REKLAMEFLAUSE: DnB Nor fjerner nazisymbol fra reklame
DnB Nor prøver å selge pensjon med pupper og tatoveringer.
Onsdag kunne NA24 melde om at DnB Nor viser frem et nazisymbol i sin nye reklamefilm.
Nå har banken fått reklamebyrået Try til å fjerne symbolet.
- Try har nå klippet bort sekvensen, og filmen ruller igjen i morgen, opplyser informasjonsdirektør Thomas Midteide i DnB Nor til E24.
Se reklamen nederst i artikkelen!
Reagerer på nazisymbol
På magen til en av de tatoverte mennene er det en hodeskalle, identisk med et symbol som ble innført av Heinrich Himmler under 2. verdenskrig.
Leder Borge Rørvik i Pensjonistforbundet reagerer kraftig.
- Dette er direkte usmakelig og bør bli stoppet. Det er nesten ikke til å tro at DnB Nor har gått på denne glippen, sier Rørvik til NA24.
Hans inntrykk av banken har falt kraftig etter reklamestuntet.
- Dette er nesten utrolig. Jeg trodde at DnB Nor var en seriøs aktør i finansmarkedet i Norge. Det ser det ut til at jeg må revurdere, tordner Rørvik ifølge NA24.
Drar til med puppedamer
Reklamefilmen inngår i en serie fra DnB Nor om "bank fra A til Å".
På "P" har banken valgt å reklamere for Pensjon.
Det gjør de ved bruk av puppedamer og menn med store muskler og tatoveringer.
- Reklame fra bank og finansnæringen er ikke den mest effektive reklame, sier leder for massekommunikasjon i DnB Nor, Kjetil Botten Skogly, til Kampanje.
Han er lei av bankreklamer som følger den gyldne middelvei.
- Det er likandes og snilt. Men med det som nå er DnB Nors posisjon, "Hele Norges bank", må vi drive en type kommunikasjon som treffer alle de ulike segmentene og da ønsket vi å dra til litt mer i uttrykket, anfører Skogly.
Thomas Midteide synes fortsatt reklamen er bra, til tross for naziskandalen.
- Ja...den er vi fornøyd med, svarer han noe nølende når han blir spurt om DnB Nor fortsatt liker reklamen sin.