Undersøkelse: Netflix mister markedsandeler i Norden

Det nordiske markedet for abonnementsbaserte nett-tv-tjenester blomstrer, ifølge en rapport fra det svenske analyselsakspet Mediviasion.

FLERE TJENESTER: Det kommer stadig nye tjenester som tilbyr film- og tv-innhold via internett.

Foto: AP
  • Sigrid Moe
Publisert:,

45 prosent av nordiske hushold abonnerer på minst en tjeneste betalt strømmetjeneste, viser en ny analyse av svenske Mediavision.

I løpet av det siste året har det blir 700.000 nye strømmekunder i regionen, det er en økning på 16 prosent fra samme tid i fjor.

Disse tallene gjør at Norden er på toppen av bruken av betalte strømmetjenester for tv, mens Storbritannia ligger like bak.

Les også

TV 2 varsler Sumo-offensiv

Selv om det er Netflix som har størst markedsandel i Norden, med 40 prosent av markedet, viser undersøkelsen også at mer lokale tjenester som Viaplay og CMore stadig tar nye markedsandeler.

I fjor viste tilsvarende tall en markedsandel på nesten 50 prosent for Netflix.

Selv om markedsandelen går nedover i Norden får selskapet stadig flere brukere globalt.

I første kvartal fikk de 5,46 millioner nye internasjonale brukere, noe som var godt over analytikernes forventninger på 5,02 millioner.

Les også

Netflix banker forventningene – aldri hatt sterkere vekst

Les også

Tim Cook: Apple Music har over 50 millioner brukere

Les også

På vei mot børs - kan bli verdsatt til 195 mrd. kroner

Her kan du lese mer om

  1. Musikk
  2. Netflix
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Budkamp om South Park-rettigheter: Venter avtale verdt 500 mill. dollar

  2. Innholdsproduksjon koster strømmegigantene dyrt

  3. Netflix drar inn færre brukere enn ventet

  4. Annonsørinnhold

  5. Strømmeselskapene taper milliarder på passord-deling

  6. Netflix legger frem kvartalstall: Ventes å møte knallhard konkurranse fremover