Ferrari California på vinterglatta

California er en helt ny bil og en ny retning fra Ferrari. En komfortbil med ståltakkabriolet og praktiske detaljer. Har de blitt helt softe? Neida, dette er en Ferrari tvers i gjennom.

Morten Abrahamsen
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Dette er altså den første Ferrari California som har landet i Norge, ved en tilfeldighet så var vi til stede da den kom til Autostrada Sport for et par uker siden, og vi kunne se at dette var noe utenom det vanlige for de ansatte der.

Og her skal man huske på at dette er et sted hvor superbiler er hverdagen. Forventningene til bilen er spesielle, for det første er det ikke ofte Ferrari kommer med en helt ny modell, og denne gangen skal den ikke engang erstatte en eksisterende en, det er en helt ny type Ferrari, som skal inn i et helt nytt marked.

Samtidig finnes det nok flere som er redde for at dette er en puslete Ferrari, "en Ferrari for damer," som en noe ulekkert uttalte.

310 kilometer i timen

Samtidig sier det vel sitt når California langt fra er den råeste Ferrarien selv om den er god for 310 kilometer i timen og null til hundre på under fire sekunder. Men den har egenskaper som ingen annen Ferrari har hatt, noen gang. Det er nemlig første gang fabrikken lager en kabriolet med ståltak, det er og første gang de putter en V8-er foran.

Disse tingene henger for øvrig sammen, skal man få plass til å folde sammen et ståltak bak, kan det ikke stå en motor der, og skal bilen være noen lundekompakt i formen nytter det ikke å ha en V12er foran. Samtidig så er nok tiden for store V12-motorer på hell.

California er altså en bil som skal entre et segment der Ferrari ikke tidligere har vært til stede. Den skal ut og kapre kunder fra biler som Bentley Continental, de største SL-Mercedesene og Aston Martin, med andre ord eksklusive GT biler hvor man har både komfort og kraft.

Så har denne Ferrarien blitt en litt pysete sportsbil da? Som skal tilfredsstille posøren, mens den neglisjerer Ferraris racingstamtavle?

Soft?

Ved første øyekast kan den virke en smule tung i sessen, hekken er stor, der skal man både få plass til bagasje og et tak. I utgangspunktet har nemlig denne bilen et bagasjerom på 340 liter, og det er fortsatt plass etter at taket har foldet seg ned der på 14 sekunder. Faktisk er det langt bedre plass enn i for eksempel en BMW M3 kabriolet når den har taket av.

Bakseter finner man og, ikke så store riktignok, og de har noe Ferrari-puristene trolig ikke trodde var mulig, nemlig luker der man kan stikke for eksempel ski gjennom. Vi snakker altså en Ferrari med praktiske detaljer.

Softe greier? Vel, fulgte du med i litt over her så du at prestasjonene er langt fra mjuke. For V8ern foran byr på 460 hester og måten disse virker på er Ferrari så det holder. Bilen har foten godt plantet i flere leire, uten at det går noe utover det ene eller andre. Den kan settes i helautomat og pjuske av gårde på temmelig fredelig vis, eller man kan gå for sportsmodus, ta bort en del av de tekniske hjelpemidlene, gire med paddlene bak rattet og holde turtallet på et nivå der motoren brøler. Valget er ditt. To biler i ett.

Vinter

Da vi hadde bilen må det sies at valget ikke var helt fritt, fem minus, snø og veier som ikke nødvendigvis var saltet og bare, gjorde at det var langt ute på det idiotiske jordet om man gikk for full racingmodus.

Det høres kanskje ut som en av de dummeste og dyreste ideene man kan foreta med førerkort, det å rulle ut med Norges første og klin nye Ferrari California på seriøse vinterveier, men her skal man ikke glemme at bilen er perfekt vektfordeling, med den mest sofistikerte teknikken menneskeheten vet å stappe i en bil, og sist, men slett ikke uviktig, bilen var på piggfrie vinterdekk.

Naturligvis har bilen bakhjulstrekk, så litt smidighet med pedalen er en nødvendighet, samtidig så er bilen utrolig lett kontrollert, og har teknikk som skal hjelpe deg unna de verste brølerne. På et sted vi kjørte kom det en kolonne av uttrykningskjøretøy i moderat hastighet, den var ledet av en Volvo politibil som fikk seg en skikkelig forhjulsskrens (med retning mot vår kameramann som plutselig glemte at han holdt på å fryse av seg føttene). De samme veiene med Ferrarien, dog med noe mindre hastighet, føltes helt trygt.

Ferrari DNA

Noe som er ekstremt morsomt med bilen er å ligge i bra marsjhastighet på motorvei, for så å trykke til gasspedalen, da kommer det en helt hårreisende tøff lyd når eksosen åpner seg opp.

Til tross for at bilen er spekket med teknologi, har den en mekanisk kjørefølelse, styringen er ekstremt presis, samtidig som den er komfortabel. Girkassen med dobbeltkløtsj er og et kapittel for seg, den er syvtrinns - også det for første gang i en Ferrari, noe som har både med komfort og drivstofforbruk å gjøre – som kan være rimelig sømløs, eller herlig mekanisk om man overstyrer den. Bilen er ikke et rent luksustog, den gir fra seg lyder, akkurat som man vil ha det i en Ferrari, og den går noe voldsomt om man ønsker det.

Californiaen er fascinerende. Det er en bil som i utgangspunktet virker som et kompromiss, en bil som kommer til å gjøre skam på sin formidable stamtavle. En bil hvor Ferrari skal kæsje inn på sitt gode navn og rykte med en modell for folk som aldri ville ha tenkt på anskaffe seg en bil derfra.

Men de har klart å beholde Ferraris DNA, samtidig med at den har en tøtsj av praktikalitet. For dette er en fullblods sportsbil og vel så det, men den har visse elementer som øker brukervennligheten i forhold til en "vanlig" Ferrari.

Suksess

Dette ser ut til å ha truffet temmelig bra, til tross for at lanseringstimingen er heller dårlig. Bilen skal produseres i 2000 eksemplarer per år (det er omtrent det samme som den totale produksjonen til Lamborghini), og bestiller du nå, må du vente tre år før du får bilen.

Olav Medhus hos Autostrada Sport kan fortelle at de får inn seks California i år, totalt har de skrevet over 20 kontrakter. Det høres kanskje ikke så mye ut, men det er ganske formidable tall når man tar prisen på nærmere tre millioner i betraktning.

Det er en slags pose og sekk løsning fra Ferrari, men man kan trygt si at det ikke er en plastikkpose og en skoleransel, dette er det beste fabrikken kan komme opp med. En blanding som imponerer, dog er det liten vits i å tenke på det som en familiebil, men i Ferraris verden er dette omtrent så praktisk du kan få det, om du vil ha en bil med en smule fleksibilitet, og rikelig med posør muligheter når anledningen byr seg.

Nå er det på tide å savne den virkelig varme tiden av året tungt og inderlig.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. FERRARI CALIFORNIA: Taket av for Ferraris bestselger

  2. Ny Ferrari kabriolet

  3. Klar for en toppløs sommer

  4. Annonsørinnhold

  5. MERCEDES-BENZ SLK 200: Metroseksuell Mercedes

  6. Ny retning fra Lotus