Undersøkelse: Netflix mister markedsandeler i Norden

Det nordiske markedet for abonnementsbaserte nett-tv-tjenester blomstrer, ifølge en rapport fra det svenske analyselsakspet Mediviasion.

FLERE TJENESTER: Det kommer stadig nye tjenester som tilbyr film- og tv-innhold via internett.

FLERE TJENESTER: Det kommer stadig nye tjenester som tilbyr film- og tv-innhold via internett.

Foto: AP
Publisert:,

45 prosent av nordiske hushold abonnerer på minst en tjeneste betalt strømmetjeneste, viser en ny analyse av svenske Mediavision.

I løpet av det siste året har det blir 700.000 nye strømmekunder i regionen, det er en økning på 16 prosent fra samme tid i fjor.

Disse tallene gjør at Norden er på toppen av bruken av betalte strømmetjenester for tv, mens Storbritannia ligger like bak.

Les også

TV 2 varsler Sumo-offensiv

Selv om det er Netflix som har størst markedsandel i Norden, med 40 prosent av markedet, viser undersøkelsen også at mer lokale tjenester som Viaplay og CMore stadig tar nye markedsandeler.

I fjor viste tilsvarende tall en markedsandel på nesten 50 prosent for Netflix.

Selv om markedsandelen går nedover i Norden får selskapet stadig flere brukere globalt.

I første kvartal fikk de 5,46 millioner nye internasjonale brukere, noe som var godt over analytikernes forventninger på 5,02 millioner.

Annonsørinnhold

Les også

Netflix banker forventningene – aldri hatt sterkere vekst

Les også

Tim Cook: Apple Music har over 50 millioner brukere

Les også

På vei mot børs - kan bli verdsatt til 195 mrd. kroner

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold