Markert nedgang i kinobesøk

En ny undersøkelse viser en markant nedgang i kinobesøk her i landet. I 2011 svarte 60 prosent at de går på kino, mens tallene for 2013 viser at 52 prosent sier de går på kino.

GLISSENT I SALEN: Salget av kinobilletter har gått tregt så langt i år (illustrasjon)

Fredrik Solstad,
  • NTB
Publisert: Publisert:

Samtidig øker strømmingen av film via tjenester på internett kraftig, spesielt i aldersgruppen 15 til 29 år, skriver Aftenposten.

Totalt oppgir 29 prosent av de spurte at de har brukt en abonnementbasert strømmetjeneste for film, og hele 60 prosent i aldersgruppen 15– 29 år sier de har brukt en slik tjeneste i løpet av de siste seks månedene.

Kulturprofessor Anne-Kari Gran ved BI er usikker på om nedgangen i kinobruken skyldes at strømmetjenester blir mer populære, eller om det også gjenspeiler kvaliteten på filmene.

– Hvis dette viser seg å bli en ny tendens, er det ingen tvil om at dette kan bli dramatisk for kinoer og kulturhus over hele landet, sier hun.

Det er første gang andelen kinogjengere har falt siden BI begynte med målingene i 2008.

Christin Berg, programdirektør i Oslo Kino, er ikke bekymret for at kinoene skal miste grepet på publikum. Hun tror årsaken til nedgangen er at flere av de store Hollywood-filmene har floppet, og tror høstens filmer vil hjelpe på statistikken.

– Med Flåklypa, Hunger Games og Gravity går folk på kino som aldri før, sier hun.

Undersøkelsen om nordmenns filmkonsum er gjennomført av Handelshøyskolen BI i samarbeid med Film og Kino og Opinion Perduco.

Les også:

  • Bare Elkjøp får selge Flåklypa på blu-ray
  • Selger fortsatt 2.000 VHS-spillere i året
  • Egmont kjøper Oslo Kino for 600 mill.
Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. - Vil ikke la oss tvinge inn i ordning vi ikke er tjent med

  2. Nedtur for kinoene

  3. Ny rekord for strømming av filmer og serier

  4. Fallende besøkstall på Oslo-kinoene

  5. En av tre har handlet med mobil eller nettbrett