Spetalen usikker på Teslas fremtid
Investor Øystein Stray Spetalen mener fremtidens biler vil bruke hydrogen fremfor batterier. Han spår tøff konkurranse for Tesla fremover.
Torsdag holdt SpaceX-gründer Elon Musk (44) tale under en konferanse på Astrup Fearnly museet. Fremtidens transportløsninger var temaet for konferansen arrangert av Samferdselsdepartementet.
Musk har lenge vært tydelig på at han mener elektriske batterier, som Tesla-bilene bruker, er den beste energikilden for fremtidens bilpark. Under torsdagens tale gjorde han det nok en gang klart at han ikke har tro på hydrogenbiler som en fremtidig løsning.
Investor Øystein Stray Spetalen, som er blant de øvrige foredragsholderne, og som har satset 300 millioner på hydrogenbil-markedet, er ikke enig med Tesla-gründeren i det.
– Han har et synspunkt på det, de andre bilfabrikantene har et annet synspunkt. Sjefen for verdens største og mest profitable bilfabrikant gjennom alle tider, som er Toyota, har ingen tro på elbilen. Han har kun tro på hydrogenbiler, sier Spetalen til E24.
– En helt ny trend
Han viser til at den japanske bilgiganten ligger langt fremme, og at de var den første produsenten som kom med hybridbiler for noen år siden, da ingen hadde tro på dette.
Les også: Elon Musk: – Norge har en fantastisk fordel
Med økende konkurranse fra store bilprodusenter er Spetalen usikker på Teslas fremtid.
– Jeg vet ikke hvordan det kommer til å gå. Men det kommer flere og flere fabrikanter på elbilmarkedet nå. Man ser en helt ny trend ved at disse bilene kan brukes som vanlige biler. Hydrogenbiler er også elbiler. Du erstatter bare litiumbatteriet med hydrogen.
Lettere hydrogenbiler
Han trekker frem vekten på hydrogenbiler som en særlig fordel med denne drivstoffløsningen.
– Du har fordelen med at du kan kjøre ti mil på én kilo hydrogen, mens du trenger 100 kg med litium for å kjøre like langt. Vekten, som bilfabrikantene er veldig opptatt av, går veldig i favør av hydrogen.
Les også: Tesla: Slik skal vi klare å levere 325.000 biler
– Tror du Tesla blir skviset ut når flere store produsenter kommer på banen?
– Det vet jeg ikke, men de store produsentene er veldig dyktige på å vite hvordan de skal produsere billigst mulig. De har alltid vært i konkurranse med hverandre og kostnadseffektivitet har hele tiden vært nøkkelen for å få suksess. Toyota, Volkswagen, Audi, de store suksessfulle selskapene som alltid har vist god fortjeneste, vet hvordan de skal lage disse fremstillingsprosessene effektivt, sier Spetalen.