80 prosent av Volkswagens elbiler havner i Norge

Knapt på noe annet produkt har Norge en så stor markedsandel i Europa, som på elbiler.

STOR-IMPORT: Anita Svanes hos Volkswagen i Norge er den suverent største importøren av merkets elbiler.
Publisert: Publisert:

Volkswagens første elbiler kom på det norske markedet sist høst, først med e-up!, og nå på forsommeren kom e-Golf.

Sistnevnte ville vært den hyppigst registrerte nye personbilen i forrige måned i Norge, ifølge Opplysningsrådet til veitrafikkens statistikk. Men det gjelder om den var skilt ut som egen modell - noe som ikke er tilfelle.

Les også

Elbilandelen vokser fortere enn forventet

- Det er fortsatt veldig stor interesse. Og vi trodde at e-up! ville få en liten nedgang når e-Golf kom, med det har vist seg at det er motsatt, den selger ennå mer nå, sier Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen.

Faktisk er leveringene til Norge av en slik dimensjon at rundt 80 prosent av alle elbilene Volkswagen lager, ender på norske skilt.

Men Volkswagen er ikke alene. Også Nissan, Tesla og andre vet å sette pris på norske bilkjørere.

35 prosent av Europas elbiler

Ifølge en statistikk fra AID Newsletter, som er en publikasjon for ledere i bilindustrien, som ble offentliggjort i august, skal 35 prosent av markedet for elbiler i Vest-Europa i 2014 befinne seg i Norge.

Tilsammenlikning representerer det totale personbilmarkedet i Norge 1,1 prosent av 8.363.553 bilene som er solgt i samme region til og med august.

(Saken fortsetter under bildet)

STRØM: Motorommet i en Volkswagen e-Golf.

- Vi tror at volumet på ladbare biler fortsatt vil være stort. Vi regner med å levere cirka 6.000 slike biler i år, og neste år vil rundt 50 prosent av alle bilene vi leverer være ladbare.

Svanes sier at de tror dette vil fordele seg på 8.000 e-Golf, 3.000 e-up! og 1.500 Golf GTE, den siste en plug-in hybridversjon av Golf, som kommer på markedet i begynnelsen av 2015.

Norge i særklasse

At markedet for elbiler i Norge er av en helt annen skala enn i noe annet europeisk land, kan Nissan underskrive på.

Marina Maneas Bakkum, kommunikasjonssjef i Nissan Norge, sier til E24 at det nå totalt er i størrelsesorden 14.000 Nissan Leaf i Norge, om man tar med dem som er bruktimportert.

Siden bilen ble lansert helt på slutten av 2010, og i starten av 2011 i Norge, er det totalt solgt 28.000 Leaf i Europa. Det vil si at temmelig nøyaktig halvparten av disse befinner seg her til lands.

Mer bilstoff på E24 BIL

Personbilmarkedet i Norge har så langt i år vært så å si som i fjor, men elbilandelen er kraftig økende. Tesla Model S har inntatt en tredje plass på registreringsstatistikken, på plassen etter følger Nissan Leaf.

I hele år har andelen nullutslippsbiler i registeringsstatistikken for personbiler ligget på mer enn 10 prosent. Den var innom 20 prosent i mars da Tesla hadde en kjempelevering av Model S, og med den nye e-Golf som lokomotiv var andelen i august over 15 prosent.

(Saken fortsetter under bildet)

TRANGT OM PLASSEN: Elbil-parkeringsplassen på Filipstad i Oslo i sommer.

Incentiver

Svanes i Volkswagen sier at elbiler ikke utelukkende er et storbyfenomen.

Deres nordligste servicested for elbiler ligger i Hammerfest, og den nordligste forhandleren er i Alta, de har ellers forhandlere som selger elbiler over hele landet.

Samtidig så er hun klar på at incentivene er en viktig faktor. Allerede i første kvartal av 2015 ser det ut til at det kommer til å rulle over 50.000 elbiler i Norge, et av målene i Klimaforliket som ble undertegnet i 2008.

Les også

Hauge slår alarm om elbilmoms

Men det betyr også at politikerne kan begynne å fjerne godene som er knyttet til elbilene.

30 prosent må bli ladbare

- Jeg tror og håper at myndighetene vil beholde incentivene lenger. Men vi tror at det er kjøring i kollektivfeltet som ryker først, ikke sikkert det skjer aller steder samtidig, men på de områdene der det er mest trafikk. Det har vært diskusjoner om det skal gjøres noe med momsen, det håper jeg ikke skjer, det ville dempet salget kraftig.

Les også

Eget felt for elbiler utredes i Oslo

Svanes sier at en e-Up! med moms ville blitt 85.000 kroner dyrere enn en tilsvarende Up! med konvensjonell motor, og at en e-Golf ville havnet på 325.000 kroner. Det tror hun ville gjort at mange valgte bort elbilene.

- Det hele bygger jo på en ønsket politikk, at vi skal få flere lav- og nullutslippsbiler på veiene. Skal vi nå målet om et snittutslipp på 85 gram CO2 fra bilparken innen 2020, slik politikerne ønsker, må vi ha et stort innslag av disse bilene. Rundt 30 prosent av bilene må da være ladbare hybrider eller elbiler. Det vi trenger i tillegg, for å oppnå dette, er flere incentiver knyttet til plug-in hybridbilene.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no