Fryktelig dyr og helt utsolgt

Produksjonen av McLaren P1 hadde knapt startet før hele opplaget var solgt.

PRODUKSJONSSTART: For kort tid siden rullet de første McLaren P1 ut fra fabrikken i Woking, Surrey, i England.
Publisert: Publisert:

Den britiske bilprodusenten McLaren er mest kjent for sitt engasjement i Formel 1, men de bygger og biler til vanlig bruk.

Skjønt helt vanlige er de ikke. For et par år siden lanserte de MP4-12C, en superbil på nivå med Ferrari 458 Italia, og nylig kom de i gang med sin andre modell, P1. Det skal tilføyes at dette ikke er deres aller første biler man kan registrere. På nittitallet laget de den nå legendariske F1, og de var ansvarlige for produksjonen av Mercedes-Benz sin forrige superbil SLR.

Rask

McLaren P1 hører til det som gjerne kalles hyperbil-segmentet. Den har en hybrid drivlinje som samlet gir 916 hestekrefter. Toppfarten er elektronisk begrenset til 350 kilometer i timen. Null til tre hundre tar 17 sekunder.

- Vi mener McLaren P1 er den mest spennende, teknologisk avanserte og dynamisk gjennomførte superbilen som noensinne er laget, sier Paul Mackenzie, sjefen for P1-programmet i McLaren, om bilen på deres hjemmesider.

(Saken fortsetter under bildet).

HYBRID: CO2-utslippene skal ligge på under 200 gram per kilometer.

Han legger til at det ikke er den raskeste bilen i verden, men at dette heller aldri var deres mål.

- Men vi mener det er den raskeste serieproduserte bilen på en racingbane. Noe som er langt mer relevant for hvordan den er å kjøre på veien, sier Mackenzie.

McLaren skal bygge 375 eksemplarer av P1, og produksjonen er nylig startet. Til dags dato skal 12 stykker være ferdig. Og nå melder Auto Car at hele produksjonen er solgt.

Vill pris

Prisen på en slik bil er like vill som ytelsene. Noen nøyaktig listepris finnes ikke, da de fleste blir spesiallaget etter kundenes egne ønsker, men de koster minst en million euro, det vil si omtrent det samme som en Bugatti Veyron. I Norge vil dette bety langt over 10 millioner kroner med avgifter, trolig nærmere 15.

Før produksjonen var i gang var alle bilene som var ment for USA, Asia og Midt-Østen solgt ut, og nå skal de siste eksemplarene for det europeiske markedet også ha fått sine eiere.

75 prosent av kundene skal ha bedt om spesialtilpasninger fra designavdelingen McLaren Special Operations, som løfter prisen godt over én million euro.

Til sammenlikning har Bugatti solgt rundt 360 Veyron siden introduksjonen i 2005.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no