Svensk «gullbit» på bilutstillingen i Genève

Svenske Koenigsegg går for gull i Sveits. Sjekk bildeserien fra bilutstillingen over.

  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

Torsdag sparkes den 83. bilutstillingen i Genève offisielt i gang.

Innimellom standene til de internasjonale bilgigantene har svenske Koenigsegg tatt plass med en jubileumsmodell for anledningen.

Den svenske superbilprodusenten har nemlig produsert bil nummer 100. Det feirer grunnlegger Christian von Koenigsegg og den norske medeieren Bård Eker med en delvis gullbelagt spesialversjon av Agera S-modellen.

- Vi er stolte av å kunne presentere denne bilen som er en milepæl i Koenigseggs historie, sier Bård Eker i en pressemelding.

Eker eier blant annet båtprodusenten Hydrolift og halvparten av Koenigsegg.

Koenigsegg begynte å lage biler i 2003 blant annet med en V8-motor fra Ford. Med årene har de utviklet stadig flere komponenter selv, inkludert en egen V8-motor som sitter i Agera-modellen.

Det siste er egenutviklede bremser som ifølge Bård Eker er langt bedre enn det som ellers finnes på markedet.

Om et gullbelegg vil friste Koenigsegg-fans her til lands er usikkert, men bilen vil nok garantert appellere til mange velstående bilentusiaster i Midtøsten eller andre eksotiske strøk.

Koenigsegg opplyser at bilen allerede er solgt til «en meget spent bilsamler».

50-årsjubileum

Det er ikke bare svenske Koenigsegg som feirer i Genève, det gjør også Porsche.

I anledning 50-årsjubileet til Porsche 911 lanserer de 911 GT3-modellen i Genève.

Dette er ifølge Porsche den mest sportslige 911-modellen i porteføljen. Bilen er tilpasset banebruk og for første gang tilbyr Porsche bakhjulsstyring.

Den nye GT3 har 475 hester, enn toppfart på 315 km/t og går 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Har du frie tøyler på tyske motorveier tar bilen deg fra 0-200 km/t på under 12 sekunder.

GT3 kommer på markedet i august og vil koste drøyt én million kroner inklusiv moms før Finansdepartementet får forsynt seg med alle avgiftene de skal ha.

Ferrari hybrid

Miljøbølgen har truffet utviklerne hos Ferrari, hvertfall hvis man ser på deres nyeste superbil.

Ferrari følger trenden i bilbransjen og lanserer en hybrid. «LaFerrari» som bilen heter skal ta over for Enzo og har med elektrisk drahjelp nesten 1.000 hestekrefter.

På utstillingen i Genève viser den italienske produsenten frem arvtageren til Ferrari Enzo. Bilen skal hete «LaFerrari» og har i tillegg til en V12-motor på 789 hester en el-motor på 160 hester.

Det gir ifølge Ferrari en samlet ytelse på 949 hestekrefter. 0-100 km/t skal du kunne klare på under tre sekunder, ifølge italienerne.

Når vi først er inne på hybrider. Toyota viser forøvrig frem sin Auris stasjonsvogn i hybridversjon på utstillingen.

Ifølge Toyota er dette den første hybriden som kan dra en tilhenger, noe mange norske bilkjøpere sikkert vil sette pris på hvis de skal handle miljøbil.

Miljøvennlig gass

Audi har nylig presentert sin nye A3. I Genève presenterer de g-tron-varianten av samme bil. I motsetning til Audis e-tron-biler som er rene el-biler, kan g-tron-modellen gå på både gass og bensin.

Audi har satt spaden i jorden og bygger nå et gasskraftverk i Tyskland som skal produsere gass fra fornybar energi. På den måten mener Audi de kan tilby en svært miljøvennlig bil gjennom hele verdikjeden. Bilen kan ved behov kan gå på bensin hvis man skal kjøre langt.

Gassbiler har foreløpig hatt liten utbredelse i Norge, med unntak av noen konverterte amerikanske SUV'er blant annet. Med en storstilt utbygging av vindkraft på gang, kan gassbilene muligens ha en fremtid også her i landet.

Tilbake i manesjen

Etter å ha vært i store økonomiske problemer over mange år er Hollandske Spyker nå tilbake.

Konsernsjef Victor Muller sier at «det ikke er noen tvil at Spyker gikk gjennom en tøff periode de siste årene», men mener selskapet nå starter et nytt kapittel.

I Genève viser den lille nisjeprodusenten for første gang frem den nye konseptbilen B6 Venator. Dermed har porteføljen økt fra én til to modeller, sammen med C8 Aileron som ble lansert i 2009.

B6 Venator skal ifølge Spyker settes i produksjon i begynnelsen av 2014, og skal selges i både Europa, USA, Midtøsten og Asia.

Bilen skal som alle Spyker-bilene håndlages, og hele karosseriet er utført i karbonfiber. I konseptbilen sitter det en midtmontert V6-motor med mer enn 375 hestekrefter.

Bilen vil fra fabrikken koste i underkant av 150.000 dollar, rundt 850.000 kroner.

Les også

Renault med en helt ny skapning til NorgeHvem blir størst? Toyota eller VWBørstraktor 2.0Fem millioner QuattroVolkswagen med ny GTI

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. - Kjemper man hardt nokgir det resultater

  2. Rift om tidenes dyreste Ferrari:- Kunne lett solgt flere i Norge

  3. Koenigseggs superbil solgt ut på rekordtid

  4. Koenigsegg-Eker satser på ekstreme banebiler

  5. Utsolgt Ferrari har
    doblet verdien