Hvem blir størst?
Toyota eller VW

Toyota sikter mot en markedsandel i 2013 som kan gjøre dem til Norges største merke igjen, en posisjon Volkswagen har hatt siden 2010.

VOLUMSELGERE: Både Toyota og Volkswagen har helt nye modeller av bestselgere som Auris og Golf. I tillegg kan Toyota by på en ny RAV4, kan det skyve merket forbi Volkswagen?
Publisert: Publisert:

Registreringsstatistikken for nye biler i Norge viser etter to måneder av 2013 at Volkswagen fortsatt er det mest populære bilmerket i Norge. Det har de vært etter at de gikk forbi Toyota i 2010.

Siden den gang har det japanske bilmerket hatt noen problematiske år med påstander om gasspedaler som henger seg opp og tsunamien i 2011 som ødela fabrikker og kaianlegg.

- Starten av 2013 er som planlagt og målet vårt er å oppnå en markedsandel på 15 prosent av personbilmarkedet, sier Lars-Erik Årøy, direktør i Toyota Norge til E24.

Dette er et ganske ambisiøst mål, etter som Toyota i fjor hadde 12,3 prosent av markedet, og de så langt i år har 12,1.

Ambisiøst mål

Lars-Erik Årøy, direktør Toyota Norge

Volkswagen ligger på 14,3 etter to måneder av 2013, mens de fjor endte på 14,9 prosent.

Målet til Årøy og Toyota for 2013 innebærer at de ser for seg at de kan gå forbi Volkswagen.

Les også: Bilnyheter løfter fjorårets tapere

- Vi er tidlig i lanseringen på både Auris og RAV4, her bygger vi foreløpig opp ordrebank mens vi venter på leveransene. Vi skal vokse fra andre kvartal og kommer for fullt i andre halvår.

Med 2787 nye personbiler registrert i årets to første måneder ligger de cirka 500 biler bak den tyske konkurrenten.

- Vi har og et salgsmål som er 15 prosent markedsandel. De vil si at vi ønsker å holde oss på samme nivå som i fjor, sier Jan Erik Haugen, informasjonssjef for Volkswagen i Norge.

Skal tilbake på tidligere nivå

- Vi ser ikke så mye på hva Volkswagen gjør, sier Årøy. Men han legger til at de selvsagt ville være svært fornøyde om salget av deres produkter vil gjøre dem til nummer én.

Mer bilstoff på E24 BIL

- I tidligere år lå vi på mellom 14 og 15 prosents markedsandel, og jeg synes det er naturlig at vi skal tilbake på gammelt nivå. Vi har en produktsyklus som er på vår side, sier Årøy.

Årøy tror det blir vanskelig å gjøre noe med Golf som den mest solgte modellen.

- Det er jo Golf som drar mye av lasset, og over sommeren lanseres Golf stasjonsvogn som vi har veldig troen på. I tillegg til de andre volummodellene som Tiguan og Passat, naturligvis. I tillegg kommer det en elektrisk Up til høsten, som og vil bidra, sier Haugen i Volkswagen.

- Ser man på Auris og Golf, så har Volkswagen langt flere varianter å tilby av den modellen, dermed vil vi nok ikke klare å selge mer enn den, sier Årøy.

Han tror de skal selge 4700 Auris i 2013 og rundt 3000 RAV4.

Haugen hos Volkswagen sier de ikke bryr seg så mye om hva Toyota har som mål, at de først og fremst er konsentrerer seg om å nå sine egne mål.

Tror det flater ut

2012 var et godt år for bilsalg i Norge, og 2013 har startet enda bedre enn fjoråret, med en år til år økning på 11 prosent. Holder det seg vil det ende opp som et av historiens beste bilår med et totalsalg på nærmere 150.000 personbiler. Men Årøy tror ikke det vil skje.

Les også: Arbeidshest er Norges nest mest solgte bil

- Vi er med i den konsensusgruppen som sier 130.000, vi har ingen makrotall som sier at det skal bli så bra som 150.000, sier Årøy hos Toyota.

Haugen er enig med prognosene på rundt 130.000 personbiler i 2013.

- Selv om det har startet noe høyere enn i fjor, så tror vi det flater ut etterhvert. Det at noen modeller selger veldig mye jo en tendens til å gå utover andre modeller, egne eller andre sine, sier Haugen.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no