Volkswagens storaksjonærer vil skjerme arbeidsplassene: – Jeg er overbevist om at Volkswagen vil klare seg

Porsche- og Piech-familiene, som kontrollerer skandalerammede Volkswagen, lover overfor de ansatte å gjøre sitt for at selskapet skal overleve.

PÅ BANEN: Styremedlem og storaksjonær Wolfgang Porsche (t.v.) i Volkswagen-konsernet, her avbildet med styremedlemmene Berthold Huber og Stephan Weil, har gjort det klart for VW-ansatte at han og familien støtter selskapet.

Julian Stratenschulte
  • Marius Lorentzen
  • Anita Bakk Henriksen
Publisert:,

– Porsche- og Piech-familiene står ved Volkswagen. Jeg er overbevist om at Volkswagen vil klare seg, og jeg vil gjøre mitt beste.

Det sa Wolfgang Porsche under et besøk til Volkswagens hjemby Wolfsburg, ifølge Bloomberg. Tirsdag kveld møtte han borgermesteren i byen, og onsdag møtte han rundt 20.000 av ansatte på gigantfabrikken.

Da Wolfgang Porsche traff de ansatte, hadde han følge av Louise Kiesling, Hans-Michel Piech og Ferdinand Oliver Porsche, som også er medlemmer av de mektige familiene som har kontrollen i bilkonsernet. Wolfgang er Porsche-grunnlegger Ferdinand Porsches yngste sønn.

– Arbeidsplassene er et veldig verdifullt aktiva (...) som ikke må sløses bort, skal Wolfgang Porsche ha sagt til de ansatte på fabrikken under det lukkede allmøtet, ifølge Reuters.

Familien Porsche-Piech har blitt anmodet av fagforeningen om å vise sin støtte til de ansatte som går ut i to ukers tvungen permisjon over jul, nå som krisen for alvor begynner å gå ut over salget til VW.

Ved å stille opp på fabrikken onsdag bryter de også familiens stillhet om krisen i Volkswagen, en stillhet som har pågått siden dieselskandalen var et faktum i september.

Nok en topp går av: Volkswagens kommunikasjonssjef slutter

Salget stupte i november

Til tross for heftige tilbud og en sterk måned generelt for bilsalg i USA, stupte Volkswagens salg med 25 prosent i november.
Møtet blir arrangert av fagforeningsleder Bernd Osterloh som lenge har kjempet for å skåne de ansatte under skandalen ved å fokusere på at kuttene bør ligge på Volkswagens portofolie og ikke de ansatte.

Hensikten med møtet er at eierselskapene en gang for alle må vise sitt standpunkt ovenfor de ansatte i VW, da de har ligget svært lavt etter at utslipps-skandalen ble avslørt.

TYSK MASKINERI: Volkswagen-fabrikken i Wolfsburg er en av landets store arbeidsplasser.

Julian Stratenschulte

Røyklagt milliardskandale

Det var en miljøorganisasjon og amerikanske miljømyndigheter som tidligere i høst avslørte at Volkswagen har drevet bevisst juks for å få dieselbilene sine til å bli godkjent i utslippstester i USA. Skandalen bredde etter hvert om seg, og selskapet er nå under etterforskning i flere land.
Les også: Tysk analytiker: Volkswagen er «too big to fail»

Selskapet innrømmet nylig at de også har oppdaget uregelmessigheter med CO₂-utslippet til enkelte av modellene sine. Den innrømmelsen utvidet skandalen til også å gjelde enkelte av Volkswagen-konsernets bensinbiler. Dieseljukset handlet hovedsakelig om å jukse seg til lavere utslipp av nitrogenoksider, NOx, som er det lokale utslippet fra dieselmotorer som bidrar til kreft og lungesykdommer.

Les også: Jukserammede VW-eiere tilbys gavekort og gratis veihjelp

Matthias Müller har som ny Volkswagen-sjef lovet å komme til bunns i skandalen og har lovet at selskapet skal gjøre det de kan for å gjenreise tilliten.

– Min mest tidskritiske oppgave er å gjenvinne tilliten for Volkswagen-konsernet. Det skal jeg gjøre ved å sørge for at alle steiner blir snudd og at vi har en maksimal åpenhet (...) Under mitt lederskap vil Volkswagen gjøre alt det kan for å utvikle og innføre de strengeste standarder og styringsregler i bransjen, sa Müller i en uttalelse da han ble utnevnt som konsernsjef.

Selskapet har satt av milliarder av euro i regnskapene sine for å dekke kostnader knyttet til utslippsjukset. Selskapet er under etterforskning i flere land, og risikerer ikke bare bøter, men også store erstatninger fra søksmål som er rettet mot selskapet.

Ulovlig test-modus

Jukset går ut på at motorene er programmert slik at den oppdager når den kjøres i de standardiserte testsyklusene og endrer modus, slik at ytelsen går ned, forbruket opp og utslippet av NOx ned (lokalutslipp som forårsaker astma og lungesykdommer).

Ettersom USA i lang tid har hatt langt strengere krav til NOx-utslipp enn Europa, har det frem til for få år siden vært umulig for europeiske produsenter å selge dieselmodellene sine i USA. For snaue ti år siden fikk man derimot i gang salget blant annet ved å bruke rensevæsken AdBlue i eksosen. Dette har først kommet til Europa i senere tid.

Den lille miljøorganisasjonen ICCT og det amerikanske miljødirektoratet avdekket at Volkswagens dieselmotorer klarte å slippe ut mindre enn den lovpålagte NOx-grensen i laboratorietestene, men at utslippene økte til så mye som 40 ganger den lovlige grensen når de ble kjørt ut på vanlig vei igjen.

På verdensbasis er 11 millioner biler fra Volkswagen-gruppen berørt, hvor 147.139 er i Norge.

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. «Dieselgate» rammer Volkswagen: Salget falt 20 prosent i Storbritannia

  2. VW-eiere skal møte ansatte for første gang etter skandalen

  3. Krever Müllers avgang

  4. Annonsørinnhold

  5. Nyhetsbyrå: Jukseprogram funnet på nye VW-biler

  6. Volkswagens topp-ingeniører etterforskes av tyske myndigheter