Slik blir Volkswagens gigantsatsing på elbil
«Dieselgate»-rammede Volkswagen skal ha 30 elbilmodeller innen 2025.
Torsdag presenterte bilgiganten sin nye strategiplan «Together – Strategie 2025». Strategien er preget av dieselskandalen som rammet Volkswagen høsten 2015. Skandalen, som omfattet elleve millioner biler, førte til at aksjen stupte, toppsjefen Martin Winterkorn måtte gå av og store innhugg i Volkswagens konsernregnskap.
Nå har det ført til at selskapet som tidligere sverget til diesel, har startet det som omtales som sin største strategiske endring siden selskapet ble etablert i 1937.
Tre millioner elbiler årlig
Innen 2025 skal Volkswagen produsere to til tre millioner elbiler årlig, og mer enn 30 nye elbilmodeller skal produseres, kommer det frem av pressemeldingen.
Til sammenligning forespeiler Tesla å produsere 80.000-90.000 biler i 2016. Innen 2020 har Elon Musks elbil-selskap et produksjonsmål på å levere 500.000 biler årlig.
Volkswagens forventer at elbiler vil stå for 20-25 prosent av selskapets totale bilsalg i 2025. Samtidig regner Volkswagen med at elbiler vil stå for en fjerdedel av det globale bilmarkedet innen den tid.
– Volkswagen-gruppen skal bli mer fokusert, effektiv, innovativ, forbrukerdrevet og bærekraftig, sier konsernsjef Matthias Müller i en kommentar.
Gigantfabrikk
Volkswagens elbilplaner ble allerede omtalt av tyske Handelsblatt i slutten av mai, men da ble planene avvist av Volkswagen sentralt. Blant annet skrev Handelsblatt at Volkswagen, for å nå produksjonsmålet, skal lage en batterifabrikk som vil være mange ganger større en Teslas såkalte «gigafactory».
Tysk avis: Volkswagen vil knuse Teslas gigafabrikk
I pressemeldingen varsler Volkswagen også at de planlegger tosifrede milliardinvestering i det som omtales som fremtidig teknologi.
– Volkswagen har alltid beriket livene til millioner av mennesker over hele verden med sitt varemerke og sine produkter. Vår ambisjon er å fortsette suksessen og spille en ledende rolle i å forme bilindustrien også i kommende generasjoner. Dette vil kreve - etter det alvorlige tilbakeslaget etter dieselskandalen - at vi lærer fra våre feil, korrigerer der vi kommer for kort og sørger for å ha en åpen forretningskultur, sier Müller i pressemeldingen.