosent av de forhåndssolgte bilene i Europa. Ferdinand Motor har ingen formell tilknytning til Tesla, men kan hjelpe i et eventuelt kjøp, hvor de blant annet er lovet prioritet, det er cirka ett års leveringstid. Per i dag er det andre alternativet å gå via Teslas nettsider og ordne det meste selv.

Tesla er naturligvis ingen bil som er ment for de store massene, til det er den for dyr og upraktisk, men den viser at teknologien begynner å komme på riktig spor. Bilen har en rekkevidde på cirka 30 mil og enn så lenge regner de med at batteriene holder en fem års tid før de må byttes. I følge Pedersen vil det innen den tid har kommet enda bedre batterier, trolig både billigere og kraftigere.

På mange måte må jo et framtidsønske være at batterier og biler blir av en slik art at man må revurdere alle godene disse bilene er tilgodesett i dag. Når tiden kommer da køen er størst i kollektivfeltene og bomringene knapt omsetter brikker, mens salget av utvendige stikkontakter og skjøteledninger går i taket.

Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om