Har kjøpt søkeord for 427 millioner kroner

Norske bedrifter kjøpte annonsering knyttet til søkeord for over 2,3 millioner kroner per dag i første halvår.

BETALER FOR KLIKK: Annonsørene på nettmotorene betaler stort sett per klikk de får på annonsenen sine.
Publisert:

Salget av annonseplass på søkemotorer som Google og Kvasir endte på 427,4 millioner kroner i første halvår.

Det viser ny statistikk fra Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring (Inma).

Sammenlignet med samme periode i fjor, er omsetningen opp 16 millioner kroner.

Tror på videre vekst

Selskapet iProspect jobber med salg av annonser på de store søkemotorene, blant annet Google og Yahoo. Daglig leder Magnue Uppman sier han tror på videre vekst.

- Jeg tror vi kan forvente vekst i andre halvår og inn i 2012, sier Uppman.

Han forteller at stadig flere annonsører bruker mer penger på søk i forbindelse med andre aktiviteter i andre kanaler.

Rubrikk øker mest

Det totale annonsemarkedet på nett i Norge økte med 11 prosent i første halvår. I løpet av årets seks første måneder ble det solgt reklame på nett for snaue 2,2 milliarder kroner.

- Den positive veksten vi så mot slutten av 2010 har definitivt fortsatt godt inn i 2011. Dette er også tendenser vi ser i resten av Europa hvor særlig displayannonsering for første gang på mange år har hatt en kraftig oppsving i 2010, sier daglig leder Anders Willstedt i Inma

Veksten er kraftigst for rubrikkannonser. I første halvår ble det solgt rubrikkannonser på nett for 405 millioner kroner. Det er nesten 72 millioner – eller 22 prosent – mer enn i første halvår 2010.

Salget av annonser til merkevarer økte med 10 prosent, og endte på 782 millioner kroner.

Annonseringen i nettkataloger står på stedet hvil, og var i første halvår snaue 543 millioner kroner.

Les også: Nettkatalogene møter veggen

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om