Hjemmet større enn Se og Hør

Leserne vraker kjendiser og Ellen Arnstads Se og Hør til fordel for hjemmekoselig hverdagsjournalistikk i Hjemmet.

NED FRA TRONEN: Se og Hør er ikke lenger landets mest kjøpe ukeblad. Ellen Arnstad har vært sjefredaktør siden 1. november 2012.

Fredrik Varfjell, NTB Scanpix /Faksimile
  • Line Midtsjø
  • Stine Grihamar
  • Ida Hanstad
Publisert:

For første gang på 23 år må Se og Hør se at ukebladet Hjemmet selges i flere eksemplarer.

Tronskiftet er det et aldri så lite historisk sus over. Se og Hør gikk forbi Hjemmet i opplag i første halvår 1990, og har vært landets største ukemagasin helt frem til i fjor.

- Det er jo veldig morsomt. Det er klart at det flott å være størst, sier Hjemmets redaktør Lise Hansen til E24.

Men noen direkte sammenligning med Se og Hør ønsker ikke Hjemmet-sjefen.

- Nå tilhører ikke vi det samme segmentet, og er derfor ikke i direkte konkurranse, men uansett er det veldig gøy å trone på toppen, medgir Hansen.

Opplaget til Se og Hør raser ned

LEDER UNDER STORHETSTIDEN: Tidligere sjefredaktør Knut Haavik sa til NTB da Se og Hør passerte Hjemmets opplag i 1990:- Se og Hør er blitt størst fordi vi er best. Det er mye humor i bladet. Vi skriver om glade mennesker, istedenfor all dævelskapen du finner i avisene.Her med konen Solveig på kjendisfest i 2012 på Stand up-festivalen i Oslo.

Eivind Griffith Brænde

Se og Hør hadde et gjennomsnittlig opplag på 157.379 eksemplarer i fjor, som er en nedgang på 20.672 eksemplarer sammenlignet med året før.

  • Fredagsutgaven falt med 29.159 til 79.727. Det er en nedgang på hele 27 prosent.
  • Se og Hørs tirsdagsutgave fortsetter å falle i opplag og fjor var nedgangen på 11,6 prosent.

Dette kommer frem under tirsdagens pressekonferanse, hvor norske medier offentliggjør fjorårets tall for opplag og lesere.

Les mer:Opplagssvikt og leserfest

Men fortsatt flere lesere

Sjefredaktør Ellen Arnstad kan trøste seg med at Se og Hør fortsatt er landets mest leste blad.

Hjemmet har 580.000 i gjennomsnittlig antall lesere. Til sammenligning kan Se og Hør skilte med 648.000 snitt antall lesere for tirsdagsutgaven.

- Lesertallsmessig er Se og Hør fortsatt størst. Så får vi se hva som kommer til å stå på de respektive forsidene neste uke, påpeker MBLs fagsjef marked Helge Holbæk-Hanssen under pressekonferansen tirsdag formiddag.

Ledet med kun 36 eksemplarer

Tallene reflekterer den knallharde kampen mediene kjemper om lesernes gunst. Antall lesere og opplagstall er den harde valuta når annonsekronene skal hankes inn.

Det har de siste årene blitt stadig tettere race i toppen. Da opplagstallene ble lagt frem i fjor det så og si død løp mellom storselgerne i magasinhyllene: Kun 36 eksemplarer sørget for Se og Hør var ledende i 2011.

Les mer: Se og Hør stuper

Da hadde Se og Hør tirsdagsutgave en snittopplag på 178.051 utgaver, mens Hjemmet var oppført med 178.015.

Ellen Arnstad: Vi er fortsatt størst

Ellen Arnstad tok over sjefstolen i Se og Hør etter Harald Haave 1. november i fjor. Da sa hun til E24 at hun ville stryke DNA-et til Se og Hør, nemlig kjendisjournalistikken.

I forbindelse med opplagsnedturen er sjefredaktøren noe mindre direkte i sin tale.

- Hva tenker du om at 2012 ble det første året hvor tirsdagsutgaven hadde et lavere opplag enn Hjemmet, og hva tror du er årsaken til det?

- Selv om opplaget har gått betydelig ned både på tirsdag og fredagsutgaven,er Se og Hør fortsatt Norges desidert største ukeblad med et total salg på tilsammen 12,2 millioner eksemplarer,som er 3,4 mill flere blader enn neste på listen. I tillegg ser vi av de ferske lesertallene, at ingen blader har flere lesere enn Se og Hør, og det er svært gledelig - og dermed er vi fortsatt størst, sier Arnstad til E24.

- Hvordan skal du snu utviklingen?

- Vi fortsetter å styrke det redaksjonelle i bladet, samt satsningen på det digitale. Redaksjonen er nå multimedial, vi har begynt å jobbe med web-tv og sendte blant annet direkte fra delfinalene og finalen i Melodi Grand Prix, samt at vi også jobber videre med innovasjon som magasinet Royal og Årets Best Kledde er gode eksempler på.

Les også: Her er Se og Hørs nye redaktør

- Egentlig beundringsverdig

Tidligere Se og Hør-profil Kjell Arne Totland skriver i en SMS til E24 at han fortsatt «heier på sine gamle kollegaer».

Han tror ikke opplagsfallet skyldes en kjendistretthet blant leserne.

- Det virker jo ikke slik, men folk oppdaterer seg raskere. Ikke minst på sosiale medier. Samtidig har man fått en masse «døgnflue-kjendiser», som blir like fort glemt som de ble kjent.

E24 er et datterselskap i Schibsted-konsernet. Enkelte ansatte eier Schibsted-aksjer.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Opplagssvikt og leserfest

  2. Halvert lønnsomhet for Aller

  3. Legger ned kvinneblad

  4. Dagbladet selger tre aviser per stativ

  5. - Sjefredaktøren betalte kredittkortkilde kontant