Her er PR-regningen etter Wenche Foss' bisettelse

PR-byråene brukte 116 timer på å håndtere mediepågangen til Wenche Foss' bisettelse.

PR-BRÅK: Partner og PR-rådgiver Bjørn Richard Johansen i First House har bistått Oslo domkirke med bisettelsen av Wenche Foss. Her er timelisten bak regningen på 320.000 kroner.

Publisert:,

Dokumenter som VG og E24 har fått tilgang til viser detatljene bak PR-regningen Oslo domkirke mottok i etterkant av Wenche Foss´ bisettelse.

De to PR-byråene First House og Blekkhuset har til til sammen fakturert kirken for 116 timer med arbeid. Regningen endte derfor på 230.000 kroner - før moms.

I en detaljert timeliste skriver byråene blant annet at de har besvart telefonhenvendelser fra pressen, skrevet tekstmeldinger og logg.

Ifølge timelisten er det to personer som har bistått kirken med PR-håndteringen, nemlig PR-profilen Bjørn Richard Johansen fra First House og Kjell Svarstad fra Blekkhuset.

Nedenfor ser du timelisten(artikkelen fortsetter under):

I et av dokumentene sammenligner Domprosten i Oslo mediepresset under bisettelsen av Wenche Foss med kronprinsbryllupet i 2001. For å få avlastning ble det derfor hyret inn PR-hjelp for å håndtere mediene:

PR-FAGLIG: Hans Geelmuyden mener oppdraget for kirken neppe var av krevende karakter, rent PR-faglig.

«Utgangspunktet for å engasjere mediekontakt/rådgiver ved denne anledningen var det massive press som oppstod fra mediene med en gang nyheten om Wenche Foss' død ble kjent» skriver domprost Olav Dag Hauge til Utenriksdepartementet som dekker bisettelser på statens bekosting.

- Banalt og enkelt

PR-faglig er fremstår ikke oppdraget spesielt krevende bekrefter Hans Geelmuyden i PR-byrået Geelmuyden.Kiese.

- Jeg vil ikke gå nærmere inn i denne saken, annet enn at jeg kan si at dette dreier seg om meget enkelt PR-arbeid. Banalt og enkelt vi jeg si, sier han til E24.

Geelmuyden mener derfor det er grunn til å rette spørsmål om hvorfor PR-byrået First House valgte å sette seniorrådgiver og partner Bjørn Richard Johansen, på oppdraget for Oslo Domkirke, (som har fakturert 2500 kroner timen - uten moms). Men det ønsker ikke First House å svare på.

SNAKKER IKKE: Administrerende direktør i First House, Per Høiby, vil ikke kommentere saken.

- Vi kommenterer aldri kundeforhold, hverken våre egne eller andres, sier administrerende direktør Per Høiby.

Vil ikke svare på om de trekker regningen

PR-regningen på til sammen 320.000 kroner har blitt en het potet mellom UD og Oslo domkirke som allerede har et stramt budsjett, til tross for gaven fra John Carew på 200.000 kroner i mai i år. Høiby vil heller ikke kommentere om de vurderer å justere kravet ned, eller trekke det helt.

Kjell Svarstad som også har jobbet med PR-oppdraget trekker derimot regningen. Det kommer frem i en pressemelding sendt ut i ettermiddag.

«Kjell Svarstad har allerede i juni 2011 i sin helhet trukket tilbake regningen til Oslo domkirke for mediehåndtering i forbindelse med Wenche Foss begravelse. Det foreligger dermed ingen krav fra Kjell Svarstad i denne saken.», melder NTB.

Ifølge timelisten VG har fått tak i utgjør Svarstads andel av fakturaen 153.750 kroner eksklusiv moms.

- Rimelig normalt

Selve timeprisen på 2500 kroner fra First House er helt gjengs i PR-bransjen forteller kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes.

- Det er mange av oslobyråene som har denne typen satser, så det er rimelig normalt. Byråene utenfor Oslo ligger noe lavere, sier han, og presiserer samtidig at han har kommende samarbeidsprosjekter med nettopp First House.

Domprost Olav Dag Hauge medgir at det vil bli vanskelig å dekke utgiften til PR-rådgiverene.

- Hva tenker du om timepriser på opp mot 2500 kroner?

- Det har jeg ikke så lyst til å kommentere. Men vi er veldig fornøyd med den jobben de har gjort. Vi har også lært masse av denne prosessen, og kommer nok til å avtale en fastpris neste gang vi skal gjøre noe lignende, sa han til VG i helgen.

(Timelisten fortsetter)

Timelisten avsluttes med følgende oppsummering:

Her kan du lese mer om